Stress – En naturlig reaktion på att något är fel

Att vara stressad är ett samtidsfenomen som drabbar både hästar och människor. Samtidigt är stress en naturlig reaktion på att något är fel och ska användas som en signal på att någonting i hästens liv måste ändras.
Stressade hästar är tyvärr inte alltför ovanligt och en stressad eller trängd häst kan bli farlig, både för sig själv och för människorna runt omkring den. Dessutom är det så att stressade hästar, precis som stressade människor, kan bli sjuka och faktiskt få magsår.

De senaste åren har man upptäckt att just magsår är ganska vanligt, framför allt bland tävlingshästar som travare och galoppörer. Men hur upptäcker man att en häst är stressad och vad gör man åt det?

Tecken på stress hos en häst 

Hästar är precis som människor, de hanterar stress på olika sätt. En del blir utagerande och börjar kanske sparka i boxväggen, bli aggressiva mot andra hästar eller människor. Andra skaffar fula ovanor som krubbitning, vävning eller boxvandring. En del hästar sluter sig inom sig själva och man märker kanske stressen mer på att de blir matta i pälsen, trötta, dåliga i magen eller liknande.

En häst som mår bra, både fysiskt och psykiskt är glad, harmonisk, blank i pälsen, vaken och klar i blicken och äter, kissar och bajsar normalt. Kan man utesluta alla fysiska orsaker till att hästen verkar hängig, arg, eller ledsen kan stress vara en möjlig orsak.

Magsår

Stressmage är som sagt inte helt ovanligt bland dagens hästar. Symptomen är att hästen är lös i magen, lätt får kolik i samband med stress – till exempel vid tävling, har svårt att hålla vikten, är glanslös och matt i hårremmen, hästen är håglös och har nedsatt prestationsförmåga.
Stressmage behöver inte alltid betyda magsår, men bör ändå tas på allvar. Hästar som löper risk att få stressmage är framför allt högpresterande tävlingshästar eftersom tävling och träning i sig kan vara stressande. Intensiv träning vid små infektioner kan vara en utlösande orsak, liksom oregelbundna stallrutiner och felaktig utfodring.

Börja med hästens omgivning

Det finns en hel del fodertillskott man kan ge om man tror att hästen är stressad, men de lindrar bara symptomen. För att nå en långsiktig lösning och få en harmonisk häst måste man titta på orsakerna!

Får hästen gå ute tillräckligt?

Hästar är skapta för att vandra över långa sträckor och större delen av dygnet. I en idealisk värld går hästen ute och betar dygnet runt, men i praktiken är det sällan så. I stället står hästen inne i sin box och blir uttråkad och stressad, vilket kan ge upphov till trista ovanor så som krubbitning eller vävning. Försök att se till att hästen får gå i hage så mycket som möjligt, och då helst i en kuperad hage av modell större och med kompisar.

Hur fungerar flocken?

Har hästen daglig utevistelse och ändå visar tecken på stress kan det vara värt att titta på flockens sammansättning. Hästar är som människor, ibland fungerar inte personkemin. Det kan vara bra att dela upp hästarna i en valack- och en sto-flock för att få det lugnare.

Vad äter din häst?

Hästars magar är gjorda för att äta grova växtfibrer som smälts långsamt och ger ifrån sig energi under en lång period. En häst som står på för mycket kraftfoder, som ger snabb energi, kan bli stressad och orolig. Ändra foderstaten, eller öka arbetsmängden.

Hur är ditt och hästens förhållande?

Man ska aldrig undervärdera människornas inflytande på hur hästen mår. En nervös skötare eller ryttare kan göra att en timid häst blir nervös och en dominant häst ser sin chans att ta över och blir jobbig att hålla på med. Den som har hand om en häst måste alltid se till att vara någon som hästen kan lita på, annars kommer den alltid att se faror överallt.

Hur rider du?

Ridningen spelar självklart också in på hur hästen mår. En onödigt stark eller forcerad ridning kan få hästen att känna sig trängd. En okoncentrerad och slarvig ryttare kan i stället få hästen att känna sig osäker och nervös.

