Äntligen en lek dag!

Idag blev det första lek dagen för mig och mina hästar sen min bil dog, och nu har jg äntligen en ny pärla (den är för fin för att åka till hästarna med egnetligen.. men jag är ju illa tvungen) Så nu är det hård träning på allvar för både min och hästarnas del tills jag åker den 15 maj! Idag mådde jag riktigt bra, jag hade längtat tills jag får hålla mitt lasso i handen och leka med mina hästar igen!

Glodis ville vara med, men ändå inte idag.. De hade även precis fått en ny hösilage bal vilket alltid är en höjdpunkt. Jag ville ju inte vara egoistisk och bara dra iväg henne där ifrån och på det be henne om att röra på den lite tjocka magen, det ger ingen glad häst. Så vi gick mycket emellan, flera mat högar först, gjocka enkelt friendly game med repet över ryggen som var liite jobbigt tyckte hon först då hon är en typiskt RBI, vi har gjort det 100 gånger förut, men man vet aldrig. Så fort det släppte vad hon ovanligt LB med egna åskter.

Så stog hon vid balen och åt, och jag backade med en inbjudan för henne att följa med, sa hon nej. Okej då gör vi sideways runt balen istället. Jag gjorde hennes ideer, lite sämmre, och mina ju sen såklart de bästa, en morotsbit, mys och lite hösilage, men det var hon inte så sugen på utan stog med spetsade öron och frågade vad vi skulle hitta på.

Vi gjorde en grej ifrån Level listan. Hon skulle vara ca 6 meter ifrån mig, och med henne mot mig skulle hon gå sideways åt sidan. På tredje försöket var det en exepionell sideways, och hon vad lika villig med öronen framåt.

Sen kom hon in fick mys och sen stod jag helt still, och hon gick ut sideways ca 6 meter, det behöver mer träning, men jag kände att vi tar det en annan dag.

Glad häst som precis börjar förstå att det lönar sig att hoppa!

Sen gick vi iväg och fixade något hon kunde hoppa över, jag har av någon anledning inte hoppat henne så mycket, inte ens från marken, så det är verkligen dags. och det var ju inga problem. Målet är att hon ska på 13 meters avstånd kunna hoppa över en ensam liten blå tunna. men vi började lite svårare, och så fort hon gjorde ett skutt försök, så blev det godis och vila vid tunnan.

Som ni ser på bilden fick hon även ha bett i munnen, i börjar tyckte hon det var jobbigt, det är ju där hela tiden! Och om hon blev lite nervös eller irriterad så syntes det tydlingt i munnen. Men hon får sköta det där själv.

Sen gjorde jag det ännu mer effektivt mentalt, igenom att gå iväg, och be om 5 stora varv i backen, hon jobbar inte helt bra med ryggen och det stärks i den övningen!

Observera hur slutet på ryggen saknar muskler.

Observera hur slutet på ryggen saknas muskler och blir "hålig"

Sen erbjöd jag henne att hoppa den ensamma tunnan, och när hon gjorde det blev det vila och godis. Sen samma sak igen, med 5 jobbiga varv åt andra hållet, och dessa kunde hon helt göra i trav, utan att hela tiden fråga ska jag in nu? ska vi göra nåt annat nu? Sen hoppade vi den ensamma tunnan igen. En gång var hon så rolig, hon gjorde ett halvhjärtat försök till hopp, vände direkt efter tunnan, tillbaka till den och sa godis?! Sorry testa en gång till är du snäll. Jag är väldigt förvånad över att hon som RBI lär sig SÅ fort! Sen hoppade hon tunnan på riktigt, och det var så himla kul att se att det var Hennes val, jag hade slak lina, och gjorde en liten fas 1, hon satte vart och fokus själv. DET är vad som händer om man kommer åt hästens Hjärna, inte bara får den fysiskt att hoppa!

Sen lyckades jag till och med hänga med när hon ville rulla sig och passa på att ge henne godis. Jag har lärt henne att när jag kraftr med min fot så gör hon det samma, vilket hon precis gör innan hon ligger ner. Men idag hann jag va med hela vägen, dock är hon INTE intresserad av godiset när hon väl lagt sig ner.. Men det fixar sig nog!

Såhär ren och fin var hon sen. Vinkeln är inte till hennes fördel, men ni kan se hur andra halvan av ryggen ser ut.. Den första halvan är bra, men den andra har hon bara använt som en bro som håller ihop hela kroppen, men inget man använder sig av..