Missuppfattningar – öron bakåt

Bara för att en häst har öronen bakåt betyder det inte att den är dominant och vill flytta eller tvinga människan till något. Öronen kan även vara bakåt på grund av osäkerhet hos hästen.

Detta kommer att ses tydligt hos Nicke på en film som kommer upp i veckan. I filmen kommer han och möter mig i hagen, han går med öronen bakåt, när han kommer fram till mig har han de bakåt, jag sträcker fram min hand, då han vänder bort huvudet, för att sedan vända tillbaka det, ta fram öronen och nosa på min hand ( = hälsa , Pat Parelli kallar det för horsemans handshake)

Om hästen har öronen bakåt beror på hästens horsenality, både medfödd och för stunden, samtidigt som det beror på omgivningen. Men anta aldrig att en häst med öronen bakåt är dominant, anta heller inte att en häst med öronen bakåt är osäker.

Dominanta öron

osäkra öron

dominanta öron

osäkra öron

/Joanna

