Där barfota & bettlöst vann tävlingen!

Jag kom i kontakt med en supertrevlig tjej, vivanolivia.blogg.se, och när jag fick läsa hennes historia på hur hon kom in på barfota, bettlöst och andra otraditionella alternativ, så ville jag hemskt gärna dela med mig av den här på bloggen. Så här kommer den,  Olivias Story

Jag har alltid varit en tävlingsryttare. Jag började rida just för att tävla. Under mina sista år på ponny hade jag en D-ponny, Lady Madonna. Tillsammans klättrade vi till de högsta klasserna. När vi tävlade så kunde vi hoppa felfritt eller krascha hela banan ungefär. Trots att det inte var så stor skillnad på varken mig eller henne från tävling till tävling. Jag kunde tycka att hon hoppade jättefint men ändå rullade bommarna av. Vårt problem var att hon la upp huvudet när jag tog henne i munnen, hon tappade då galoppen och med det så släppte hon ofta sina bakben över hindren och blev flack så att bommarna rullade av – men nu till det lite mer intressanta, då jag tillsammans med andra började ifrågasätta varför.

Jag fick kontakt med en hovslagare. Det var en man som såg oss på banan och blev intresserad av min ponnys sätt att röra på sig. Han kom fram efter vi hoppat och sa: ”Hej, får jag slita bort skorna på din ponny?” Jag som alltid haft skor på mina hästar blev lite chockad; ”Hoppa barfota – det gör väl ont för hästen? Hästar är ju inte barfota, hästar har ju skor” tänkte jag ungefär. Men mannen var så exalterad över att se resultatet så vi tog av henne skorna och gick ut på banan igen. Pappa (som inte är speciellt hästkunnig) skrattade förnöjsamt, jag höll på att flyga av i sprången och min tränare var i extas. Mannen som slitit av henne skorna stod med händerna i midjan och nickade nöjt åt mig. Lite som – ”Nå! Vad var det jag sa!”

Utan skor blev hon mer markbunden, fick mer takt i galoppen och blev inte lika flygig i sina rörelser mot hindret. Det gav oss bättre avstånd och större, mer trivsamma språng. Tunga järnskor irriterade henne, de tog liksom bort hennes känsla och rytm. Av vilken anledning hade jag haft järnskor på min ponny egentligen?

Inte så långt efter det så testade vi även ett hackamore på henne. Utan bett i munnen kunde hon lita på min hand. Hon kunde då fokusera på att lyssna på mig istället för att tydligt visa sitt obehag. Hon kände nu behag = hennes huvud blev lägre = rundare språng med bättre rygg = inga flacka bakben = bommarna stannade oftast kvar där de i vanliga fall ramlat av. Av vilken anledning hade jag haft bett egentligen?

Efter det byggde hon helt andra muskler, underhalsen blev mindre och rumpan/ländryggen större. Vi hade lite trixigt att rida in oss på allt det nya, mer rätta. Det blev en helt annan ridning. Sista ponnyåret kom vi ifatt och var bättre än någonsin.  Men med en fot inne i att ifrågasätta det traditionella så fortsatte frågorna bara att rulla. Vi slutade när vi var som bäst, vi la av helt. Vi red aldrig klart vårt sista ponnyår. Jag fick en kyss av kärlek och jag ville ge min ponny den lycka hon gett mig. Jag hade möjligheten att betala igen och jag tog den utan att tveka. En individ som henne möter jag aldrig igen.

En häst som blir behandlad lite mer utifrån det naturliga anses ofta som en begränsad häst i tävlingssammanhang. Vi är ett bevis på raka motsatsen. Att gå tillbaka ett steg istället för att ta genvägar gav oss möjligheten att utvecklas och lyckas. Det öppnade även dörren för en helt ny definition av framgång för mig. Idag sitter inte min framgång i höjden på hindren, idag sitter min framgång tillsammans med min ponny.

/ Olivia vivanolivia.blogg.se

7 thoughts on “Där barfota & bettlöst vann tävlingen!

  1. therese

    Hej. Jag har hållt på med pnh i ca 8 år kombinerat med engelskridning. Är nu sedan ett år tillbaka helt inriktad på pnh. Jag ska nu köpa en till häst och håller på att provrider en del. Har haft ett fullblod förut som jag fick avliva pga hovarna. Ska iväg nu om några dagar till ett galopp stall och titta på tre fullblod. Om jag nu skulle komma hem med ett fullblod igen hur gör jag med hovarna? Förstår att jag måste hitta en jätte bra barfota hovslagare men lite tips?

