Parelli fyller 30 år!

Idag firar Parelli Natural Horsemanship 30 år!

den 1 mars 1982 höll Pat Parelli sin första clinic. Som ni kan ana på bilden så tog han upp the 8 principles of horsetraining, han hängde upp de runt hela rundkorallen.

1. Horsemanship är naturligt

2. Gör eller lär inte ut att anta

3. Kommunikation är två eller fler individer, som förstår och delar en ide

4. Hästar och människor har ömsesidigt ansvar

5. En rättvis attityd är en effektiv attityd

6. Kroppspråk är universellt

7. Hästar lär människor, människor lär hästar.

8. principer, syften och tid är undervisningens verktyg.

One thought on “Parelli fyller 30 år!

  1. Olivia

    Sv: Kul att du såg inlägget! Som jag skrev när vi mailade så är jag rätt grön men det går framåt och bara av några tips så gick det mycket bättre. Hon är väldigt svår att skicka iväg, hon vill mest titta på mig. Skulle jag ta ner handen och ställa mig i vanlig position skulle hon komma in till mig utan förvarning, direkt. Hon behöver liksom hjälp runt för att ta sig. Förr har det varit omöjligt att hon ska gå bakom mig på en volt, det brukade sluta med att hon ställde sig och nosade mig i nacken. Men nu gick hon faktiskt runt ett par varv. Och nästan inget studdsande alls! När hon ställde sig och taggade så småsprang jag fram någon meter och riktade all energi framåt, då var det som att hon: ”Men hallå?! Jag står ju här borta!” och hon var tvungen att gå framåt/runt mig för att komma i centrum igen.

    Och om inkallningen så gjorde vi flera lugna, med öronen mer framåt. Men de som fastnade på bild var de explosiva, haha.

    Jag ska testa med lite leksaker! Hon ser verkligen inte glad ut när hon lägger öronen sådär direkt vi gör något men det knepiga är att hon med glädje gör det jag ber henne om, men med öronen bakåt, spänd mule och krökt nacke. (Man behöver inte dra henne framåt om jag säger så) Det är som att hon vill säga: ”Okej, jag gillar att leka och kan väll göra det du ber mig om. Men glöm för fan inte bort att jag fortfarande är störst bäst och vackrast trots att jag leker dina fjompiga lekar!” och hon leker många gånger med sån inlevelse så det räcker och blir över haha. Men trots det ser hon ut som en surtant!
    MVH

Kommentarer inaktiverade.