Häst hjälpen – hästar som är rädda för att gå nära eller över saker

Vi fick en förfrågan om hur vi hade gjort med en häst som är rädd för att gå över bommar.

Det jag kommer att beskriva nedan är en ”teknik” eller snarare faktiskt en av de sju lekarna, the seven games. Och det spelar ingen roll om det är bommar, hinder eller presenning hästen är rädd för att gå över, det kan lika gärna vara läskigt att gå nära en vit sockerbit, eller en skottkärra eller en prasslande vit plastpåse.

Det är naturligt för hästar att vara skeptiska eller rent av rädda för människor, platser, förändringar och saker. Trots att vi har tamhästar och de har varit avlade för det i flera flera år, så finns deras naturliga instinkter kvar, de är bytesdjur, alltid som kan betyda fara, är farligt tills motsatsen är bevisad! Vissa hästar har dessa instinkter mer än andra. Men allting som innebär att gå

över

under

emellan

eller bredvid

kan innebära fara!

Vissa hästar kan faktiskt tycka det är tajt att gå emellan en människa och paddockstaketet om det är för lite plats emellan.

Squeeze game, ”kläm leken” är den sista av de sju lekarna. Den är sist av den anledningen att de 6 andra lekarna ger dig en bra kommunikation ifrån marken, innan man börjar jobba på lite jobbigare saker. (mentalt eller känslomässigt). Och det är varje gång hästen måste gå, över under, emellan eller bredvid något!

Tankesättet som jag ofta stöter på hos hästmännikor ”det lönar sig inte för hästen att…” finns inte för mig. Hästen vägrar sällan att ex gå över en bom för att den vill retas. Vi måste bli bättre på att förstå och läsa av våra hästar. Faktumet är att en rädd häst behöver inte flyga omkring som en galning, en rädd häst kan lika gärna frysa fast i marken med huvudet i ”mellanposition” och vägra gå.

Så kolla alltid efter

Blinkar hästen? (om den gör det tänker den)

Är den spänd i kroppen? (om man skänklar så ”rycker” den men går inte framåt)

Hur håller den huvudet? (lågt och avslappnat = inte right brain)

Och studera gärna horsenality.

Så till problemet. Nicke, mitt varmblod har sen vi fick honom varit otroligt rädd för allt han måste gå över / sätta hoven på. Fortfarande kan han ibland tveka att trava över en bom. Men vanligtvis så har vi kommit så långt att han kan hoppa en litet hinder.

Det viktiga är att inte tänka att hästen ska hoppa det där lilla hindret på en gång. Kan den inte gå emellan mig och hindret, eller emellan hindret och staketet lugnt, hur ska han då kunna hoppa det?

Steg 1. kan hästen gå emellan mig och hindret? Studera bilden nedan

Den lila pricken är jag, den bruna runda är en häst.

1. Jag skickar hästen mot ”squeezet”. Så fort hästen börjar gå så slappnar jag av, det är hans ansvar att fortsätta. Jag har en bild framför mig hur det ska se ut innan vi går till nästa steg eller avslutar.  Han ska lugnt och sansat utan att byta gångart, eller rytm, tar sig emellan mig och hindret.

2. Den ljusblåa rektangeln markerar det jag brukar kalla ”förbjudna zonen eller klippan”. I det här området är det FÖRBJUDET  att be hästen att gå fortare eller fortsätta framåt om han skulle stanna. Vilket ofta är väldigt svårt för oss människor för ”hästen är ju såååå nära, bara ett steg till! Du har kommit så långt, det är inte farligt fortsätt nu!” Det är som när någon äntligen tagit mod till sig och kollar över kanten, så plötsligt puttar någon den bakifrån och skriker ”hoppa du det är inte farligt”! – Att be hästen om något i den ljusblåa – förbjuda- zonen, är som att putta den ner för klippan! Enda gångn jag kommer be hästen om att gå framåt, eller fortare, är när den är Långt ifrån det läskiga. Hur stor den förbjuda zonen är bestämmer hästen, och det är upp till mig att avgöra. Är det så att hästen stannar och inte vill ta sig igenom, eller byter gångart och springer/spränger sig förbi. Så kolla på punkt tre.

3. Om hästen inte vill gå förbi eller spränger förbi betyder det att han känner sig för mycket ihop klämd. Alltså skulle jag backa några steg så att avståndet emellan mig och hindret blir större. Jag backar hellre för mycket än för lite! Jag kanske stället mig 10 meter ifrån hindret. Ser till så att han kan gå igenom lugnt och sansat. Kan han de kan jag gå närmare. Men inte så nära att han inte vågar gå eller blir farlig. Att han är lite lite orolig gör inget, det jobbar vi på i nästa punkt.

4. När hästen har tagit sig förbi ”det läskiga” och är i höjd med min axel (jag står vänd med naveln mot ”hindret”). så ber jag den att korsa bakbenen. (har tidigare skrivit om att när hästen korsar baknen så sätt dennes tänkande sida av hjärnan igång.) Pat Parelli brukar säga ”Turn, face and Wait”. Så vänd, kolla på mig och vänta. Desto svårare det är för hästen att göra detta, desto läskigare var det att ta sig över/förbi det läskiga!