    1. joannanieznaj Inläggets författare

      Det allra bästa är att du går en grundkurs själv så har du mer kött på benen, och kan underhålla hovarna själv emellan hovvårdarens besök, samtidigt kan du själv avgöra om din hovvårdare gör ett bra jobb.
      Kolla sen upp om du har någon utbildad hovvårdare i närheten, eller om det finns någon elev i närheten.
      Har även läst att folk som bor långt ifrån sin hovvårdare har gått ihop så att verkningarna kan ske samtidigt.
      Sen är det mycket som spelar in för att få en frisk häst med friska hovar, framförallt mat och rörelse. Det är också vanligt att hästar har strålröta, så behandla det med äppelcider vinäger eller väteperoxid kan du göra från dag 1.
      Det är även bra att ta bilder på hovarna med jämna mellanrum för att följa utvecklingen och se om det går åt rätt håll, ser man hovarna varje dag märker man sällan förändringarna.
      Lycka till, hoppas detta gav dig något! Hör gärna av dig och berätta hur det går!
      Kram Joanna

  2. Pia

    Hej.

    Jag har en fullblodskorsning, tre år, med jätteömma hovar. Hovslagaren säger att hon är väldigt plattfotad.. kände mig tvungen att sko fram nu för hon led verkligen tom i hagen så fort det var fruset på marken. Hon har fina hovar annars men har varit öm sedan jag köpte henne vid 9 månaders ålder.. Har köpt euqine fusion jogging shoes till henne som jag hade på bakhovarna igår när red och hon var som en helt annan häst, pigg och skuttig. Funderar på att köpa ett par till som hon kan ha fram och ta av skorna nu när det börjar bli vår. Hon får bra foder, lympos avel-ung och torrt hö. Klarar inte att endast ha fri tillgång på grovfoder för då magrar hon. Några tips? Ska testa äppelcidervinägen direkt nu.

    Mvh Pia

    1. malinstenstrom

      Hej Pia!

      Det jag rekommenderar allra mest är att försöka hitta en hovvårdare, då hovslagare inte vet hur man verkar för att få en fungerande barfota hov. Som du kanske har läst i tidigare inlägg här så är det absolut inte bra att sko en häst som inte är färdigvuxen, då hovbenet inte har hunnit växa färdigt.
      Vad bra att det verkar fungera med boots! Det kan du då testa att ha på fram också. Strålröta brukar vara en stor orsak till varför hästar ömmar så äppelcidervinäger är jättebra om du vill köpa och om det går kan du gärna ställa henne i fotbad med äppelcdervinäger och vatten blandat.
      Motion och rätt mat är a och o för att rötan ska försvinna. Så för att underlätta under motionen kan du, efter att ha köpt ett par boots till framhovarna, lägga i paddar i bootsen för att göra det extra bekvämt (om hon verkar vara i behov av det).
      Men som sagt så är nummer 1 att hitta en hovvårdare, och hittar du ingen i närheten där du bor så finns det säkert en helgkurs du kan gå för att kunna verka din egna häst. Här kan du bland annat kolla hovvårdare inom sanhcp: http://www.sanhcp.org/examinerade-1952528

      Lycka till!🙂

  3. Pia

    Tack för svaret Malin. Ja jag har testat boots fram och det funkar oxå men eftersom hon ömmade så förskräckligt även i hagen när marken var frusen så tyckte jag synd om henne. Mina hästar har lösdrift och jag har inte läst om någon boot som är bra att ha på dygnet runt.. Men det löser sig ju nu när kylan släpper. Ska försöka hitta en barfotaverkare, annars satsar jag på en helgkurs. Min kallblodstravare är barfota och fixar det fint så då sparar jag ju pengar på att verka båda själv.🙂

    Pia

    1. joannanieznaj Inläggets författare

      Det låter bra!
      En helg kurs är även bra när du hittat din hovvårdare, så behöver den inte komma ut lika ofta. Det jag misstänker är som orsakar ömheten är traktstöd, har hittills fortfarande inte sett någon hovslagare som verkat de, och det gör ont för hästen om den måste gå på dom..
      Lycka till! Ta gärna bilder på hovarna och berätta hur det går!
      Kram Joanna

Kommentarer inaktiverade.