Häst hjälpen – hästar som bits

Har fått förfrågan om att skriva hur jag ser på hästar som bits, samtidigt som jag sett frågor om detta på flera ställen. Och som det är med de flesta (om inte alla?) häst ”problem”, så är det endast ett symptom, ett beteende hästen gör som svar till det vi gör mot den. Så istället för att ställa frågan ”Hur får jag min häst att sluta bitas” så bör man ställa frågan ”Varför bits min häst?”

Själv har jag, som jag kommer ihåg, endast blivit biten en gång, denna vinter faktiskt, av min egna varmblods valack Nicke. Vi var i hagen och jag klappade honom, samtidigt som jag märkte att en av hans halsmuskler var ovanligt spända så la han öronen bakåt och bet i luften. Som han brukar göra när han har ont, tidigare gjorde han även så vid sadling, och när sadelgjorden ska tas och spännas. Jag fortsatte att klappa lite runt omkring och ville känna lite mer på muskeln, Nicke har ju alltid bara ”luft bitits”, samtidigt som jag antog att han inte kommer bita mig så bet han mig i låret. Jag får skylla mig själv, princip nr 2 ”Don’t make or teach assumptions”. Det första jag gjorde var såklart att höra av mig till min hästfysioterapeut.

Hästar kan bitas av två anledningar:

  • Right Brain Den är rädd, och har ont.
  • Left Brain Den är lekfull, som i många fall kan leda till värre dominanta beteenden.

Så varför bits din häst?

Oavsett orsak så handlar det om bristande tillit, och möjligtvis respekt för människan hos hästen. Det handlar många gånger om att människan handlat som ett rovdjur, inte lyssnat till hästen signaler, gått rakt in i hästens egna space/bubbla, vilket kan ha skapat samma beteende hos hästen.

Att slå hästen på mulen, fungerar inte i något av fallen. Right brain hästen kommer att förlora desto mer tillit till människan. Left brain kan i sin tur se det som att man svarar på leken, vilket kan öka beteendet, och i värsta fall skapa desto värre beteenden.

Igenom att nypas eller i värsta fall bitas, visar Left brain hästen tydligt att den inte ser dig som sin värdiga partner och ledare. Vilken häst i hagen bli biten och vilken är den som biter? Dessa hästar dominerar inte bara igenom att använda sina tänder, utan de går ofta på/över folk, kan även nockas och andvända andra väl uttänka, och väl Utarbetade metoder. Hästarna har inte bråttom när det handlar om relationer sinsemellan, de utvecklas hela tiden.

Vad gör man åt det?

Kom ihåg att hästens beteende är faktiskt ett svar till Något vi gör Mot den.

Det finns även hästar som kan utföra detta beteende mer mot människor då de inte får utlopp för sin lekfullhet de andra timmar om dygnet när den inte är med människan. En häst som är mycket lekfull, och framförfall med munnen, som på det går ensam i en hage, kan med stor sannolikhet börja nypas, som vid fel metod kan övergå till bett.

Frodi busar med Gyllir

Även om en fysiskt åkomma som en illa passande sadel, eller spänningar i muskulaturen kan ha åtgärdats, så kan det sitta kvar i hästen mentalt. Där krävs mängder av friendly game. Använd en carrot stick om det går för att kunna vara på längre avstånd utan att bli biten. Att binda fast hästen kommer här inte att hjälpa utan kan snarare skapa desto mer osäkerhet  hos hästen och beteendet kvarstår som ett mönster. Det gäller att ständigt bevisa för hästen att vi inte kommer bete oss som ett rovdjur, och respektera det den försöker säga oss.

För left brain hästen handlar det faktiskt fortfarande om att vi inte kommer bete oss som rovdjur och ”visa vem som bestämmer”. Vi bör lära hästen att respektera vårt space/bubbla, lika mycket som vi inte bara kommer springa in i hästens. En hel del hästar känner att de har förlorat sin stolthet, och försvarar sig själva och sin rätt till att uttrycka sig med att bitas.

De sju lekarna är även ett Utmärkt sätt att på hästens egna språk börja kommunicera med hästen. Framförallt är Yoyo game mycket värdefullt då vi kan, rättvist och lugnt be hästen att backa iväg en bit om vi känner att vi kan vara i riskzonen för att bli bitna. Som pat brukar skämta och säga ”backing cures biting” Hästen kan ju inte bita oss om den inte når oss.

