Inridnings special

Häst hjälpen får idag ge plats åt ett inridnings special som vi tror är lite eftertraktat.

Att börja med Parelli, och göra Level 1 & 2 kan man säga är inridning, även på en vuxen tidigare riden häst. Jag tror Pat brukar säga något i stil med

” Sadla en ung häst som om du sadlat den 100 gånger förut, sadla en gammal häst som om det är första gången den sadlas”

Det vill säga, det är ingen skillnad. Oavsett om hästen är under inridninge eller varit riden i 12 år, så kollar jag så att den är okej med allt. Likaså är grunderna i ridning, och ridningen i sig rätt olik den traditionella, så även mina tidigare inridna hästar, har gått igenom samma ridgrunder, som de hästar jag ridit in.

Såhär såg Frodis första ”ridning” ut . Ganska smärtfritt?

Hans inridning gick på ca 20 tränings tillfällen under 4 månader, och då var vi färdiga med level 2 både online och freestyle. (sen är han en LBE så han lär sig Oerhört fort). Jag började slutet på december 2010, han skulle då 2011 fylla 4 år. Innan hade han gjort klart level 1, (basic saker alla hästar i alla åldrar bör kunna) när han var 1 år och sedan gått på hingst beten.

Den första och allra viktigaste delen av Inridningen kan lätt delas upp i 5 delar

  1. friendly game med repet, både så man kan kasta det från sida till sida i zon 1, men även repänden över zon 2-3-4. Sen även kunna stå i zon 3 och kasta repet över huvudet från sida till sida. För den första delen av ridningen kommer att göras på en tygel – rep. Även bra att göra friendly game med en boll eller andra störe saker hästen kan ha på ryggen, kan den ha en boll är det desto större chans att den acceperar en människa där.
  2.  Få hästen att vilja vila och mysa med mig i zon 3, på båda sidor. Så att det blir hästens ide att ha mig i zon 3.
  3.  Befästa tre tygeltag ifrån marken i zon 3.  1. lateral flexion / one rein stop. 2. Indirekt rein (trängande tygeltag) – flytta bakdel 3. Direkt rein (ledande tygeltag) – flytta framdel. (ett till tygeltag för att rakt kunna stanna och backa kan befästat men det används fortfarande inte de första passen) Tygeltagen bör även tränas i rörelse, ex. att man kan skritt och ”böja” hästen till en halt med hjälp av lateral flexion, gärna även i trav. Likadant med de andra tygeltagen.
  4.  Vänja hästen med att man befinner sig högre upp än på marken. Vissa hästar reagerar mycket, vissa mindre. Man kan stå på en stubbe, pall eller sitta på en annan häst om man har den möjligheten. Och ifrån denna position göra allt man brukar göra från marken, leka, och massa mys + friendly game i zon 3, och tygeltag. Hästar kopplar även detta ganska fort, och så fort man ställer sig på en pal ex så kommer de och ställer sig redo för uppsittning.
  5. Varje steg ovan ska gärna upprepas 7 dagar i rad. Är hästen då fullständigt Left brain och kan det ”utantill” så bör den vara redo för en ryttare på ryggen. Då upprepas tygeltagen och mängder med friendly game, mycket hoppa upp och hoppa av, hoppa upp och hoppa av.

Jag tror på att desto tidigare man börjar, desto bättre. Steg 1-4 kan göras på åringar om man så önskar. Sen behöver det definitivt inte vara långa pass, och kan göras under en period efter vilken det kommer vila, exempelvis ett fint unghästbete. Sista steget där man börjar hänga ligga och sitta på hästen är frivillig när man vill göra, jag gjorde det när Frodia var 4 år, vissa vill vänta tills de är färdigvuxna. Jag satt inte mer än någon minut i sträck samtidigt som Frodi var fint musklad för sin ålder.

Här kommer en film på då Joanna visar de första tre stegen med Malins häst Exito.

2 thoughts on “Inridnings special

  1. Olivia

    Underbart! Jag måste bara fråga, det längre repet var har du köpt det? Jag har hittat rep på 5m och 7m men de kostar ca 700kr om jag inte minns fel. Är det ett rimligt pris? Har du någon internetshop att rekommendera för oss i norr?
    Mvh

Kommentarer inaktiverade.