Körning för dummies – del 3 – hur gör man?

Här tänkte jag gå igenom för er som inte kört förut, hur man selar på och spänner för hästen, vad man ska tänka på när man sitter upp och hur man helt enkelt kör, vilka hjälper man använder.

Först och främst, om ni kör en häst ni aldrig kört förut, se till att ha någon annan körvan med (om ni t.ex. har en inkörd häst som ni aldrig kört). Det är mycket man måste tänka på. Om ni ska köra in er häst, ta hjälp av någon mer, var aldrig själv! Innan du känner dig helt säker på körning och hur du ska reagera i olika situationer, så se till att ha en medhjälpare med.

Först ska vi sela på hästen! Man börjar med däckeln, som sitter ihop med svanskappan och bakselen. Lägg däckeln en bit bakom manken, hästen ska kunna röra sig fritt precis som när man sadlar. Spänn den inre gjorden (däckelgjorden) ungefär som en sadelgjord, och därefter den yttre något lösare. Den inre gjorden håller däckeln på plats, medan den yttre ser till att skaklarna inte kan röra sig så mycket. När du har spänt gjordarna, vicka lite på däckeln och se till att den ligger där den ska och inte glider. På bilden har jag lagt gjordarna brevid varann för att visa. Änden ska dessutom i sina ”hållare”, men jag spänner alltid lite till innan jag spänner för.

Därefter spänner du svanskappan och lägger tillrätta bakselen. Bakselen ska sitta ungefär en handsbredd nedanför höftknölen och du ska få plats med en handsbredd under svanskappan.

Nu ska vi lägga på bröstan. Antingen spänner du upp nackremmen och lägger tillrätta bröstan, eller så trär du den över huvudet (som jag gör). Bröstan ska ligga tillräckligt högt upp för att inte begränsa frambenens rörelse, men inte så högt upp att strupen kläms! Man kan sätta på draglinorna redan här om man vill, men jag anser att det är enklare att fästa draglinorna på vagnen och ställa in de senare.

Därefter sätter vi i tömmarna genom tömringarna och lägger resten av tömmen över ryggen på hästen. Tömänden brukar jag lägga över mankammen tills jag tränsat. Som ni ser på bilden har jag två olika tömringar, och idag använde jag den undre. Den använder jag för att hjälpa Cero med att ta stöd på bettet. På lite dyrare selar kan man flytta på tömringen istället för att fästa en till.

Tränsa hästen och fäst tömmarna. Nu ska vi säkra tömmen, så den inte ramlar ner på marken om något skulle hända! Ta änden av tömmen, och trä änden genom tömringen. Dra igenom så att tömmen hänger jämnt och det inte är någon risk att hästen fastnar i den. Tömmen har man säkrad mellan stallet och vagnen, och tar ur säkringen innan man spänner för. Lägg då tömmen över ryggen igen så du lätt kan få tag på den om något händer.

Dags att spänna för!

Olika hästar är vana vid olika, vissa backar in, andra lär hästen stå stilla så tar de vagnen bakifrån och ”lägger” över ryggen och spänner fast. Jag backar in min häst. När man spänner för ska man alltid ha en medhjälpare, som står så kallat ”framförställ”. Då står man rakt framför hästen och håller i båda tömmarna tills man spänt för hästen. Min häst är lärd att stå stilla när man spänner för, så för det mesta gör jag det själv. Har jag medhjälpare låter jag däremot den alltid stå framförställ! På bilderna höll min medhjälpare i kameran, så jag visar helt enkelt hur man står framförställ med hästen i skaklarna.

Öppna därefter skakelöglan och fäst skakeln, gå sedan över och gör samma sak på andra sidan. Jag har snabbskakelöglor på min sele vilket är det enklaste och numera vanligaste, och försöker visa någorlunda hur man stänger de!

Nu ska vi fästa draglinorna. Jag har alltid mina draglinor på vagnen, det är lättare att fästa de i bröstan än att försöka få de runt svängeln. Gör samma sak på andra sidan. Draglinorna ska vara sträckta när hästen är i drag, men lösa i nedförslut (då tar bakselen över). Efter ett tag lär man sig att det är ett visst hål, innan dess får man be hästen gå fram en bit och se till så att skakeln ligger ”på” däckeln och inte har åkt fram eller bak. Skakeln ska inte åka åt nått håll utan ligga någorlunda stilla (några centimeter rör den sig oftast).

Sist ska vi fästa bakselen! Här gäller det också att hitta den rätta inställningen. Lite beroende på hur långa remmarna är så kan man få snurra den ett varv runt skakeln innan man fäster den. Ett knep är att när draglinorna börjar slacka, ska bakselen spännas. När man kör i nedförsbacke ska inte skaklarna flyga fram flera decimeter, utan då ska bakselen bromsa vagnen.