Att läsa och respektera hästens kroppsspråk är mycket viktigt för båda hästarna, när säger de ifrån? Hur ? Hur nåra får vi komma egentligen?

Likaså är det viktigt att vi själva inte tillåter våra känslor att påverkas, en känslomässig – arg, ledsen – människa, är en människa som beter sig som ett rovdjur, det spelar ingen roll för hästen.

Kom ihåg. En häst som bits, gör det som svar till det du gör mot den.

Sen finns det hästar som är så pass lekfulla att de mer än gärna undersöker allt med sin mule, och gärna tar ett nyp om de kan, precis som de gör med kompisarna i hagen. En ”bestraffning” där man försöker slå till hästens mule, kan hästen ta som en utmaning ”undra hur fort jag kan nypa henne utan att hon hinner nypa tillbaka”. Det gäller här att få hästen på andra tankar. Var kreativ, och med vissa hästar kan det krävas att man faktiskt leker och får de upptagna och lite trötta i hjärnan, Innan man går in i stallet och vill borsta de.

Samtidigt som det kan vara bra att ta vara på hästens ”talang” och faktiskt lära den att använda sin mule till användbara saker. Har läst om en Parelli elev/instruktör som lärde sin häst att hämta hans keps/hatt när den blåste av, och ge den till honom, likaså hjälper hästen till att bli borstad och sadlad. Fantasin sätter gränserna!

6 thoughts on “Häst hjälpen – hästar som bits

  1. Olivia Bryndahl

    Sv: Tack! Det kanske var ett luddigt inlägg med liiite för mycket men det kändes ändå bra att få skriva av sig. Det blev som ett litet påskjut också efter att jag mailat med dig och din fråga var: ”Hur ser du på tävlingar?” och ”Vad är ditt tänk/mål med ditt föl?”

    Jag har fått mycket fina ord om inlägget, folk har mailat, ringt, inspireras och länkat det. Vilket känns kul. Men samtidigt så finns det de som blir så fruktansvärt provocerade. Folk som förr frågat om hjälp och sett upp till mig går nästan till attack och gör allt för att försvara sin egen hästhållning. Jag gör inga påhopp men jag kan tänka att de som har lite mer ”naturligt tänk” (någon sa ”alternativare”) kan röra om en hel del i grytan!

  2. Frida

    Bra! Och tänkvärt, häromdagen tog en häst en tugga på min rumpa när jag broddade ur. Bra påminnelse att alltid ”kolla av” innan man gör saker.

  3. Pia

    Hej.

    Min snälla, dominanta kallblodstravar dam som alltid har glimten i ögat pratar med mig. Visar och pekar med mulen vad jag ska hämta, ställer sig och krafsar där hon vill att jag ska lägga höet, springer runt mig om hon har t.ex en fästing och står sedan blixtstilla när jag tar bort den, även om den sitter illa till. Hon är oxå väldigt lekfull med munnen och biter gärna i grimskaft, tyglar, rafsar i kläder, slicka på mina händer. MEN hon nyps med framtänderna i skinnet ibland, precis så hårt att det gör ont utan att gå hål… o det gör hon när hon tycker saker är jobbiga, eller hon blir uttråkad om vi står stilla osv. Ibörjan när jag hade henne så försökte jag bli arg men då blev hon än värre— stämmer precis där du skrev att de testar om de kan vinna leken ännu mer. Hon var i och för sig väldigt bufflig och känd för att springa över folk. Nu har vi nästan fått bort det här beteendet med ordet nej o sen backa om hon tänker fortsätta. (syns tydligt på henne). Blir hon rädd för något händer det att hon blixtsnabbt nyper mig i den hand som håller tygeln o slutar när jag lugnar henne. Problemet är när andra ska handskas med henne. De blir jätterädda och arga när hon bits, skriker o slår henne. De idiotförklarar mig när jag berättar varför hon gör så och hur de kan bemöta det.
    Jag är inte bra på att hålla den här spacen som alla pratar om, älskar att vara nära mina hästar och hon är van att hon får komma fram och kela hur nära hon vill, dock inte knuffas eller gå på. Och efter ridturen går jag med armen runt hennes hals, vi lutar oss mot varandra, kliar och myser. Det tyckte en ridskole-tjej var hemskt, hon visade henne ingen respekt, så fick hon sig en orring igen.
    Har ett fullblodsto på tre år som är precis tvärt-om. Hon håller hårt på sin integritet, stannar gärna och tänker efter, och hon kan lägga öronen bakåt eller lyfta på benen i stallet, men har aldrig gjort något utom när hon haft sår som gjort ont. Denna damen är en stor utmaning och det är underbart att hon visar mer tillit för varje dag. Men kan lika väl ha sura dagar då man får börja från början.. suck. Hon är otroligt följsam vid markarbete och lekar, och även nu när vi börjat rida lite smått.

