Läsarfråga

Hej, har en fråga som du kanske kan svara på.

Funderar på att köpa häst, och hästen som jag är intresserad av är halt från och till. Jag undrar då om det går att rehabilitera (inga tävlingar eller så bara skogsmulleridning osv). Hästen rids nu (när den inte är halt) med inspänningstyglar, spänd och konstig. så kan det förvärra hältan eller något sånt? Den rids, hanteras och lever som en typisk häst nuförtiden.
är inte så jätte insatt i hur spänningar osv påverkar hästens kropp, hästens anatomi osv, håller på att lära mig :)

Hej!

Vad är det för hälta som dyker upp till och från? Vart sitter den? Vissa hältor kan bli mycket bättre av motion, medan vissa inte blir det. Om man vet exakt vart hältan, eller snarare symptomet sitter, så kan man lättare ta reda på vad som orsakat detta och rehabilitera utefter det. Tex inflammationer i framknäna eller kotor beror ofta på felridning och skoning, vilket då kan vara väldigt lätt att bli av med med hjälp av rätt hovvård, rätt träning och lösdrift.
Absolut kan inspänningstyglar förvärra en hälta beroende på hur de används, har man hästen inspänd är det inte lika lätt att läsa av hästen om den får ont vid något tillfälle. Samtidigt som inspänningstyglar ofta bidrar till en häst som blir ännu mer framtung och sänker ryggen, vilket självklart kan förvärra hältan om den kommer från ryggen eller sitter i frambenen.

Om du nu bestämmer dig för att köpa hästen får du absolut inte ha  för bråttom med att rida, utan måste då kunna ge hästen vad den behöver för att bli bra igen. Och då skulle jag starkt rekommendera lösdrift, fri tillgång på mat, barfota och verkad av en hovvårdare, motion som varierar både från ryggen och marken och nyttiga mineraler som tillskott.

Men som sagt det är jättesvårt att svara då jag inte vet vart hältan sitter och vad den beror på. Återkom gärna och säg vart hältan sitter så kommer vi gärna med bättre tips! 🙂

Kram / Malin och Joanna

2 thoughts on “Läsarfråga

  1. Cara

    Hej, tack för svaret. För det första så funderar jag bara på hästen. Skulle kännas dumt om man åker och tittar på hästen, köper den och så kan man inte hjälpa den att bli bättre :/

    Jag vet inte direkt var problemet sitter. Jag tror att hästen har lite ryggproblem också. Men hältan är typ från och till, så att hästen inte blir ridbar. Har tyvärr ingen bättre beskrivning :/ Men hästen är inte så gammal under 15 år.

    Det jag hade tänkt mig var, (finns ingen lösdrift där jag bor) stall, fri tillgång till hö, mycket hagvistelse, ingen ridning förens hästens kropp klarar det. Verkning enligt SANHCP metoden, typ skogspromenader, bygga upp kroppen igen (med hjälp av någon kunnig så att det blir rätt).

    Lite tips på övningar för att bygga upp en häst eller vad man ska säga?

Kommentarer inaktiverade.