vi leker vidare

Eftersom jag inte vet hur stort intresset är för vanliga tränings uppdateringarnar ifrån mig , så kommer de senaste dagarna här i en klump, för Malin, då jag vet att hon alltid vill läsa. Personligen så tycker jag bara det är kul att läsa om folk + hästarnas utveckling, om jag personligen känner de, framförallt är det roligt att följa mina elever! Då vet jag om de gör sina läxor😉 men jag vet även om och med vad vi kan gå vidare med sen.

Men alla är olika, att läsa bloggar är ju vardagsmat för många, så min fråga är, vad vill ni läsa om? Vill ni läsa om träningen med mina hästar? I vilken utrsäckning? räcker ett inlägg i veckan, eller vill ni ha en dagbok?

I vilket fall så har det blivit hårdträning för mina tre fluffisar nu när jag har bil igen. Jag har även en inbokad AR lektion om några veckor, så vem ska jag ta? Jag har redan ändrat mig tre gånger, just nu ser det ut som om det blir Nicke..

För att kunna åka iväg, så måste hästarna också kunna lastas, riktigt bra. Sen är det något jag skjutit upp men som det verkligen är dags att ta tag i. Så lastning har stått på schemat varje dag för alla. och det har gått så smärtfritt och enkelt som det nog bara kan gå. Nu förstår jag varför lastning faktiskt inte kommer in som ett kriterie i Parellis system förrän Level 3. Desto bättre relation man har, och desto mer vi människor lär oss att tänka som hästar. Desto enklare är det. Har funderat en hel del kring lastnings fenomenet och har nog till och med lyckats dela upp en lastning i tre enkla steg. Men mer om lastning kommer i ett annat inlägg, om ni är intresserade.. På bilden nedan ser ni Glaeda visa att hon minsann även kan backa in i transporten, flaxande dörrar på sidan, inga problem!

I vilket fall så går det super med Glaeda, Glodis och Nicke. De går nästan hela vägen in på direkten, äter till och med där inne, även om jag måste påminna de ibland. Med Nicke har jag slagit två flugor i en smäll ( de som känner mig vet att jag är LAT och slösar ingen tid) Så Nicke som behövdes borstas fick borstas i transporten, sparar tid och tålamod. (det blir riktigt tråkigt att bara stå där och lyssna på fåglarna när hästen ska lämnas i fred) Flickorna har även komit på leken väldigt bra och vill nu INTE ut ur transporten. De backar om jag ber om det, men så fort jag släpper så är de inne i transporten igen som en slangbella. Väldigt roligt faktiskt. Det gäller att få igenom det mentalt och känslomässigt, så får man det fysiska gratis.

Ni som följt oss vet att jag äntligen ”knäckte koden” och lyckades få Glaeda att Vilja komma till mig, tillåta mig ta på grimman och vara Positiv. men så för några dagar sen råkar hon få en stöt ifrån mig när hon nosar på min hand. Vilket nu har lett till att mina händer = extremt farliga!  Så vi är tillbaka på 0 skulle man kunna säga… jag har försökt rycka upp mig och fixa det, med lite blandade resultat, men idag åt hon havre ur min hand utan tvekan, victory!🙂

Glodis har fått lära sig att hoppa en ensam liten liggande tunna. (det är lätt att springa bredvid vet ni) och så har hon fått jobba i både trav och galopp i lite lutning. Har ju ingen sadel till henne, och det ser ut som att det inte blir någon förrän jag kommer hem ifrån USA i Juni. Men ärligt talat så är jag inte så ledsen över det, vi har mängder att göra ifrån marken, samtidigt som hon faktiskt verkligen måste lära sig att bära sig SJÄLV bättre, innan jag tvingar henne att också bära på mig. Traven  börjar se riktigt bra ut och hon arbetar fint med ryggen. Men galoppen, är…. kan kort säga att det är otroligt att hon ens klarar av att gloppera ett varv. Ingen bärighet, utan allt hänger på fart och framben.

Nicke har dock blivit riden. I ett tidigare inlägg kunde ni läsa om hur han blev rodeo häst när sadeln åkte på och han hade lite extra energi. Han har nu uppsuttet äntligen börjat göra skänkelvikningar, och skolorna börjar gå att utföra. (han har ärligt talat knappt kunnat göra en öppna, tidigare, ifrån marken) Idag red vi även med bett för att leka med the game of contact, och få honm att länga sin form och inte gå i den vanliga positionen där han tar allt på frabenen och ryggen är het oaktiverad. Jag kan kort säga, att han är en utmaning. Han är INTE glad över att ha bett i munnen, och blir irriterad så fort han känner mig ta upp tyglarna. Det tog ett tag idag, men jag tror att jag mot slutet lyckades övertala honom om att det Inte är farligt. Nedan ser ni en bild på vad jag och Nicke jobbar på just nu.

Här en före och efter bild ifrån en game of contact kurs Linda höll i höstas i Zurich.

6 thoughts on “vi leker vidare

  1. Olivia

    Ni båda skriver så otroligt bra texter. Jag blir glad varje gång ni uppdaterar och det känns som om jag vill ha en stående länk Mitt i min header som lyder: Gå in på lycklighast.wordpress.com! Haha. Det finns ingenting jag kan begära mer utav, ni håller redan bloggen så otroligt bra och intressant uppdaterad!
    MVH

  2. therese

    Hej.
    Jag följer eran blogg aktivt och jag skulle vilja läsa mer om levlarna. Filmer och uppskrivet om vad som ska vara med osv. Jag är själv på level 2-3 med min ponny och nu har jag fått hem fullblodet. Jag är fortfarande inte savy medlem och har inte skickat in mina filmer då jag fortfarande inte känner behov av det men är i behov av mer ”pnh fakta” på svenska😉 . Har en jätte bra tränare också givetvis men det är iaf vad jag är intresserad av. Ja, det är roligt att läsa hur du tränar dina hästar också. även t.ex filmen på när ni tränade att carrot sticken kunde betyda stanna också var jätte bra.

    1. joannanieznaj Inläggets författare

      Tack så mycket för din kommentar. För mina egna elever har jag översatt listorna för Level 1-2 online och freestyle. Skicka in filmer behöver du inte alls göra om du inte känner för det, Men som medlem på parelliconnect.com så får du tillgång till alla upgifter i alla savvys så då vet du hur du ligger till Level mässigt och vad som är nästa steg.
      Men vi ska se vad jag kan ta upp på bloggen. Vill ta upp rätt så mycket grunder så det finns som en liten kunskapsbank för nh nybörjare.
      Kram Joanna

  3. Veronica

    Hittade in på er sida av en slump och jag blev glatt överraskad, vilka bra texter ni skriver🙂
    En fråga, har ni skrivit någonstans i bloggen om game of contact? Skulle gärna vilja läsa mer om detta.
    Tack för en fin blogg, kommer fortsätta läsa här regelbundet!
    Mvh Veronica

Kommentarer inaktiverade.