Svar på frågestunden del 2

Från Frida

I vilka typer av lekar visar sig olika personligheter tydligast?


Ofta märker jag horsenality ganska fort, och brukar inte alltid behöva en speciell lek för att märka det. och vissa saker kan hästar ha svårare för av tidigare erfarenheter, en LB häst kan fortfarade bli RB vid friendly game, om den har en dålig erfarenhet av det.

Överlag kan man säga att LB hästar, har svårt att flytta framdelen, både med pocupine, och driving. Rb hästar har istället svårt att flytta bakdelen, just för att de alltid vill vara redo för flykt, och då vill de inte ha sina bakben korsade.

I circling game kan man också märka lite horsenality, RBE kan fortsätta där ute rätt länge, och byter ofta gångart uppåt, deras naturliga beteende är inte att söka sig inåt till människan. Omotiverade LB hästar saktar ofta av, stannar, kommer in, eller ”det här var tråkigt jag drar” brukar vara en typisk reaktion för LBE hästar.

Någonting som jag själv upplevt med min RBI Glodis är att hon gärna hänger sig i andra änden av linan, söker ogärna eftergiften.

Lb hästar Älskar freestyle ridning. De gör allt för att man ska släppa tyglarna och de ska känna sig fria. Glodis, RBI blir däremot lätt osäker och kräver ett mycket starkt fokus. Därför passar denna horsenality bra i dressyr.

Men alla hästar är olika😉

Glaeda, happy as can be

Hur förhåller man sig när hästen inte gör det förväntade? Hästen jag rider nu lutar åt en LBE och jag upplever att hon ibland utmanar mig i leken. Tex i yoyo signalerar hon att jag ska backa, och jag har då avbrutit och gjort något annat där jag har större förtroende.

Principle nr 2. Don’t make or teach assumptions.

Likadant som flockledaren varje dag bevisar sin position, så behöver vi också göra det. Framförallt LB hästar kan tänka ”undra hur snabb hon är idag”. Många gånger tröttnar LB hästar väldigt fort, vissa snabbare än andra. Så det gäller att sätta principerna i ett sammanhang, alltså inte traggla de sju lekarna tills de blir de sju jobben för hästen.  Hästen ska kunna stanna och backa om jag ber den om det, av säkerhets skäl, det kan komma springande barn eller en stor lastbil, och hästen kan inte i dessa krissituationer ifrågasätta mitt ledarskap. Men det räcker att jag vet att det fungerar, och sedan måste jag börja utveckla det hela, gå vidare helt enkelt och göra det mer intressant. Kan jag backa min häst igenom en grind, backa över en bom? o.s.v Framförallt i ditt fall så handlar det heller inte om tillit, för din häst är inte RB eller uppvisar sådana beteenden. LB hästar vill ha utmaningar!

Hästar som har svårt att bli lämnade? Kompishästen blir orolig när min häst ska ut på egna äventyr och vice versa. Hur kan man jobba med det om flocken bara är två?

Precis likadant som man skulle jobba med allt annat hästen är rädd för. Nu tränar vi dock den hästen vi inte håller i repet. Approach and retreat. När börjar den andra hästen bli orolig? Är det så fort du kommer in i hagen och tar på grimman på din häst? Eller är det när ni kommit iväg en bit? Jobba på den tröskeln. Lek med din häst i hagen, gå ut och in igenom grinden tills den andra hästen kan slappna av och hitta på egna saker. Lek utanför staketet, gå iväg en bit och kom tillbaka, gå iväg och kom tillbaka. är det grästiden kan man bara gå och beta och mysa med sin häst. Så fort man ser minste oro hos den andra hästen, så backar man några steg, den ska aldrig behöver bli så orolig att den står och gnäggar.

Samma sak gäller om det är vår häst som blir orolig när den som ska lämna hagen. Ta en liten bit i taget, jobba på att få bort de allra minsta signalerna till oro.

Del 1 av fregestunden kan ni läsa här

One thought on “Svar på frågestunden del 2

Kommentarer inaktiverade.