Hur ser stallmiljön ut? En del hästar tycker om när det är liv och rörelse runt omkring, andra behöver lugn och ro. Hur ser det ut i ditt stall? Finns det några timmar på dagen då det är lugnt och tyst i stallet och hästarna får möjlighet att äta i lugn och ro, eller är det rörigt hela tiden?
Ibland kan en häst stressa av bara genom att få byta box till en lugnare del av stallet. En annan häst kanske behöver byta till en box där den har mer att titta på för att inte bli understimulerad. (Eller ännu bättre, om man har möjlighet till det, ställer hästen på lösdrift)

Artikeln är hämtad härifrån

Detta inlägg postades i Forskning, Hästfakta, Hästhållning den av .

Om malinstenstrom

Mitt hästintresse började redan när jag var 2 år. Jag växte upp på landet i Kolmården där vi bodde några meter ifrån en liten hästgård. Jag fick hjälpa till med alla möjliga hästar och ponnys i det stallet, och var mer i stallet än vad jag var hemma. På den vägen började mitt hästintresse och jag började även på ridskola som 7 åring. När jag var 13 år tröttnade jag på att gå på ridskola och började leta foderhäst. Jag hittade då en enögd liten ponny som fångade mitt hjärta med en gång. Midnight Special heter han men kallas Snobben. Nu, 7 år senare har jag fortfarande kvar honom och har även tillökat familjen med en liten lusitano vallack på snart 2 år vid namn Exito. Som många andra red jag vanlig traditionell dressyr, och tränade för tränare väldigt regelbundet. Under alla dessa år kände jag att Snobben och jag inte arbetade med varann, vi arbetade emot varann. Såfort jag bad om arbete så bockade han och sparkade bakut och flög rätt upp i luften, han stenvägrade med andra ord. Jag tog ut en equiterapeut för att kolla igenom honom och det visade sig att han var dubbelsidig halt i både kot och knäleden. Det blev en lång vila och många sprutor. Jag blev helt förkrossad över att min lilla älskade ponny har haft ont hela tiden, och började ifrågasätta varför det blir såhär. Varför så himla många hästar råkar ut för inflammationer i alla möjliga leder. Jag började läsa allt jag kom åt på internet, och kom fram till att så man tränar i traditionell dressyr är inget jag vill göra med min ponny. Jag tog kontakt med en tränare inom Akademisk Ridkonst, och fick även upp ögonen för Natural Horsemanship. I samband med detta släppte jag ut snobben på lösdrift, med nästintill fri tillgång på mat och tog strax därefter av skorna på honom. Det var inte förrän 2 år senare som jag hittade min Parelli instruktör Joanna, som jag nu även har fått äran att ha en blogg tillsammans med.

2 thoughts on “Stress – En naturlig reaktion på att något är fel

  1. Undrande

    till skillnad från joanna så skriver du nästan aldrig egen text utan klistrar in andras artiklar. varför? Är det för att du inte kan formulera dig själv ? Har läst bloggen i några månader nu och oftast avslutas dina inlägg med ”texten hämtad härifrån” eller ”läs hela artikeln här” Jag tycker det är otroligt tråkigt att du inte kan skriva egna texter.

    1. malinstenstrom Inläggets författare

      Det är helt enkelt för att jag har inte så mycket att skriva om, jag har redan skrivit så mycket som jag kan och har erfarenhet av AR, medan Joanna ständigt utvecklas inom PNH och då kan dela med sig av det.
      Jag lägger då mer tid på att hitta forskningar och vetenskapsartiklar som jag tycker är värda att dela med mig av, och för att inte förvränga någonting kopierar jag av dom helt och sedan länkar källan. Jag skulle kunna skriva en hel del om hur hästar fungerar, då jag har både erfarenhet och kunskap om det. Men, vi vill alltid ha en källa! Så kommer jag på någonting jag vill förmedla så letar jag alltid upp en forskning gällande det ämnet och publicerar den här, så det blir trovärdigt. För vi vill inte att ni ska tro att det vi gör och säger bara är något påhitt.

Kommentarer inaktiverade.