Frågestund!

Nu har vi tänkt att ha en liten frågestund och hoppas självklart att ni bombar oss med frågor! Vi vet att vi har en hel del läsare, och bör då kunna få in en hel del frågor🙂 Ni kan fråga vad som helst – Ni kanske behöver hjälp med något, det kanske är något ni vill veta mer om, något ni undrar över om oss eller våra hästar osv.

Vi lovar att svara på alla frågor!

detta inlägg är klistrat till framsidan, och ni har fram till fredag på er att ställa så mycket frågor ni vill! Så ska vi svara på de under helgen och nästa vecka🙂

Detta inlägg postades i Frågestund den av .

Om malinstenstrom

Mitt hästintresse började redan när jag var 2 år. Jag växte upp på landet i Kolmården där vi bodde några meter ifrån en liten hästgård. Jag fick hjälpa till med alla möjliga hästar och ponnys i det stallet, och var mer i stallet än vad jag var hemma. På den vägen började mitt hästintresse och jag började även på ridskola som 7 åring. När jag var 13 år tröttnade jag på att gå på ridskola och började leta foderhäst. Jag hittade då en enögd liten ponny som fångade mitt hjärta med en gång. Midnight Special heter han men kallas Snobben. Nu, 7 år senare har jag fortfarande kvar honom och har även tillökat familjen med en liten lusitano vallack på snart 2 år vid namn Exito. Som många andra red jag vanlig traditionell dressyr, och tränade för tränare väldigt regelbundet. Under alla dessa år kände jag att Snobben och jag inte arbetade med varann, vi arbetade emot varann. Såfort jag bad om arbete så bockade han och sparkade bakut och flög rätt upp i luften, han stenvägrade med andra ord. Jag tog ut en equiterapeut för att kolla igenom honom och det visade sig att han var dubbelsidig halt i både kot och knäleden. Det blev en lång vila och många sprutor. Jag blev helt förkrossad över att min lilla älskade ponny har haft ont hela tiden, och började ifrågasätta varför det blir såhär. Varför så himla många hästar råkar ut för inflammationer i alla möjliga leder. Jag började läsa allt jag kom åt på internet, och kom fram till att så man tränar i traditionell dressyr är inget jag vill göra med min ponny. Jag tog kontakt med en tränare inom Akademisk Ridkonst, och fick även upp ögonen för Natural Horsemanship. I samband med detta släppte jag ut snobben på lösdrift, med nästintill fri tillgång på mat och tog strax därefter av skorna på honom. Det var inte förrän 2 år senare som jag hittade min Parelli instruktör Joanna, som jag nu även har fått äran att ha en blogg tillsammans med.

8 thoughts on “Frågestund!

  1. therese

    Hej.
    Det här är kanske inte en fråga men ni borde starta en grupp på fb eller en sida här på eran hemsida där man kan snacka sinsemellan och dela med sig av filmer osv (: eller det kanske redan finns på fb jag vet inte men det är ngt jag saknar iaf!!

  2. Frida

    Först: tack för att ni finns:) Följer er med stor behållning!
    •Jag läser gärna mer om horsenalitys och funderingar kring det. Tex i vilka typer av lekar visar sig olika personligheter tydligast?
    •Hur förhåller man sig när hästen inte gör det förväntade? Hästen jag rider nu lutar åt en LBE och jag upplever att hon ibland utmanar mig i leken. Tex i yoyo signalerar hon att jag ska backa, och jag har då avbrutit och gjort något annat där jag har större förtroende.
    •Hästar som har svårt att bli lämnade? Kompishästen blir orolig när min häst ska ut på egna äventyr och vice versa. Hur kan man jobba med det om flocken bara är två?
    Vh Frida

  3. Emma

    1. Hur kommer det sig att ni håller på med nh? Hur och varför började ni tänka och leva efter natural horsemanshpens filosofi?

