joannanieznaj

24 februari, 2012

Idag blev det lite bett-träning med Glodis. Jag har nog faktiskt bara bett tränat henne tre gånger, oregelbundet. Vilket alltså inte riktigt är att setta upp det för att lyckas. Men på något konstigt sett så gör vi det.

Idag så tog hon bettet direkt, väldigt oväntat. Hon blir fifflig med bettet, och ta på tränset och ta av det kan också vara ett problem som ni kommer se på filmen nedan, det kan bli bättre!

Då hon var fifflig med munnen så valde jag att från marken ändå gå till nästa steg och lära henne att ta bettet när jag ”lyfter upp det”. Hade hon varit fifflig av orolighet, och då mer gapat så hade jag inte gått vidare, men hon kändes väldigt extrovert (hon är vanligtvis RBI vilket också blev ett intressant fenomen) så att lära henne att bettet Inte kommer användas så som det gjordes förr och skapade obehag, utan hon kommer själv att ”använda” bettet.

Och det gick superbra, det första steget var klart på nolltid i stallet, så jag tog på tyglar och vi gick ut och gjorde det fortfarnde från marken, men med mig i zon 3 med tyglar. Även det gick super, från båda sidor. Sen fortsatte vi med ta på, ta av, ta på ta av tränset. Lite mer träning där så kommer hon göra det hela lika snyggt som min Nicke gör det!

 

/ Joanna

3 thoughts on “Dagens bett-träning på film!

    1. malinstenstrom

      Jag använder nästan aldrig något bett, men om jag gör det har jag ett vanligt tunt tredelat med fasta ringar🙂 Joanna vet jag inte riktigt, jag ber henne svara om det.

    2. joannanieznaj Inläggets författare

      Jag rider 90% av gångerna på repgrimma, och rider jag med bett har jag 90% av de gångerna repgrimma under. Men om jag rider med bett så är det antingen ett tredelat med fasta ringar, eller ett parelli bett.

Kommentarer inaktiverade.