Nu är vi klara för körning!
[http://i41.tinypic.com/2i09j60.jpg]

När man tar av vagnen gör man i precis motsatt ordning. Börjar med bakselen, därefter draglinorna och sist skaklarna. Säkra tömmen innan ni går in i stallet! Samma med selen, ta av träns, tömmar, brösta, däckel och baksele🙂

När du sitter upp, oavsett om du har medhjälpare eller ej, ska du hålla den sträckta tömmen i ena handen, hela tiden hålla koll på hästen så du ser om den skulle göra något oväntat, sätta upp ena foten (fortfarande titta på hästen) och hålla den andra handen på vagnen, trycka emot och sätta upp andra foten i vagnen. Därefter sätter man sig på tömänden så att den inte hänger ner i vagnen! Nu kan medhjälparen släppa och sitta upp, även den med full koll på hästen. Om kusken och medhjälparen sitter brevid varann, ska kusken sitta till höger!

Som ni ser på bilden har Cero ett öra mot mig hela tiden, han är medveten om att jag är där bak och vad jag pysslar med. Det är precis lika viktigt att hästen står stilla här som när man spänner för, använd framförställ!

Tömmen kan du antingen hålla i ridhandsfattning…

… eller det vanligaste inom körning, med pekfingret över tömmen!

Jag varierar båda fattningarna, ridhandsfattning använder jag när vi kör precision och maraton för att inte kunna glida på tömmen.

Om du kör med pisk eller ej, beror på hur hästen är van att köras. De flesta körhästar körs med pisk eftersom den hjälper till att styra hästen. Pisken håller du i höger hand, snett ut mot vänster i en neutral position. Tänk dig en rak vinkel med två streck, ett streck rakt fram och ett rätt ut till vänster. Mitt emellan ska pisken vara, och något lyft så att slängen inte nuddar hästen.

Alla körhästar har röstkommandon, men de kan variera beroende på vem som kört in de. Allra oftast används dessa;
Smackning = Skritt eller öka skritten
Ssss = Man ”essar”, väser, vilket betyder trav eller öka trav
Whoooo = Sakta av
Ptroo = Halt

Galopp kan vara olika kommandon på, jag lägger pisken så den precis nuddar pälsen och säger ”gaaalopp” med en positiv röst. Tonen i rösten är väldigt viktig, ska man byta gångart ”uppåt” används en positiv röst, och när man ska sakta av används en lite mörkare, dovare röst.

Något väldigt viktigt är haltens kommando. Det kommandot ska ENBART användas för halt, och inte för avsaktning. Om det skulle hända en olycka, tex att en rem på selen går av, måste hästen veta att det är halt NU. Jag har själv varit med om detta, och tack vare att jag noggrant lärt in kommandon redan vid tömkörning, så tvärstannade hästen och vi slapp en olycka.

Även i körningen kan man använda faser precis som när vi leker med hästarna! Om jag ber min häst att trava, är fas 1 att lätta något på tömmen och bara säga ”s”. Fas 2 är ”sss”. Fas 3 är ”sss” och lägga intill pisken på honom. Fas 4 viftar jag med pisken i luften samtidigt som jag essar.

Eftersom tömmen sitter igenom tömringarna, kan man inte ta ledande tygeltag och inte heller göra en one-rein stop. Jag vet att det finns folk som har repgrimma under tränset och ett ledrep som sitter fast med en säkerhetsknut i vagnen, så om de behöver göra en one-rein stop tar de bara loss knuten enkelt med en hand och stoppar hästen på så sätt. Jag gör det inte själv, jag är rädd att linan skulle fastna någonstans i selen på vägen och bli låst.

Man får tänka lite ”cykelstyre” när man styr. Tar man lite i ena tömmen, får man ge efter lite på andra. Med betoning på lite, man behöver inte släppa hela yttertömmen (se bilden nedan).

Förutom tömmen och rösthjälperna, används även pisken. Inte bara i framåtdrivande syfte, utan även för styrning. Som jag skrev ovan använder jag pisken när jag fattar galopp, men även när jag ska styra. Om jag vill lägga en volt åt vänster, lägger jag pisken på högersidan och ”kittlar” lite. Då flyttar sig hästen ifrån pisken. På bilden nedan ska vi vända åt vänster, och jag har pisken på högra sidan!

<- Gå till del 2

Detta inlägg postades i Körning den av .

Om ttorpehag

Jag är en 23-årig djurtokig tjej som bor på landet med min sambo Oscar, våra 2 katter, 3 hästar och 7 kaniner och fokuserar på naturlig djurhållning för alla arter. Jobbar som uska på Universitetssjukhuset i Linköping. Uppfödning av dvärgvädur.

2 thoughts on “Körning för dummies – del 3 – hur gör man?

  1. sandra Karlsson

    Tack för en jättebra beskrivning för oss Dummies🙂 Jag är lite nyfiken på hur man fäster draglinorna både med snabbkopplingar och utan. Det hade oxå varit väldigt bra med en bild eller beskrivning på vilken vinkel man ska ha på svängeln för oss som inte har det på våra vagnar men kanske vill montera🙂

    1. ttorpehag Inläggets författare

      Hej!
      Draglinorna fäster man omlott runt svängeln, eller om man har snabbknäppe så fäster man draglinan omlott runt snabbfästet, som sedan fästs i en ring i svängeln. Dragvinkeln (draglina-svängel) ska vara samma vinkel som skakeln🙂

Kommentarer inaktiverade.