Häst Hjälpen – huvudskygga hästar

I detta inlägg förenar vi nytta med nöje. Flera ville veta hur jag lärt mina hästar att tränsa sig själva. Så detta kommer det en instruktionsfilm på. Samtidigt så är det mängder med andra saker som jag tycker en häst bör ”kunna”, eller snarare tillåta oss göra vid dennes huvud, och som den faktiskt måste kunna om den ska kunna tränsa sig själv senare.

En hel del hästar är väldigt rädda om sina öron, och det kan inte bara vara svårt att ta på tränset, utan även grimman. Det är inte konstigt om dessa hästar blir svårfångade då det första som ska göras är att ta på något över deras känsliga delar. Ögonen och öronen är väldigt viktiga för hästar, utan de kan de inte upptäcka rovdjuren i tid, och kommer då sluta som någons lunch!

Men det handlar inte bara om att kunna ta på en grimma eller träns utan att använda en stege, det handlar om rena säkerhetsfrågor också.

Hur ser det ut när hästar ska avmaskas?  Vad händer om man måste kolla in i munnen, eller när hästen har skadat ögat, eller örat.. Vid sådana nödfall underlättar det om hästen redan har lärt sig att lita på oss omkring dennes känsliga delar, i detta fall huvudet.

”Take the time it takes, so it takes less time”.

Mina hästar kan avmaskas i hagen utan grimma och utan några som helst problem. Så nu tar det bara några sekunder. Men innan jag kom hit tog det lite längre tid. I längden tjänar jag på det. För om jag Varje gång måste slåss med min häst och det tar flera minuter att få in allt avmaskningsmedel i munnen, så tar det sammanlagt längre tid, och det kommer inte heller att bli bättre, utan snarare ta längre och längre tid varje gång det måste göras.

Framförallt är Friendly game nyckelleken för dessa problem. Det är igenom den vi bevisar för hästen att trots att vi ser ut som rovdjur, så kommer vi inte bete oss som ett, och vi skapar då tillit hos hästen, även vid de känsliga delarna.

Sen kan porcupine game vara tillhands om man har en högre häst, där den i normalposition trots allt har huvudet lite för högt för oss.

friendly game, och approach and retreat är det första man ska börja med. Det är lätt för oss som rovdjur att tänka väldigt ”rakt” och ta tag i hästens öra och försöka hålla det i en evighet tills hästen gett upp fajten. Men detta bevisar bara för hästen att vi Är rovdjur, och beter oss som rovdjur. Lika så kommer hästen inte att förknippa det hela med något trevligt. Istället vill jag använda mig av approach and retreat = ”närma och ta tillbaka”/”fram och tillbaka”

Steg 1

Jag börjar klappa hästen vid manken och rör mig fram-och tillbaka bit för bit kommer jag närmare öronen som är mitt mål. Så 20cm ifrån öronen hästen kanske höjer huvudet. DÄR visar hästen att den inte litar på vad jag håller på med. Därför går jag INTE längre. Jag går fram till den punkten, och tillbaka! Och jag kommer inte att ta min hand närmare öronen, förrän den där punkten 20cm ifrån öronen ”försvinner”, det vill säga hästen visar inte längre några täcken på orolighet eller rädsla.

Jag fortsätter att föra min hand, fram – och tillbaka, fram- och tillbaka, ända fram till, och på öronen. Men jag ”stannar”, det vill säga går bara fram till en och samma punkt, tills hästen slappnar av och inte känner sig oroad över det. Ni kommer även kunna se detta på filmen nedan.

Har man en högre häst bör detta först göras med en carrotstick, så att man fortfarande kan nå hästen om den höjer huvudet. Försök även att notera i vilket ögonblick jag tar bort mind hand/carrotstick, då jag kommit väldigt långt med denna häst så har jag lärt henne att göra det motsatta från vad hon igenom instinkt skulle vilja göra. Jag tar alltså alltså bort min hand eller sticken när hon sänker huvudet, själv.