    Tja, det blev mycket detta, men man är ju häst-tokig. 🙂

    Pia

  4. Pia

    Tilläggas ska att hon är lugnare nu när hon har lösdrift och får begränsad fri tillgång till hö. Lite skrammel på botten av spannen som tröst när fullblodet får kraftfoder.

    1. joannanieznaj Inläggets författare

      Tack för din fina kommentar! Jag ska lägga upp den på bloggen och besvara den mer utförligt i ett inlägg. Tror det är bra att fler läser och nu får ett levande exempel på det jag skrivit om.
      Kram Joanna

  5. Elisabet Höglund

    Alltså jag håller helt klart med allt du har skrivit! Jag vill verkligen ha kontakt med hästen hela tiden, det har jag byggt upp med min foderhäst som sparkades väldigt mycket förut och gick inte att hämta i hagen om man inte lockade med godis till att nu så kommer hon när jag ropar och sparkar inte för 50 öre. Så med hon har jag inge problem.

    MEN. Jag har börja ridit en annan häst som inte är min på något vis utan jag rider bara den för att i ett stall har min bästa kompis sin skötarhäst och det är bara två hästar i stallet så jag följer med och håller på med den hästen och rider ut bara för sällskap liksom.

    Men den där hästen jag får rida är sjukt stor och kraftig, precis som en björn. Jag fattar aldrig vad jag gör för fel mot den hästen. När jag försöker flytta den i gången (då tar jag en hand lätt på bakdelen och smackar lite) så försöker den bara sparka mig, jaha tänker jag då vad gjorde jag nu då? Kanske tryckte jag lite för hårt. Så jag pröva lös men icke. Jag prövar fram på bogen men han står stilla som en sten! Jag Fattar inte var jag gör för fel, och när han väl flyttar på sig så berömmer jag han utan att bli för smörig.

    Och när jag ska gå på andra sidan och tar framvägen, såklart, så försöker han bara bitas utan att jag liksom har gjort något. Jag försöker borsta lugnt och se om han kanske är lite kittlig eller något , men ack samma visa hela tiden. Jag behöver hjälp för att jag har absolut ingen möjlighet att ta ut och longera bjässen, dels vet jag inte om jag får för ägaren sedan har vi ingen plats.

    Jag känner att det saknas respekt mot varandra. Han ser ju mig som en liten unge och jag ser ju han som ett stort djur. Han känner väl av det men jag vill (x1000) så hemskt gärna hålla på med hästen utan att behöva ryta åt han när han försöker sparka eller nypa tillbaka när han försöker bitas osv. Men jag vet inte hur jag ska bära mig åt!??

    Han är uppbunden i stallgången, han går runt precis som han vill och lyssnar inte ett skit på mig. Jag känner mig som en noob med tanke på att dom flesta i byn ”vet” eller i alla fall tror att jag är ”duktig” på hästar och tar bra hand om dom och vidare. Jag vill känna mig trygg med hästar och jag är aldrig nervös utan har lyckats kontrollera mig och liksom skulle hästen få för sig att springa/hoppa till när man leder den då är jag väldigt cool och står liksom bara stilla och jag får väldigt bra cred för det.

    Nu vet du/ni lite hur hästen är och hur jag som hästmänniska är och jag hoppas verkligen ni kan ge mig tips om vad jag ska göra. Jag tar emot all kredit, jag vill bara lära mig liksom:/ Jag har ingen lust att bråka med hästen det gör allt bara värre och innan det är ”försent” så jag tappar all respekt från hästen så ber jag er om hjälp. Ni får gärna svara till min mail eller nått så jag kan se någons svar. Ledsen för det dryga kommentaren:/

    MVH / Elisabet

Kommentarer inaktiverade.