5. Det viktiga är att hästen vänder, är den för stressad för att vänta så gör det inget, låt den springa åt ”hindret” igen. Det är vanligt att det är lättare / svårare för hästen att gå över/under/emellan/bredvid något åt det ena eller andra hållet. Bara för att hästen tagit sig förbi hindret åt vänster, betyder det inte att den kommer göra det åt höger! Därför gäller samma ”förbjuda zon/ klippa” – den ljus blåa rektangeln även här. Det är viktigt att hästen korsar bakbenen och vänder efter att den passerat hindret. Dessa halvmåne upprepas, med mig i samma ställe, kanske 5 meter ifrån hindret. Ända tills hästen åt båda hållen, kan lugnt och sansat, utan att byta gångart eller rytm, ta sig förbi hindret. Kan jag gå närmare utan att det blir farligt om jag vill att hästen ska trava emellan, så gör jag det. Men känner jag mig färdig med steg ett går jag vidare till steg 2.

I steg två vill jag att hästen ska kunna springa på andra sidan av hindret. Detta steg är väldigt likt steg 1, dock med en annan taktik ifall hästen skulle ”vägra”.

1. Jag skickar iväg hästen. Dens ansvar att fortsätta, behålla samma gångart, inte byta varv och se vart den går.

2. Om hästen stannar i den förbjudna zonen. Så kan man använda samma taktik som i steg 1, att flytta bort hindret mer ifrån staketet. Om det är lite för tungt och jobbigt eller omöjligt i vissa fall, så ber han hästen att vända. Kom ihåg att den befinner sig i den förbjudna zonen så att be den gå framåt i det här läget är som att putta den ner för klippan! Istället be den att springa åt andra hållet, tillbaka dit den kom ifrån. Vänd, och testa igen. Det ska alltid vara hästens ide att ta sig över/förbi/emellan! Detta kan kräva några försök, men varje gång kan man se hur hästen bit för bit, ibland cemtimeter för centimeter tar sig närmare.

3. Hästen har tagit sig över till andra sidan, vänd, och vänta. Sen skicka igen, och göra samma sak ifrån det andra hållet. Kan vara svårare eller lättare. Samma sak här, tänk på den förbjudna zonen.  Enda gången jag ber hästen om att gå mot det läskiga, är när den är Långt ifrån det!

4. Vänd och vänta. Samma sak här, upprepa denna halvmåne tills hästen gör det lungt och sansat. Om den tycker att det är för läskigt att gå förbi hindret, vad är det som säger att det skulle vara mindre läskigt att ta sig Över det?

Om hästen kan ta sig lugnt och sansat i trav förbi hindret år båda hållen på båda sidorna av hindret. Då kan man börja tänka på att ta sig Över det! Först och främst, gör det så lätt som möjligt. Lägg en bom emellan två sockerbitar exempelvis. Om den inte kan ta sig över en liggande bom, så kommen hästen knappats att kunna ta sig över en upphöjd bom!

Stegen här är precis likadana som tidigare.

1. Skicka iväg hästen.

2. om hästen stannar, vänd tillbaka den.

3. och försök igen! Gör det så lätt som det går och försök igen, försök igen, och försök igen.

4. Vänd, vänta och skicka iväg igen. Samma sak åt det här hållet, ta det lugnt och försök att inte bli frustrerad om hästen vägrar, be den bara att försöka igen. I början kunde jag hålla på i timmar och Nicke tog knappt över ett ben. Jag gav upp för dagen, och nästa dag gjorde han det på andra försöket! Det viktiga är att inte tappa tålamodet och ”kom igen hoppa nu” och putta hästen över klippan i den förbjudna zonen!

5. Upprepa halvmånen tills hästen tar sig över lugnt och sansat! Om hästen tar ett alldeles för stort hopp över en liten bom på sned, då är det ett tecken på att hästen följer sina instinkter och agerar Right brain. Vi vill att den ska agera Left brain och tänka sin väg över, när den tänker sin väg över så hoppar den precis lagom mycket.

nedan ser ni en liten film (ursäkta den dåliga inspelningen, svårt att både vara framför och bakom kameran samtidigt tyvärr) ser ni ett litet exempel på squeeze game med Nicke över ett dike på ett ställe där han inte varit på ett tag. Som sagt bara ojämn mark kan han tycka är läskigt!

Så löser jag det om en häst inte vill gå över eller bredvid någonting.

/ Joanna

3 thoughts on “Häst hjälpen – hästar som är rädda för att gå nära eller över saker

  1. Jessica

    Hej, har ett stort problem med min häst i hoppningen. För det första är han väldigt tittig när man rider bara, han kan vara rädd för vita sträck på vägem tom och vägra gå över dem. Han vill likaså inte gå över ens en liggande bom, ibland lyckas jag få över honom och då går det super bra. Men så fort han känner osäkerhet från mig eller slår i en bom, något typ av ”snesteg” så vill han inte längre och blir tvärbestämd och vägrar verkligen att gå över en liggande bom tom. Men hoppar jag av och leder över honom går det och ibland brukar jag stanna honom över bommen tills han blir helt lugn. Men man märker han är är irreterad då han står över bommen, han står och sparkar irreterande med benen. Vi tror också att han verkar vara extremt rädd om sina ben, för så fort han i princip river ett hinder eller slår i en bom, blir det läskigt ien och vi får börja om från början.

    På slutet ha han även börjat med att sälla sig på bakbenen då han tjura emot och ja, jag har kollat upp honom han är helt UA, kollat sadel och allt. denna häst rär nu 12 år och har hållt på så hela tiden med mig i hoppninen unde de 1 och ett halvt åren jag ägt honom.

    Ska tillägga att denna häst annars i dressyren aldrig gör såhär, hur snäll annars i övrigt och världens bästa psyke.

    Men vet verkligen ine hur jag ska ta mig tillväga har provat allt möjligt.

    Tacksam för svar, jessica!

Kommentarer inaktiverade.