Sko aldrig en fånghäst!

Att i detta läge sko hästen och därmed flytta ut ännu mer last till en
hovvägg som inte sitter fast ordentligt måste anses som logiskt vansinne.

 

Erfarenheten från verkning av tusentals fånghästar visar
entydigt att genom att befria hovväggen från felaktiga
belastningar där den har deformerats tillåts den nya
hovväggen att växa ner i en frisk och naturlig vinkel.
Hästen kan på en gång börja röra sig mer naturligt och
behovet av boxvila är helt undanröjt.

 

När det gäller fånghovar går det ofta att verka bort så mycket av felen redan
på första verkningen att hästen direkt själv väljer att springa iväg eller i vart fall,
om felen har varit allt för stora, åtminstone gå iväg med betydligt lättare steg
även om den inte kunde gå alls före verkningen.

 

För att läsa hela artikeln klicka Här!

 

Detta inlägg postades i Forskning, Hästfakta, hovar den av .

Om malinstenstrom

Mitt hästintresse började redan när jag var 2 år. Jag växte upp på landet i Kolmården där vi bodde några meter ifrån en liten hästgård. Jag fick hjälpa till med alla möjliga hästar och ponnys i det stallet, och var mer i stallet än vad jag var hemma. På den vägen började mitt hästintresse och jag började även på ridskola som 7 åring. När jag var 13 år tröttnade jag på att gå på ridskola och började leta foderhäst. Jag hittade då en enögd liten ponny som fångade mitt hjärta med en gång. Midnight Special heter han men kallas Snobben. Nu, 7 år senare har jag fortfarande kvar honom och har även tillökat familjen med en liten lusitano vallack på snart 2 år vid namn Exito. Som många andra red jag vanlig traditionell dressyr, och tränade för tränare väldigt regelbundet. Under alla dessa år kände jag att Snobben och jag inte arbetade med varann, vi arbetade emot varann. Såfort jag bad om arbete så bockade han och sparkade bakut och flög rätt upp i luften, han stenvägrade med andra ord. Jag tog ut en equiterapeut för att kolla igenom honom och det visade sig att han var dubbelsidig halt i både kot och knäleden. Det blev en lång vila och många sprutor. Jag blev helt förkrossad över att min lilla älskade ponny har haft ont hela tiden, och började ifrågasätta varför det blir såhär. Varför så himla många hästar råkar ut för inflammationer i alla möjliga leder. Jag började läsa allt jag kom åt på internet, och kom fram till att så man tränar i traditionell dressyr är inget jag vill göra med min ponny. Jag tog kontakt med en tränare inom Akademisk Ridkonst, och fick även upp ögonen för Natural Horsemanship. I samband med detta släppte jag ut snobben på lösdrift, med nästintill fri tillgång på mat och tog strax därefter av skorna på honom. Det var inte förrän 2 år senare som jag hittade min Parelli instruktör Joanna, som jag nu även har fått äran att ha en blogg tillsammans med.