Min häst älskar att vinna!

Vi fick et önskemål ifrån en trogen läsare om att vi kunde ta upp debattartikeln om travsport som blivit rätt så omtalad på sistone. Jag har personligen undvikit att läsa den fram tills nu, det skulle vara ett bra budskap så det skadar inte att läsa den. Och mycket riktigt var debattartikeln superbra!

Överlag är jag emot trav & galoppsport, där djuren helt och hållet används för människans nöje (men det gör ju våra tamhästar också?). Vem som helst, som kan INGENTING som hästar kan sattsa pengar och till och med äga andelar i en häst. Bara för att de tycker om att vinna och sattsa pengar..

Hur hade det sett ut om högsta priset var en blågul rosett, eller kanske anmälningsavgiften tillbaka?

I debattartikeln tog författaren upp hur förmänsklingen av hästarna och deras presationer sätter en fin prägel och till och med döljer den riktiga sanningen.

Chefsveterinären på Svensk Travsport säger att ”de flesta hästar tycker det är kul att träna och tävla”. Och inte bara det – de trotsar smärtor och lidande bara för att de så gärna vill vinna. Den ”skadedrabbade krossarhästen” fortsätter att ”vinna hem pengar till sina ägare” eftersom han har ”vinnarskalle”.

Språkbruket och namngivningen är en märklig blandning mellan ett instrumentellt förhållningssätt, där hästens enda uppgift är att fungera som tävlingsredskap, och ett slags personlighetsgörande av hästen som framställer den som frivillig deltagare i ett så mänskligt påhitt som att tävla och vinna pengar.

Inga av dagens hästar har faktiskt VALT vem som är deras ägare, HUR de ska bo och leva, eller VILKEN sport de ska utöva.

Jag får ont i magen när jag hör folk säga att hästen ”älskar” det här, och att hästarna trotsar skador för att VINNA. Klart att en häst KAN springa om den är skadad, hästar är inte rädda för att skada sig de är rädda för att dö. En skadad häst springer inte omkring och leker i hagen, friviligt. Men tror den att den kommer dö så kommer hästen att göra allt. Om vi ska se det ut hästens synvinkel så  handlar inte om att Vinna, det handlar om att överleva.

Om en flock springer ifrån ett rovdjur, så är det hästen som är sist som kommer att bli uppäten, inte den som är först, så varför vill då hästar i många fall vara först?

Här man kan även ta upp ”min häst litar på mig, han vill alltid att jag ska gå först – Det handlar inte om att hästen väntar på att människan ska visa hur man gör, eller att den ibland är ”hjälteman” och låter människan går före.  Hästarna vill gärna att människan går före, just för att den inte vill bli uppäten själv, ”gå du först så ser jag om du överlever” är mer likt hästarnas tankebanor. Det handlar inte om kärlek eller respekt, det handlar om överlevnad och tillit.

eller ”min häst älskar och litar på mig för att den alltid vill stå nära mig ” – Hästar kan vilja stå nära/på sin människa av två anledningar, antingen leker den en dominanslek, eller så vill den inte bli uppäten. Det är än en gång hästen längst ut, som blir uppäten, inte den som är i mitten av flocken. Om man även observerat hästar, framförallt vallacker/hingstar i hagen, hur de leker ledarskaps-lekar med varandra. Så är det en lek som innebär att den som flyttar på den andras fötter får poäng. Detta är minst lika vanligt att hästarna sen gör med sin människa.

Förstå mig rätt, visst finns det hästar som tycker om att göra saker, de kan tycka om att rida ut, rida dressyr,dra en vagn, hoppa ett hinder, eller stöta på olika nya saker. Likaså kan man lära den här hästen som endast älskar att äta gräs, att faktiskt tycka om att göra något annat också. Alla hästar är olika. Men överlag vågar jag nog säga att dessa hästar är rätt få. Den typiska ”hästen älskar att hoppa” skulle jag inte räkna till de ovan nämnda. Det är alldels för många hästar som blir missförstådda, horsenality är här till stor hjälp.

Många gånger vill vi sätta mänskliga ord och liknelser på hästens beteenden för att kanske dölja sanningen, eller av ren okunskap.

4 thoughts on “Min häst älskar att vinna!

  1. Olivia

    Jag gillade speciellt denna mening: ”Om vi ska se det ut hästens synvinkel så handlar inte om att Vinna, det handlar om att överleva.” Det satte ord på mycket!

  2. Maria

    Jättebra skrivet! Skrev ett liknande inlägg på min blogg för ett tag sedan men jag tycker inte att man kan ta upp denna ”prestige” eller vad man ska kalla det, för ofta!
    🙂

  3. Julia

    Bra skrivet! Jag förstår inte hur folk tänker när de säger ”Min häst älskar detta bettet, även om det är skarpt” eller ”Om han inte hade älskat att springa travlopp så hade han inte gjort det” …😦

Kommentarer inaktiverade.