Gör ditt eget Natural Hackamore

Grimma och rep

Ni har väll läst ”Visste ni att om hackamore”?

Jag har tagit isär mitt Parelli Natural hackamore. Detta använder jag Alltid när jag rider ut, jag kan då snabbt hoppa av om det skulle uppstå en situation och samtidigt kunna hålla min häst på avstånd. Vilket inte är möjligt om man bara har ett par tyglar. Sen vet ni redan att jag aldrig använder bett för kontroll. Vanligtvis får hackamoret hänga i stallet som vilket annat huvudlag som helst, kan till och med gå ut och hämta mig häst i det om jag inte planerar att leka så mycket ifrån marken innan.

Glaeda i ett Parelli natural hackamore

Om man tycker om att själv pyssla hemma eller försöka spara lite pengar på utrustning så är ett natural hackamore inte så svårt att göra själv! Det består av en repgrimma och ett rep, repet blir sedan ett par tyglar + ledrep = i ett!

  • Du behöver en repgrimma. Det är bra om grimman är lite stor under ”hakan” då det ska sitta en del rep där. Som minst bör du ha 5 centimer ledigt där för själva repet, och lite extra så det inte sitter för tajt.
  • Ett rep som är ca 6,37m långt (oavsett häst) och lagom tjockt, Parellis är ca 1,5cm i diameter.Tänk på att det ska vara bekvämt, du ska inte få brännskador om du låter det glida igenom dina händer! Du ska både rida och arbeta från marken med detta rep!

Som minst kan knuten bli ca 5 centimeter

Börja med att hänga upp din grimma, med ”baksidan” mot dig. Det som alltså är under hästen huvud ska vara mot dig. Du delar då grimman på mitten. En nos-del och en hak-del tillsammans.

Baksidan av grimman mot dig

Ta sedan en ände och lägg igenom mitten på grimman. Framifrån och bak, så att denna ände inte slår hästen i mulen senare.

Framifrån och bak så att änden inte slår hästen i mulsen senare

Sedan tar du resten av repet och snurrar ovanför den lösa delen. Hur mycket du behöver snurra beror på hur stor hästens grimma är under hakan på den. Parellis grimor är gjorda så stora att repet snurras tre varv, men om du har en grimma som har max 5cm ledigt snurrar du bara en gång. Det spelar ingen roll vilket håll du snurrar åt, kom bara ihåg vilket! Så förenkelhetens skull snurra medurs som jag gjort på bilden.

Snurra repet minst ett varv.

Jag snurrade tre gånger. Sen snurrar jag repet ett halvt varv till, så att jag kan dra igenom en ögla, ”framifrån” och bak. Denna ögla kommer att bilda tyglarna.

En öggla som kommer att bilda tyglarna

Dra öglan så mycket som du vill ha tyglar. För stora hästar kan du dra det så långt som dinra båda armar sträckta. För ponny kan du dra till din andra axel. Se till så att tyglarna inte är vridna någonstans. Tyglarnas längd går att justera senare, även när det färdiga resultatet sitter på hästen.

Öglan har blivit tyglar

Sedan tar du du resten av repet och snurrar det ett varv ovanför ”tyglarna”.

Ett varv över tyglarna.

Sedan har du änden av repet och trär bakifrån och fram, Under det senaste varvet du gjort.

Ledrepet ska nu under det senaste varvet.

Dra nu helt igenom repet. och du har ett färdigt resultat!

Det färdiga resultatet!

 

/ Joanna

2 thoughts on “Gör ditt eget Natural Hackamore

  1. Camilla

    Har köpt ett sånt från parelli, använder det rätt så ofta när jag rider ut. Men har ledrepet fäst i sadeln, tyvärr inte så att den är lätt att få loss.. Nåt tips på hur jag kan fästa det i sadeln så man lätt får loss det?
    Vill inte ha det fäst i byxan som jag sett att andra har, känns i vägen då.

    En annan sak jag funderat över är änden som är upprepad som hänger ned. Finns det någon annan användning för den än att vifta bort flugor på sommaren?
    Tycker den är lite i vägen när jag leder min häst då han gärna ha huvudet i backen och nosar runt en massa och det vill jag att han ska få göra om han tycker att det är trevligt. Men han har klivit på änden ett par gånger vilket har gjort så att repet har blivit lite förstört. Om man drar hårt i en av trådarna så dras den ut och repet blir ihopknölat, typ.. Jobbigt att laga iaf..

    1. joannanieznaj Inläggets författare

      Jag ska se om jag kan fota hur jag gör. Men helst vill jag faktiskt ha den i bältet då den direkt är med mig när jag hoppar av /eller ramlar av, så jag brukar hänga den på magväskan om jag har en på mig, annars i sadeln.

      Sen tror jag inte det finns någon användning för den där tofsen, på mitt nya hackamore så är det bara en stump, medan det gamla, som jag använder på bilderna, har en tofs. Så det du kan göra är att antingen knyta om knuten och göra den änden som hänger kortare så att han inte lätt trampar på den, eller stoppar in den änden i ”ringen” på grimman där man annars kan fästa ett annat rep, kanske? Testa dig fram! Enda problemet jag har med den är att den ”sopar” marken och hö och allt samlas i den där tofsen…

Kommentarer inaktiverade.