Filmen om en vildhästs liv

Nu har jag precis sett klart filmen ”Cloud – The wild stallion of the Rockies” och den skapade minst sagt en hel del tankar hos mig och berörde mig något enormt. Den handlar om Cloud, en hingst som Ginger, filmaren, följer från att han var nyfödd till att han blev 7 år och hade en egen flock och en egen son.
För mig är det verkligen en fröjd att få se vildhästar, få se dem leva så som hästar är ämnade för att leva – Tillsammans, ute i naturen. Något som betonades i filmen är hur pass viktigt det är för en häst att ha en flock, en familj. Vilket tyvärr inte är allt för ovanligt att tamhästar saknar. En annan sak de tog upp i filmen är att Ginger trodde hon bara skulle få sitta på en och samma plats och filma betande hästar i 7 år. Men det var rörelse hela tiden! Lek var något som innefattade vardagen väldigt mycket, nästan oavsett ålder. Hur många tamhästar har den möjligheten?
Något som var höjdpunkten på vildhästarnas dag, var när de kom fram till vattenhål de varmaste dagarna. De hade långa härliga gyttjebad och lekte hur mycket som helst i vattnet, de verkligen älskade det!

En tanke som slog mig var hur pass duktiga de va på att ta sig fram överallt, och då menar jag verkligen överallt! Det var stora branter som de tog sig både uppför och nerför, bergiga och steniga områden som de tog sig fram på utan problem, hala och snöiga områden, kuperade områden osv. Och på alla dessa ställen kunde de flyga fram i full galopp – Barfota! Hur hade en tamhäst, med skor och stora hovar tagit sig fram här tror ni?
Vildhästarnas hovar är små och skålformade, med stora fyllda strålar (snarare trampdynor) som känner friktionen och underlaget och kan då passera alla möjliga kuperade terränger utan problem. Medan de skodda tamhästarnas hovar har järnskor som höjer upp både sula och stråle från marken, vilket gör att de varken känner hur pass ojämnt underlaget är, eller hur pass halt det är.

Hovavtryck från en vildhäst. Liten, rund hov med stor fin stråle som har markkontakt och känner både underlag och friktion.

Det var så härligt att se hästar gå och få vara hästar, de fick utlopp för alla deras basala behov och beteenden. Där de kan röra sig hur mycket och obegränsat de vill, tillsammans med deras flock. Självklart går det inte att ge våra tamhästar möjligheten till obegränsad yta att röra på sig, men man kan göra så mycket mer än att ha de på box och ensamma i små hagar.

Flock och familj

Filmen visade också hur pass anpassade hästarna är efter ett varierat klimat och väder. Oavsett om det var 30-40 minusgrader ute klarade de sig utan att frysa, det var snarare maten som var det som kunde leda till en och annan dödsorsak, men inget som de stötte på under dessa 7 år med de flockarna de följde. Hästarna är också anpassade efter att leva på ett magert bete, under vintern är det dött torrt gräs de får leva på och såg ändå väldigt fina ut i hullet (förutom vissa hingstar).

Hingsten Cloud till vänster, som filmen handlade om. Notera de små hovarna, som tar fram hästarna på alla möjliga terränger.

Den här filmen är ett bra ”bevis” på hur bra hästar faktiskt klarar sig utan oss. Kom ihåg också att under vinterhalvåret ändras inte deras vardag, utan de måste fortfarande vandra över stora ytor för att söka föda och rovdjuren kan lura bakom hörnet. Dessa hästar utför ett mycket större ”arbete” vintertid än vad många av dagens elit hästar gör, trots att de har en tjock vinterpäls och kan bli svettiga under flykten. Behöver verkligen våra tamhästar allt det vi tror att de behöver?

Det sägs också att mustanger har de mjukaste gångarterna och är de bekvämaste ridhästarna, just för att de rör sig under så stora ytor och Lär sig hur de ska använda sin kropp effektivt från dag 1. Hur pass väl det stämmer får Joanna berätta efter hennes Resa till USA, där hon ska få äran att leka och lära ifrån en mustang under hennes kurs på Parelli University!

Vintervildhästar

Detta inlägg postades i Hästfakta, Hästtankar, hovar den av .

Om malinstenstrom

Mitt hästintresse började redan när jag var 2 år. Jag växte upp på landet i Kolmården där vi bodde några meter ifrån en liten hästgård. Jag fick hjälpa till med alla möjliga hästar och ponnys i det stallet, och var mer i stallet än vad jag var hemma. På den vägen började mitt hästintresse och jag började även på ridskola som 7 åring. När jag var 13 år tröttnade jag på att gå på ridskola och började leta foderhäst. Jag hittade då en enögd liten ponny som fångade mitt hjärta med en gång. Midnight Special heter han men kallas Snobben. Nu, 7 år senare har jag fortfarande kvar honom och har även tillökat familjen med en liten lusitano vallack på snart 2 år vid namn Exito. Som många andra red jag vanlig traditionell dressyr, och tränade för tränare väldigt regelbundet. Under alla dessa år kände jag att Snobben och jag inte arbetade med varann, vi arbetade emot varann. Såfort jag bad om arbete så bockade han och sparkade bakut och flög rätt upp i luften, han stenvägrade med andra ord. Jag tog ut en equiterapeut för att kolla igenom honom och det visade sig att han var dubbelsidig halt i både kot och knäleden. Det blev en lång vila och många sprutor. Jag blev helt förkrossad över att min lilla älskade ponny har haft ont hela tiden, och började ifrågasätta varför det blir såhär. Varför så himla många hästar råkar ut för inflammationer i alla möjliga leder. Jag började läsa allt jag kom åt på internet, och kom fram till att så man tränar i traditionell dressyr är inget jag vill göra med min ponny. Jag tog kontakt med en tränare inom Akademisk Ridkonst, och fick även upp ögonen för Natural Horsemanship. I samband med detta släppte jag ut snobben på lösdrift, med nästintill fri tillgång på mat och tog strax därefter av skorna på honom. Det var inte förrän 2 år senare som jag hittade min Parelli instruktör Joanna, som jag nu även har fått äran att ha en blogg tillsammans med.

2 thoughts on “Filmen om en vildhästs liv

  1. sandra

    Åh” jag har letat massor efter vildhästfilmer, riktiga där människan inte har ngn roll alls. Om du har fler tips på filmer får du jättegärna höra av dig!🙂

    1. malinstenstrom Inläggets författare

      Ja de är verkligen underbara att se😀 Jag har tyvärr inga fler tips men sök lite på internet så bör du hitta🙂

Kommentarer inaktiverade.