Steg 2

Jag ser till att lära hästen porcupine game så att den kan sänka huvudet. Jag kan antingen göra det igenom att hålla under hakan, eller på nacken. Då hästar av naturen vill gå emot tryck, så kan det vara bättre att hålla under hakan på en större häst till en början.

Jag är noga med att använda mig av faser, först håller jag bara lätt, sen lite hårdare, sen lite hårdare, och sen hårdast. Och då väntar jag. Om det är så att hästen börjar röra på huvudet och försöker testa sig fram hur den blir av med trycket, så kommer jag inte att Höja det. Jag vill ha en reaktion, sen var det direkt kanske inte rätt, därför slutar jag inte, jag ger inte hästen någon eftergift, men jag tar heller inte hårdare.

Steg 3

Nu binder jag samman de tidigare stegen, så att jag alltså kan göra friendly game, med ett krav på att hästens huvud är lägre ner.

Jag börjar med att be hästen sänka huvudet, sen börjar jag med att ta på den, och skulle den ta upp huvudet så försöker jag att hålla kvar min hand/carrotstick, samtidigt som jag ber hästen att sänka huvudet igen. När den sänker huvudet så försvinner min hand/carrotstick som var orsaken till att den höjde huvudet. Men det är viktigt att inte börja här, utan att hästen kan få tillit till mig där den själv vill ha huvudet. Alltså kommer den att läsa sig att det obehagliga försvinner så länge den har kvar huvudet lågt.

Vid det här laget bör man kunna lösa vilka problem som helst. Om det gäller avmaskning, ett ta på en grimma. Börja med friendly game, sedan be den sänka huvudet, och sedan lära hästen att det obehagliga försvinner när den behåller huvudet lågt.

Alltså oavsett problem så använder jag mig av dessa tre steg.

Steg 4

Vill man sedan att ens häst ska tycka att själva tränsningen är något roligt, som den till och med själv kan vara delaktig i så visar jag er hur jag tränat mina hästar. Har man en häst som fifflar väldigt mycket med munnen (LBE), biter på allt som finns i närheten när den borstas exempelvis, då kan det vara extra bra att lära den detta så att den kan få använda sin väldigt upptagna mun, till något vettigt istället för hyss.

Jag står alltså vid sidan av hästen, men med de flesta hästar kan man redan börja med att be de att ta en godis ur samma hand som bettet ligger i. Vissa hästen kommer man inte att kunna börja med här, utan då får man kanske börja med att ge den godis vid nackstycket, eller en bit ifrån bettet. Allt beroende på hästen, och vartefter den inte tvekar utan ser fram emot godiset kan man avancera och komma närmare och närmare bettet.

Jag vill alltså att hästen ska tänka bett = godis. Den ska själv börja ta sin mule till bettet innan man stället högre krav och faktiskt tar godiset en bit ut ifrån bettet så att den måste ta bettet före godiset. Om detta kännas luddigt hoppas jag att filmen kan visa det tydligare, och annars är det bara att ställa frågor.

Lycka till! Och kom ihåg, det skadar inte att ”avmaskningsträna” hästen redan nu, Innan det är dags för avmaskning, eller Innan den skadar sitt öra och behöver omvårdnad.

3 thoughts on “Häst Hjälpen – huvudskygga hästar

  1. Emma

    Åh jag riktigt njuter av att läsa er blogg och alla fantastiska inlägg! Detta inlägg var inget undantag, såå bra!!

  2. Ping: Bett-träning! | T Torpehag

  3. emelie

    Hej! Jag har en häst, som är väldigt besvärlig! . När jag borstar hon så bits hon, och när jag krafsar bakhovarna så sparkas hon, och när jag lägger på sadeln så sparkas hon och bits. Vet inte vad jag ska göra? Du kanske kan hjälpa mig med några svar? (:

Kommentarer inaktiverade.