    2. Har ni någon gång stött på någon häst som ni varit rädda för eller inte alls förstått er på?

    3. Vilka hästar tycker ni är lättast samt svårast att arbeta med (LBI, LBE, RBI, RBE)

    4. Vad är en lycklig häst? Hur lever en lycklig häst i fångenskap? Vad kan det finnas för orsaker till att en häst är olycklig?

  4. Pia

    Hej.
    Jag har massor av frågor. Hur kom det sig att ni fastnade just för parelli och inte Monty Roberts t.ex?
    Jag har sett mer än en Parelli-människa vara hutlöst stränga t.ex blir jättearga, vevar med rep och skriker om t.ex en häst går in i fel box, med argumentet att han vet minnsan vilken box som är hans… (han gick in i sin gamla box, inte den nya som han fått i en del av stallet där han inte såg de andra hästarna alls)
    Jag har tre hästar hemma just nu och mitt kallblod Linn är 8 år och en riktig flockledare. De andra är 3 och 2 år. O visst är jag ledare över den häst jag handskas med för tillfället men i hjärta och själ så ser nog alla tre hästarna att det är Linn som är högst upp. Linn blir tokig om jag går iväg med någon av unghästarna… alltså litar hon inte på att jag klarar av att skydda den? Eller? Ibland tror jag att Linn även ser sig själv som ledare över mig. Hon låter mig hålla på för att det är lugnast så, och hon får mat, kel och omvårdnad.🙂

    Jättekul med frågespalt, kommer säkert med fler funderingar.

    Tack för en bra sida.

    Pia

  5. Olivia Bryndahl

    Jag skulle vilja höra mer om allt såklart då jag är ett troget fan, haha! Och jag ser fram emot svaren på alla frågor ni fått och kommer att få! Men som jag har förstått det så håller båda ni på med akademisk ridkonst, eller har jag fel? Så min fråga är hur ni ser på AR och kanske vad ni ser för skillnader och likheter mellan AR och traditionell dressyr som man tävlar. Skulle vara jättespännande!
    MVH

  6. Pia

    En fråga till:🙂 Hur ser ni på ryttarens sits? Varenda ”hästkunnig” människa eller tränare jag har haft har sagt olika saker till mig. Och de flesta saker de säger gör att jag får kämpa och blir då stel i mina muskler. T.ex att ha hälarna nedåt och tårna rakt fram vid barbacka-ridning. Att ha armbågarna i nittio-grader gör mig också stel och jag får svårt att följa med i hästens rörelser med mina händer och om de t.ex går för lågt eller för högt så rättar jag hellre till det med att öka tempot lite, eller böja hästen i en öppna osv..

  7. Jenny

    Hej och tack för dina snälla ord i min blogg.
    Jag får också ihop det rent logiskt till att de flesta hästar borde visa mer symptom utav head shaking ute i hagen med tanke på att de borde utsättas för mer vind, regn och saker i blåsten, men av vad jag läser verkar det triggas oftare vid ridning/ansträning för fler hästar. Jag vet helt enkelt inte hur det egentligen är, av vad jag kan finna i det jag har läst (och jag är ny med diagnosen och mina efterforskningar kan mkt väll vara så att jag har missat information) så vet man inte på människosidan i forskningen heller riktigt hur det hela går till, det kanske bara helt enkelt är helt slumpmässigt.
    Min veterinär talade om att vissa hästar har massor med problem vid regn och visar symtom medan andra kan vara ute i hage obekymrat och bara visar symtom vid ansträning så som ridning, så det verkar variera en hel del.

    Vilken trevlig blogg ni har med bra inställning till era hästar🙂

  8. Olivia

    En till fråga! Hur ser parelli horsemanship på trickträning och godis? Jag såg videos på youtube hur man enligt många ”tricktränare” lärde hästen att lägga sig ner med hjälp av att dra ner dem med grimskaft och sedan berömma med godis, det känns för mig inte rätt (finns såklart andra vis som tillexempel ntt o.s.v, jag vet dock inte om de till en början drar ner hästarna med rep för att lära dem ligg). Alltså hur ser ”ni” på detta med trickträning?
    MVH

Kommentarer inaktiverade.