Symptombehandling – När gör vi det egentligen?

Jag snubblade över ett inlägg som veterinärstudenterna skrev, och kan inte göra annat än att hålla med. Jag har alltid varit inne på att försöka symptombehandla så lite som möjligt, och vara medveten om när jag gör det och isåfall varför jag gör det. Men tyvärr tror jag inte att det är många som är medvetna om när de faktiskt symptombehandlar sin häst.

Skor, benskydd och nosgrimma, är exempel på symptombehandling.

Visste ni att symptombehandling är tex när man:

Skor sin häst. Hästen ömmar för att hoven är sjuk – Då sätter man på skor. Symptomet försvinner, hästen slutar ömma. Men hoven, den är fortfarande sjuk.

Använder nosgrimma av den anledningen att man vill stänga igen hästens mun eller hålla bettet på plats. Hästen gapar för att komma undan trycket som bettet ger, och bettet åker ur plats för att någon drar i det. Att använda nosgrimma gör så att hästen slutar gapa, och så att bettet slutar åka omkring. Men trycket från en hård och eventuell dragande hand, finns fortfarande kvar.

Betslar upp sin häst för att den är het eller likande. Det finns fortfarande en anledning till varför din häst är het, och den anledningen är inte för att hästen vill ha ett skarpare bett i munnen.

– Använder hjälptyglar och/eller inspänningstyglar. Om hästen slår upp huvudet i vädret och ”tar” bettet finns det en orsak, i vissa fall pga smärta eller obehag. Om hästen inte vill gå i form, kan det även där bero på obehag eller att hästen helt enkelt inte förstår. Sätter man då på en hjälptygel eller inspänningstygel, fråntar man hästens möjlighet att kunna berätta att något inte stämmer.

Inspänningstygel är ett ex på symptombehandling

Som veterinärstudenterna skriver, är det tyvärr vanligt att även veterinärer symptombehandlar. Att spruta kortison i en hästs leder är symptombehandling. Hästen må bli bra från sin hälta, men orsaken som gjorde att hältan uppkom är troligtvis kvar. Exempelvis skoning och/eller felridning.
Fång är också ett bra exempel på när veterinärer och hovslagare symptombehandlar. Det ända de verkar göra är att fokusera på hovarna, eftersom det är där den synliga smärtan sitter. När grundproblemet ligger i en obalanserad mag och tarmkanal. Det de gör är att ge hästen smärtstillande och ställa den på boxvila, när det smärtstillande preparatet gör så att magen kan reagera ännu mer, och bristen på rörelse gör så att magen slutar jobba.

Om din häst blir sjuk eller visar ett oönskat beteende, ta reda på varför din häst gör som den gör, eller är som den är! Försök att hitta grundorsaken till allt, annars blir det lätt att man bara maskerar problemet, istället för att ta itu med det.

Detta inlägg postades i Hästfakta, Hästhållning, Hästtankar den av .

Om malinstenstrom

Mitt hästintresse började redan när jag var 2 år. Jag växte upp på landet i Kolmården där vi bodde några meter ifrån en liten hästgård. Jag fick hjälpa till med alla möjliga hästar och ponnys i det stallet, och var mer i stallet än vad jag var hemma. På den vägen började mitt hästintresse och jag började även på ridskola som 7 åring. När jag var 13 år tröttnade jag på att gå på ridskola och började leta foderhäst. Jag hittade då en enögd liten ponny som fångade mitt hjärta med en gång. Midnight Special heter han men kallas Snobben. Nu, 7 år senare har jag fortfarande kvar honom och har även tillökat familjen med en liten lusitano vallack på snart 2 år vid namn Exito. Som många andra red jag vanlig traditionell dressyr, och tränade för tränare väldigt regelbundet. Under alla dessa år kände jag att Snobben och jag inte arbetade med varann, vi arbetade emot varann. Såfort jag bad om arbete så bockade han och sparkade bakut och flög rätt upp i luften, han stenvägrade med andra ord. Jag tog ut en equiterapeut för att kolla igenom honom och det visade sig att han var dubbelsidig halt i både kot och knäleden. Det blev en lång vila och många sprutor. Jag blev helt förkrossad över att min lilla älskade ponny har haft ont hela tiden, och började ifrågasätta varför det blir såhär. Varför så himla många hästar råkar ut för inflammationer i alla möjliga leder. Jag började läsa allt jag kom åt på internet, och kom fram till att så man tränar i traditionell dressyr är inget jag vill göra med min ponny. Jag tog kontakt med en tränare inom Akademisk Ridkonst, och fick även upp ögonen för Natural Horsemanship. I samband med detta släppte jag ut snobben på lösdrift, med nästintill fri tillgång på mat och tog strax därefter av skorna på honom. Det var inte förrän 2 år senare som jag hittade min Parelli instruktör Joanna, som jag nu även har fått äran att ha en blogg tillsammans med.

One thought on “Symptombehandling – När gör vi det egentligen?

  1. Ping: Ny hatprodukt « En annan syn på livet

Kommentarer inaktiverade.