Varför vi har valt lösdrift

Som vi har skrivit på vår sida om hästen så är steget från vildhäst till tamhäst väldigt litet. Alltså har dagens tamhästar precis samma behov av föda, social kontakt, rörelse och behöver få utlopp för sina beteenden lika mycket som vildhästarna för att kunna må bra både psykiskt och fysiskt.
Därför vill vi att våra hästar ska få leva så naturligt som möjligt, och då är lösdrift en självklarhet för oss.
I det vilda är hästarna allid i rörelse, de går i sin betande position med huvudet nere i backen ca 14 – 18 timmar per dygn. Hästens kropp är anpassad efter att röra sig lite men hela tiden, och måste få göra det för att fungera optimalt.

Lek är något som alla hästar borde få ha möjlighet till.

När hästen rör på sig, hålls magen och blodcirkulationen igång. Hovarna hjälper hjärtat att pumpa runt blodet. Detta är livsnödvändigt för att cellmetabolismen ska fungera. Samtidigt som vita blodkroppar och antikroppar ständigt arbetar i takt med blodcirkulationen.
Ben och leder är även dom i behov av rörelse, som de flesta vet så ska man röra på sig för att hålla igång kroppen och för att undvika sjukdomar när man blir äldre.
Rörelsen är också mycket viktig för hästens utvekling av sin kropp och benställning, framförallt för föl och unghästar. Leder, hovar, senor, ligament osv blir bara så starka som  det dagliga arbetet kräver av dem. Dessa blir då svagt utvecklade på en häst som står stilla större delen av dygnet.

Utomhus har hästen tillgång till det allra bästa syret medan i stall är det brist på bra syre och mycket dammpartiklar och ammoniak i luften. Det är tyvärr väldigt vanligt med brist på bra luftkonditionering i stall vilket medför diverse luftvägssjukdomar både hos häst och människa. Om en häst aldrig stått på box och sedan blir uppstallad, tar det faktiskt bara 4 timmar innan de har en infektion i luftvägarna!

Hästen har även ett mycket stort behov av social kontakt. De är och har alltid varit ett flockdjur. Och måste få leva i flock för att må bra. Det är bevisat att brist på social kontakt är en av de främsta orsakerna till stereotypa beteenden. För att en häst ska kunna ha full social kontakt (inte bara kunna nosa/klia på varann genom boxarna, utan även kunna leka och ströva tillsammans) så måste de vistas ute och i grupp.

När man stallar in en häst, är det vanligt att de får portionerad mat där maten tar slut efter bara någon timma. Och då står de ofta länge i en onormal position (det finns ju inte mycket annat att göra).
Dessutom står, sover och äter dem i sin egen urin och avföring. Ammoniak är mycket giftigt för hästar att andas in och är inte bra för hovarna att stå i.

En häst sover bara 3 – 4 timmar per dygn, som är uppdelat under 5 – 7 gånger per dygn. De sover alltså inte alla de timmarna på raken. Så myten om att hästen sover om nätterna när de står i sin box, stämmer inte. Det kan hända att uppstallade hästar sover något mer. Men vad ska de annars göra? Medan en häst som går ute dygnet runt, med fri tillgång på mat och hästkompisar alltid har något att göra. De kan äta, de kan ströva / förflytta sig till en annan del av hagen (beroende på hagstorlek), leka och umgås med de andra hästarna, stå och spana ut över en hög kulle (vilket hästar verkligen uppskattar, de vill ha uppsikt och kontroll om vad som händer runt omkring dem) och så vidare!

Hästar är klaustrofobiska djur, och det kan därmed bidra till en ständig inre stress av att få vara instängda, ensamma, på en sådan liten yta.

Sedan finns det något som inte händer så ofta, men som faktiskt händer och är värt att ha i åtanke. Tak kan rasa igen på stall, framförallt under vinterhalvåret, en brand kanske uppstår och hästarna står inne.  En häst i en hage kan alltid fly, att riva ett staket är inte omöjligt, men att ta sig ut en box är desto svårare.

Alltså är lösdrift en mycket viktig del av hästens liv, framförallt när vi har hästarna till rid och kördjur. Då om något är de i stort behov av att ha en kropp som fungerar optimalt, för att klara av de prestationer som vi faktiskt utsätter våra hästar för.
Hästar skulle även prestera ännu bättre om de fick gå på lösdrift.

Värt att nämna är Per Michanek som har galopphästar på lösdrift och har även forskat mycket om lösdrift. Här kan ni läsa en av hans studier som vi rekommenderar varmt!

Detta inlägg postades i Forskning, Hästfakta, Hästhållning den av .

Om malinstenstrom

Mitt hästintresse började redan när jag var 2 år. Jag växte upp på landet i Kolmården där vi bodde några meter ifrån en liten hästgård. Jag fick hjälpa till med alla möjliga hästar och ponnys i det stallet, och var mer i stallet än vad jag var hemma. På den vägen började mitt hästintresse och jag började även på ridskola som 7 åring. När jag var 13 år tröttnade jag på att gå på ridskola och började leta foderhäst. Jag hittade då en enögd liten ponny som fångade mitt hjärta med en gång. Midnight Special heter han men kallas Snobben. Nu, 7 år senare har jag fortfarande kvar honom och har även tillökat familjen med en liten lusitano vallack på snart 2 år vid namn Exito. Som många andra red jag vanlig traditionell dressyr, och tränade för tränare väldigt regelbundet. Under alla dessa år kände jag att Snobben och jag inte arbetade med varann, vi arbetade emot varann. Såfort jag bad om arbete så bockade han och sparkade bakut och flög rätt upp i luften, han stenvägrade med andra ord. Jag tog ut en equiterapeut för att kolla igenom honom och det visade sig att han var dubbelsidig halt i både kot och knäleden. Det blev en lång vila och många sprutor. Jag blev helt förkrossad över att min lilla älskade ponny har haft ont hela tiden, och började ifrågasätta varför det blir såhär. Varför så himla många hästar råkar ut för inflammationer i alla möjliga leder. Jag började läsa allt jag kom åt på internet, och kom fram till att så man tränar i traditionell dressyr är inget jag vill göra med min ponny. Jag tog kontakt med en tränare inom Akademisk Ridkonst, och fick även upp ögonen för Natural Horsemanship. I samband med detta släppte jag ut snobben på lösdrift, med nästintill fri tillgång på mat och tog strax därefter av skorna på honom. Det var inte förrän 2 år senare som jag hittade min Parelli instruktör Joanna, som jag nu även har fått äran att ha en blogg tillsammans med.

3 thoughts on “Varför vi har valt lösdrift

  1. Ella

    Hej!
    Börjar med att säga att jag uppskattar er blogg väldigt mycket, intressanta inlägg och många bra tips!
    Sen tänkte jag fråga om ni har någon bra koll på nån bra lösdrift runt Norrköping? Letar efter plats till min lille pålle men har än så länge inte hittat något jag tyckt verkar passa oss.

    Ella

    1. malinstenstrom Inläggets författare

      Hej Ella! Tack så mycket!

      Tyvärr finns det inte överdrivet många lösdrifter i Norrköping eller omkring. De jag vet är Eksund gård, som just nu har en plats ledig om jag minns rätt, Stall sveden som ligger i Svärtinge, Lämmenäs gård i Finspång och en som ligger nära Smedby gård, men som jag totalt har glömt bort vad den heter.

      Hoppas ni finner vad ni söker!

      Mvh Malin

Kommentarer inaktiverade.