Körning för dummies – del 2 – vagnen

Om du vill börja köra, men är osäker på ditt eller hästens intresse, är det att föredra en enklare rockard, vilket även är vagnen jag rekommenderar vid inkörning. MEN! Spring inte iväg och köp den första du ser. Först och främst, kontrollera att vagnen har en svängel! Den ska även ha rätt lutning – skakeln fästs längre upp på hästens sida än vad du kanske är van vid om du kört med shettisselen, och du ska kunna sitta i vagnen utan att luta bakåt – det måste bli rätt balans. Stötdämpning/fjädring är att föredra😉 Dessutom är det bra om den är hög så du ser över hästen och inte bara en rumpa.

Min första vagn såg ut såhär! En rockard som jag köpte billigt (ca 2000kr), pappa och jag byggde sedan om den, satte svängel, broms och fjädring på. Vagnen var för stor för hästen på bilden, men fungerade skapligt. Den byggdes sen om till min nuvarande häst, längde skaklarna och ändrade lutningen något. Den här använde jag till hans inkörning. Om hästen skulle sparka är du väl skyddad högt uppe och med sparkskydd.

När man sen insett att ja, jag vill fortsätta köra regelbundet, så är det kanske dags att byta upp sig. Den allra vanligaste frågan jag får är ”Vad får jag för vagn för max 5000kr som är vettig?”. Då är det nog en liknande vagnen ovanför som man får leta efter, en robust och stabil vagn men ingen skönhet. Om man vill ha en skaplig vagn får man dubbla det för en enklare gigg. Vad är då en gigg?

En gigg är en tvåhjulig vagn, oftast klassad som dressyrvagn, en högbyggd vagn med stora hjul. Nya är de rätt dyra i inköp, så om du letar efter en gigg så LETA BEGAGNAT! Det kommer upp små guldkorn då och då till rätt pris, ha inte för bråttom. Om du hellre vill investera i en ny så kan jag trösta dig med att de har ett väldigt bra andrahandsvärde. Jag köpte min ny, en hobbygigg för all körning och ingen ren dressyrvagn. Man kan välja mellan olika hjul för att få fram vagnen som passar just dig bäst. Det finns luftgummihjul, och hårdgummihjul.

Tänk efter, kör du mest ute i skogen i varierad terräng och några pass på banan, eller är du ute efter att tävlingsköra med din vagn? Luftgummihjul är bekväma och går fram överallt utan att sjunka ner i underlaget, medan det inte är någon risk för punktering på hårdgummihjul.

Min gigg med luftgummihjul!

Gigg med hårdgummihjul!

Den andra vanligaste vagnstypen är maratonvagnen. Många väljer att köpa en maratonvagn om man vill ta med familjen ut på utflykter (fler sittplatser än en gigg) och kanske börja tävla. Vagnen går att använda i alla grenar och den har en låg tyngdpunkt, den tål buskörning och snäva svängar. En tvåaxlad vagn följer din häst exakt, du kan göra en sväng rakt åt sidan och vagnen följer efter, till skillnad från giggen där hästen måste vända sig själv runt skakeln. Skaklarna på en tvåaxlad rör sig oberoende av varandra och om du kör på sniskan (kör över en sten osv) så slipper hästen känna det i däckeln, för skakeln följer med

Det finns mer rena maratonvagnar som är byggda för just maraton, och så finns de som är lite hobbyvarianter. En ren maratonvagn har oftast bara en sittplats, för kusken, och en ståbräda bak där groomen står under maratonet. Har man en ren maratonvagn behöver man således ha en annan vagn till de momenten, vilket du även måste ha i högre klasser, eftersom groomen inte får stå under dressyr och precision.

En hobbyvagn har oftast plats för minst 4 personer (en brevid kusken och en på var sida om ståbrädan bak) och har vadderade säten för komfort. Den här funkar lika bra till tävling som till familjepicknick.

Min maratonvagn av hobbytyp!

Bild på en ren maratonvagn för högre klasser (just denna för B-ponny)! Som ni ser finns inga säten, då groomen alltid står i maraton för att parera. Detta kallas att grooma! Groomen står som sagt upp och har handtag att hålla i. När man svänger snävt i hög fart kan vagnen lätt hamna ur balans, och då är det viktigt att groomen hänger sig inåt i kurvan så att vagnen inte vippar.

Det finns även tvåaxlade vagnar som används i dressyr och precision, så kallade ”Spiders”. De är riktiga finvagnar och inget man bara går och köper, utan de används mest i rent tävlingssammanhang. Nu säger jag inte att vem som helst går och köper en maratonvagn heller, för om ni väl börjar kika runt lär ni inse att körning inte är någon billig sport😉

En spider i precisionsmomentet!

Dessa vagnar är de allra vanligaste i körningen, och det är sällan man ser några andra. Gigg och maratonvagn ser man alltid på tävlingar, och oftast även någon spider. De finns även de som tävlar med rockarder av enklare slag i lätta klasser, enda kravet är korrekt sele och svängel på vagnen!

Vad är det som avgör vad du ska välja för vagn? Först och främst, vill du ha fart och fläkt, kanske tävla, eller köra precision och maratonträning hemma? Då rekommenderar jag en tvåaxlad vagn, en maratonvagn. Hästen kan vända lättare, det är låg tyngdpunkt så den vippar inte så lätt, och du kan ta med familjen eller vänner ut på turer. Däremot om du vill köra lite lugnare, träna dressyr och köra ut för nöjes skull, kanske en gigg fungerar utmärkt. Om du har en häst som inte är så van framför vagn, är en enaxlad vagn att föredra. Om hästen skulle backa för något, så följer vagnen med. En tvåaxlad vagn kan lätt hamna i en ”rävsax” och vika sig om man inte backar exakt rakt bakåt.

Gå till del 3 ->

<-Gå till del ett

Detta inlägg postades i Körning den av .

Om ttorpehag

Jag är en 23-årig djurtokig tjej som bor på landet med min sambo Oscar, våra 2 katter, 3 hästar och 7 kaniner och fokuserar på naturlig djurhållning för alla arter. Jobbar som uska på Universitetssjukhuset i Linköping. Uppfödning av dvärgvädur.