Pelleterat foder

Pellets är ett väldigt vanligt tillskott som vi ger våra hästar, ofta för att det är väldigt proteinrikt. Det som många inte vet är att det inte är bra att utfodra vuxna hästar med för mycket protein, då det belastar hästens njurar.

Några andra nackdelar är att det är väldigt dyrt, och att man inte har någon aning om vad det faktiskt är för kvalité på ingredienserna i pelletsblandningen. Det kan vara gamla ingredienser eller helt enkelt ”rester” av vissa ingredienser.
När man tillverkar pellets gör man det genom en upphettning, vilket inte heller är bra för hästen då hästar inte är gjorda för att äta kokt mat.
För att hästarna ens ska vilja äta pelletsen, brukar man blanda ner både melass och en hel del salt för att göra det så välsmakligt som möjligt.

Häst-tandläkaren avråder även ifrån pelleterat foder då det är så tort och kan fastna och påverka hästens munhåla på ett negativt sätt.

Något som både jag och Joanna gör är att vi gör ”vårat eget foder” till våra hästar när de är i behov av det. Vi anpassar ingredienserna efter varje individ, som man inte kan göra när man köper färdigblandat foder. Som tex Snobben, han behöver just nu ett foder som främjar hans mage, hud och leder då det är det han har problem med. Medan Exito just nu behöver allmänt nyttiga vitaminer och mineraler för att växa och bygga upp sin kropp och sina hovar på ett sunt sätt. I längden är det här även billigare och räcker mycket längre!

Här får ni lite tips på sidor som ni kan köpa örter och olika mineraler:

http://www.kheprifoder.se/foder-hast/1
http://www.ortagardensalsta.se/sidor/ortertillhast.html
http://www.alyose.com/ 

Källor:
http://www.homeopathuset.se/Olampligt%20foder%20till%20hast.htm
Boken Naturlig Hästhållning, av Pat Coleby

Snobbens outfit under sommarhalvåret förr i tiden. Nu behöver han inget eksemtäcke längre!

Detta inlägg postades i Foder, Tips den av .

Om malinstenstrom

Mitt hästintresse började redan när jag var 2 år. Jag växte upp på landet i Kolmården där vi bodde några meter ifrån en liten hästgård. Jag fick hjälpa till med alla möjliga hästar och ponnys i det stallet, och var mer i stallet än vad jag var hemma. På den vägen började mitt hästintresse och jag började även på ridskola som 7 åring. När jag var 13 år tröttnade jag på att gå på ridskola och började leta foderhäst. Jag hittade då en enögd liten ponny som fångade mitt hjärta med en gång. Midnight Special heter han men kallas Snobben. Nu, 7 år senare har jag fortfarande kvar honom och har även tillökat familjen med en liten lusitano vallack på snart 2 år vid namn Exito. Som många andra red jag vanlig traditionell dressyr, och tränade för tränare väldigt regelbundet. Under alla dessa år kände jag att Snobben och jag inte arbetade med varann, vi arbetade emot varann. Såfort jag bad om arbete så bockade han och sparkade bakut och flög rätt upp i luften, han stenvägrade med andra ord. Jag tog ut en equiterapeut för att kolla igenom honom och det visade sig att han var dubbelsidig halt i både kot och knäleden. Det blev en lång vila och många sprutor. Jag blev helt förkrossad över att min lilla älskade ponny har haft ont hela tiden, och började ifrågasätta varför det blir såhär. Varför så himla många hästar råkar ut för inflammationer i alla möjliga leder. Jag började läsa allt jag kom åt på internet, och kom fram till att så man tränar i traditionell dressyr är inget jag vill göra med min ponny. Jag tog kontakt med en tränare inom Akademisk Ridkonst, och fick även upp ögonen för Natural Horsemanship. I samband med detta släppte jag ut snobben på lösdrift, med nästintill fri tillgång på mat och tog strax därefter av skorna på honom. Det var inte förrän 2 år senare som jag hittade min Parelli instruktör Joanna, som jag nu även har fått äran att ha en blogg tillsammans med.

8 thoughts on “Pelleterat foder

  1. Johanna

    Nyfiken, vad ger du din unghäst för foder, förutom grovfoder givetvis🙂 något tips på något bra att utfodra med till häst med kass hovkvalite?

    1. malinstenstrom Inläggets författare

      Han får inget specifikt för just hovkvaliten, utan den tycker jag kommer på köpet om man utfodrar rätt. Han får svavel, minesyl, dolomitkalk, blir erbjuden alger, rapsolja (ska byta till kallpressad linfröolja), och en liten örtblandning på maskrosblad, björkblad och rölleka som jag gjort själv. Detta är vad han får för stunden och just nu är jag väldigt nöjd med hur han är i päls o hull osv så då kommer ja att fortsätta med detta så länge ja upplever att han mår bra!🙂

  2. Olivia

    Mitt sto har lindrig eksem på sommaren, men när vi ger henne alger så blir det betydligt bättre! Har också hört att det ska vara bra för huden/eksemhästar och det verkar ju stämma!🙂

    1. malinstenstrom Inläggets författare

      vad bra!😀 jag har hört från flera håll att det har fungerat på eksemhästar. det blir upp till bevis gör mig och Snobben denna sommar🙂

  3. ttorpehag

    Diskuterade med Anne Dirksen att eftersom min häst äter väldigt mycket mer mat än vad som är vanligt för hans ras (fjording, 16kg hösilage), så kanske det är något som inte stämmer i matsmältningen. Vad skulle man kunna tänkas ge för örter för att se om det blir någon skillnad?

    1. malinstenstrom Inläggets författare

      Det är jättesvårt att säga på rak arm sådär utan att känna till hästen. Men troligtvis behöver hästen något som främjar mag och tarmkanalens arbete. Formula 1 finns det något som heter som man kan ge för det, men det är väldigt dyrt. Jag har dock ingredienserna till det uppskrivet så man kan göra en egen sådan blandning för ett billigare pris, är du intresserad av det så kan du få ingredienserna av mig🙂

      1. ttorpehag

        Gärna!🙂 Han är ju matglad så han äter det han får, och övriga hästar i stallet som är normalfödda är runda och goa på ca 12kg och då är de stora halvblod. Men Cero på 140 käkar glatt i sig 16 kg och ser då lagom ut, på sommaren ser han inte alls rolig ut, bra bete brukar inte räcka utan man får stödfodra!

        Han har haft eksemtäcke på sommaren precis som Snobben, men förra året var det lindrigare och han kliade bara i pannlugg och man, tyvärr försvinner halva pannluggen så det kanske finns något att ge för det med?

        Är spännande med örter och mineraler och hur det påverkar, jag har slutat helt med färdigfoder och Cero får bara morötter i krubban när de andra får sitt, han är lika nöjd med det😉

Kommentarer inaktiverade.