Svar på kommentar

Lagom är ett sådant bra ord, hur vet du när du har lagom ställning och böjning i skolan? När går det från skola till skänkelvikning? Inom AR så pratas det mycket om var bogarna tar vägen, men har aldrig nånsin hört att det är innerbogen man pratar om som försvinner iväg i böjning utan ytterbogen, vart tar den vägen? Har du några knep för att dubbelchecka att du har en bra skola? Du skrev att du checkar ställning och böjning före, hur gör du det? Sedan får du gärna förklara mer om det där med att ‘gunga igång rotationen’.

Det beror självklart lite på vad man vill ha för effekt av skolan, en för rak häst blir ungefär samma effekt som en skänkelvikning och är alltså mer lösgörande och främjar inte bärkraften. Den erfarenheten som jag har av att få för mycket böjning i en skola (ställningen tycker jag är densamma hela tiden, antingen är hästen ställd eller inte, det finns inte för mig så mycket därimellan) är att hästen lätt skjuter ut ytterbogen och/eller inte spårar som den ska. Antingen går hästen rakt fram med alla fyra benen men är så pass böjd att man misstolkar att hästen går i en skola när den bara överböjer sig, eller så kan hästen börja gå på för många spår men detta upplever jag ofta beror på att man saknar böjning och/eller ställning.
När jag vet att min häst går på 2-3 spår i en skola, och jag känner att han rundar sig lätt kring mitt intre sittben, är mjuk i handen och ”tittar inåt” och har skjutit fram sin inre höft något (som hästen gör när den är korrekt ställd) så anser jag att min häst har lagom böjning för en skola, då jag redan har en väl lösgjord häst och behöver jobba mer på bärigheten. Men vill man som sagt lösgöra mer kan man öka på böjningen något, men se upp för så att man inte tappar något av de andra delarna.

Jag har faktiskt inte heller hört att man pratar så mycket om just innerbogen, kanske för att det inte förekommer så mycket inom AR? Jag vet faktiskt inte. Jag personligen tror att fenomenet att just ytterbogen försvinner främst inom AR hästar, är för att man är så noga med böjning och ställning men samtidigt att man inte ska ha en sträckt yttertygel, och då blir det lätt att ytterbogen ”försvinner iväg”, om man som ryttare råkar överböja sin häst något eller inte vågar visa genom att lägga an yttertygeln att det är just där man vill ha bogen.

Hur jag checkar av så att ställningen och böjning fungerar innan jag rider skolor, gör jag genom att rida lika mycket i båda varven, mycket volter där jag varierar storlek, och ser till så min häst håller ställning och böjning i hörnpasseringarna. Jag måste kunna ställa och böja min häst med enbart min kropp och eventuell en påminnelse med ett trängande tygeltag, annars blir det lätt att jag börjar mixtra med att lägga till mina ben och ta i tyglarna onödigt mycket, för att ”flytta runt” min häst.

Jag har skrivit ett inlägg om hur man följer med i hästens rörelser,  och den rörelsen som jag beskriver i inlägget, då man ska ”gunga” från sida till sida istället för fram och tillbaka, kan man överdriva för att få igång rotationen i bröstkorgen. Det är viktigt att man fortfarande är avslappnad och andas ordentligt när man gör detta. Jag själv har en tendens att hålla andan om jag gör många saker på en och samma gång, omedvetet.

Hoppas du är nöjd med svaren! Kom ihåg dock att jag bara är amatör och har ett träningsuppehåll just nu, jag kan det hela bara väldigt basic och baserar mina kunskaper på egna erfarenheter och vad jag har fått lära mig på kurs och av min tränare, och vad jag har läst mig till.

Detta inlägg postades i Konsten att rida Dressyr, Läsarfråga den av .

Om malinstenstrom

Mitt hästintresse började redan när jag var 2 år. Jag växte upp på landet i Kolmården där vi bodde några meter ifrån en liten hästgård. Jag fick hjälpa till med alla möjliga hästar och ponnys i det stallet, och var mer i stallet än vad jag var hemma. På den vägen började mitt hästintresse och jag började även på ridskola som 7 åring. När jag var 13 år tröttnade jag på att gå på ridskola och började leta foderhäst. Jag hittade då en enögd liten ponny som fångade mitt hjärta med en gång. Midnight Special heter han men kallas Snobben. Nu, 7 år senare har jag fortfarande kvar honom och har även tillökat familjen med en liten lusitano vallack på snart 2 år vid namn Exito. Som många andra red jag vanlig traditionell dressyr, och tränade för tränare väldigt regelbundet. Under alla dessa år kände jag att Snobben och jag inte arbetade med varann, vi arbetade emot varann. Såfort jag bad om arbete så bockade han och sparkade bakut och flög rätt upp i luften, han stenvägrade med andra ord. Jag tog ut en equiterapeut för att kolla igenom honom och det visade sig att han var dubbelsidig halt i både kot och knäleden. Det blev en lång vila och många sprutor. Jag blev helt förkrossad över att min lilla älskade ponny har haft ont hela tiden, och började ifrågasätta varför det blir såhär. Varför så himla många hästar råkar ut för inflammationer i alla möjliga leder. Jag började läsa allt jag kom åt på internet, och kom fram till att så man tränar i traditionell dressyr är inget jag vill göra med min ponny. Jag tog kontakt med en tränare inom Akademisk Ridkonst, och fick även upp ögonen för Natural Horsemanship. I samband med detta släppte jag ut snobben på lösdrift, med nästintill fri tillgång på mat och tog strax därefter av skorna på honom. Det var inte förrän 2 år senare som jag hittade min Parelli instruktör Joanna, som jag nu även har fått äran att ha en blogg tillsammans med.

2 thoughts on “Svar på kommentar

  1. Hannis

    Hej, jag undrar hur man fäster ridkapsonen. sätter man den i tränset eller bara sätter fast den endå. Såg att du red med en sådan så antog att du visste, tacksam för svar Hannis 🙂

    1. malinstenstrom Inläggets författare

      Hej!

      Är det en ridkapson eller semikapson så fäster man den i sidostyckena, har man en longerkapson så är det som ett extra träns man har under tränset med bettet 🙂

Kommentarer inaktiverade.