Svar på frågestunden del 1

Från Emma

1. Hur kommer det sig att ni håller på med nh? Hur och varför började ni tänka och leva efter natural horsemanshpens filosofi?

Joannas mamma köpte ett problemsto, där inga av de tradionella träningsmetoderna fungerade, hon fortsatte att bocka av sina ryttare. Till sist var vår sista utväg att höra av oss till en parelli instruktör. Efter att ha gått en kurs så fanns det ingen återvändo, man ser och förstår sin häst på ett helt annat sätt.  Det gick samtidigt hand i hand med våra tankar om naturlig hästhållning.

Malin drogs till NH då hon ville ha en bättre relation och kommunikation med sin enögda ponny. Hon förstod ganska snabbt att man inte behöver lära sig att leva med en ponny som ständigt är tjurig och matfixerad. Det var inte förrän hon hittade sin tränare Joanna som drömmar kunde bli verklighet. Tack vare framstegen de gjorde tillsammans var hon fast!

Ni kan även läsa om Malin och Joanna där vi berättar hela våra historier.

2. Har ni någon gång stött på någon häst som ni varit rädda för eller inte alls förstått er på?

Joanna: Efter våra misslyckanden med det bockande stoet Glodis, så var jag lite rädd för henne när det kom till ridningen. Rädlsan försvann såklart när vi börjat med Parelli, jag kunde då förstå hennes beteenden och visste hur jag skulle hantera de.  Jag var även lite rädd när det väl kom till att rida mitt varmblod Nicke, men även det har såklart gått över. Jag har än så länge inte stött på en häst jag varit rädd för hos mina elever, jag är mer rädd att elever ska komma till skada! Med hjälp av Horsenality har jag hittils alltid kunnat avgöra hur jag ska hjälpa hästen, och alltid haft något att gå på. Det är 50/50 chans att man har rätt.

Malin: Tidigare, innan jag började med NH, var jag väldigt rädd för hästar som var sparkiga, heta, sprang över en och så vidare. Och tyckte att den ena hästen efter den andra vad väldigt konstig och förstod mig inte på dom. Nu, med betydligt mer kunskap om hästar hur de fungerar både fysiskt och psykiskt har jag inte stött på en häst jag varit rädd för (gillar dock inte rida stora hästar, men det handlar mer om ovana) och jag har heller inte stött på en häst jag inte förstår mig på. Det är snarare tvärtom – jag har stött på en hel del hästar som inte förstår sig på oss människor.

3. Vilka hästar tycker ni är lättast samt svårast att arbeta med?(LBI, LBE, RBI, RBE)

Joanna: Mina favoriter är extrovert, och right brain hästar, då jag själv är ganska extrovert. Så min drömhäst är väldigt lik mitt varmblod Nicke, Right brain Introvert med ganska mycket energi. De som fortfarande lär mig mycket är LBE hästarna som ofta är en utmaning.

Nicke RBI/RBE

Malin: Då jag hittills bara har arbetat med LB hästar, då mina egna två är det, och väldigt sällan blir RB, tycker jag att LB är lättast att arbeta med. Jag tycker att introverts är lättare inom ridning och extrovert ifrån marken.

4. Vad är en lycklig häst? Hur lever en lycklig häst i fångenskap? Vad kan det finnas för orsaker till att en häst är olycklig?

En lycklig häst är en häst som mår bra mentalt, känslomässigt och fysiskt. Kort och got kan man säga att hästar som har hästägare som är medvetna om hur hästen fungerar som art och som sätter relationen först, ger bättre förutsättningar för en lycklig häst. Det är självklart också viktigt att man anpassar träning, hantering och utrustning för sin häst.
Dessa sidor tycker vi är viktiga och innefattar hästens behov och vad alla hästägare bör veta.

Hästen

Hästens matsmältning – kraftfoder behövs det?

Varför och hur, fri tillgång på grovfoder?

Lösdrift?

Barfota?

 

Det kan finnas väldigt många orsaker till varför en häst är olycklig. En häst som krubbiter, väver eller uppvisar andra sorters av stereotypa beteenden anser vi inte är lyckliga. Likaså hästar med smärtor så som sadeltvång eller sår i munnen ifrån dåligt anpassad utrustning, är inte heller lyckliga. Hästar som hålls ensamma och på väldigt begränsade ytor anser vi inte heller är lyckliga, då hästen inte kan bete sig som det strövande flockdjur de är.