Hästen har bara en chans.

Lyssnar på en super intressant podcast med David Lichman 5* parelli instruktör.

Han pratar om ämnet unghästar.

Han berättar att folk har frågat Pat Parelli ” Vad är det bästa jag kan göra för att träna mitt lilla föl?” Svaret är enkelt, ha en vältränad mamma!

För när mamman blir rädd, så kommer det att vara det första fölet lär sig om ex en platspåse. ”mamma sprang = farligt!” För de lär sig allt, det är en inlärd reaktion att bli rädd. och sen säger David :

”It is much easier to learn something, then to unlearn something.”

Ett föl som alltså från början lärt sig att plastpåsar är farliga, kommer det vara desto svårare att lära motsatsen. Medan ett föl som från början lär sig motsatsen har ju inga problem senare.

Ray Hunt har sagt : ”The horse only has one chance at the start to be the best horse he can be”. If you screw up the start, you may have a great horse at the end, but you will never have the greatest horse that he could be. ”

Jag vill komma så långt jag kan med mina som jag får lära om och lära nytt, så att Allt kan bli så rätt som möjligt med mitt kommande lilla halvblod..

5 thoughts on “Hästen har bara en chans.

  1. Olivia

    Sv: Ja, eller hur! Jag gillar skogshagar och jag tror att hästarna håller med. Ägaren till hingsten som mitt föl står med äger inte gården, de hyr den bara. De har köpt ett nytt hus i närheten och flyttar i maj så de har inte velat bygga om till en lösdrift då de vetat att de ska flytta… Men den vinterhagen + stallet skulle verkligen kunna bli en trevlig lösdrift!
    Mvh

  2. Emma

    Vart hittar du dessa podcast? Jag är medlem på savvyclub, finns dem där att hitta möjligtvis?🙂

  3. Olivia

    Sv till Joanna: Ne, jag har faktiskt aldrig läst den! Den var väldigt bra! Men som jag svarade på kommentarerna jag fick: Den kan nog locka fram till diskussion då det kanske är en minoritet av hästfolket som håller med vad som skrivs i många av texterna – men att det ändå är en tidning för alla. Och olika kommer vi alltid att vara!😀

  4. Olivia

    Sv till J: Bra idé att lägga an dem och kika nu för att se om det är någon skillnad! Det ska jag göra!

Kommentarer inaktiverade.