Vårens första ridtur!

Idag var det en heldag i stallet. Med lite mycket spring emellan stallet och hagen där jag lekte med Glodis. Först ta sig till hagen, och hon ska vara lugn och ”med mig” hela vägen.

Sen leka lite där. Sen gå till stallet och sadla. Sen gå tillbaka och se hur allt sitter. Vilket det inte gjorde, sadeln åkte fram ganska direkt.

Tillbaka till stallet och fundera på hur jag ska stoppa in shimmarna / inläggen i padden så att sadeln kan sitta bra. Hon har en väldigt otypisk rygg, och efter lite konsultation med Frida så misstänker jag att sadeln är för svängd i bossorna. Den är den bredaste vi har och är precis tillräckligt bred för de breda islandshästarna… och ja vet att den åker fram mer eller mindre på alla..

Planen var att köpra en wintec WIDE, i USA då den ska vara billigare där, + jag får en sadel till kursen. Men jag skulle ju behöva en NU!

I vilket fall så fick jag till inläggen så att sadeln var kvar där den skulle och Glodis rörde sig obehindrat i den. Men det är inte så bra som jag skulle vilja ha det.. Så tillbaka till stallet för att ta på hackamoret och rida ut en liten sväng.  På bilden nedan kan ni ana hur Glods problematiska rygg ser ut. Hon är bred och fint musklad där fram, och faller där bak, vilket ni ser på ”underlinjen” / magen.

Glodis innan ridturen, endst lite svettig av uppvärmningen

I början var hon lite spänd, varken hon eller jag har inte ridigt på länge. + jag kortade mina stigläder till vad jag bör rida i = dressyr stile. Alltså inte islandshästlånga. + att jag ville tänka 100% på min sist, då jag sist upptäckt att jag sitter rätt med rumpan, men resten hamnar frammåt som en Quasimodo..

I vilket fall blev det en hel del skänkelvikning de första metrarna innan hon slappnade av. Sen testade vi på hur allt var.. Det fanns lite tölt där, fortfarande inte tölt-tölt, men vi är påväg att komma ifrån skritt-tölten.. Sen fick vi trixa oss förbi isen, och sen var vi ut epå vägen igen, och jag red lätt! Tror det är andra? gången på Glodis.. Det kändes konstigt för oss båda. Men snart så länge hon sig och travade på super finti en låg form, och jag kunde fortsätta tänka på min sits.

Sen var det bara att vända på isen skär av oss ifrån resten av vägarna och jag var inte sugen på att gå ner i hoppskogen i min djupa dressyrsadel… På hemvägen blev det lite tempoväxlingar i galopp, och sist lite mer tölt träning. Superhärlig tur! Nu vill jag ha vår och isfria vägar så jag kan ut och rida mer!

Glodis efter ridturen, Svettig!

Notera hur hennes svetiga päls har vridit sig åt olika håll. Det är så hästen på snabbaste sätt blir av med värmen för att återställa sin kroppstemperatur.

Sen var det dags för Glaeda och Nicke. Det blev en tur på Glaeda med Nicke som handhäst. Vi tog en tur upp i skogen, som Glaeda älskar. Glaeda var super pigg. Det var fart som gällde på öppna ytor om hon fick bestämma, inte så konstigt när min uppvärmning endast gick på det fysiska, och inte det mentala eller känslomässiga. Fy mig.

Nu ska jag förbereda mig inför kurs imorn i Norrköping. och sen fota och filma Malin. Så vi får lite mer material här till bloggen!

/ Joanna