Tips – Hjälp vid fodring

När jag fodrar tycker jag om att ta hjälp av någon av mina hästar. Det är mycket roligare än att gå runt med en skottkärra, samtidit som skottkärran inte kan ta sig fram överalt, men det kan hästen!

Många av hästarna lär sig jobbet ganska snabbt och vet precis vad de ska göra, samtidigt som de ser nöjda och glada ut. Hästar älskar att veta vad, och varför de ska göra något. Desto mer vi ”micro-styr” de, desto mer förlorar de sin tankeverksamhet och sin stolthet.

På bilderna nedan ser ni Snaelilja först hjälpa mig samla in nät, och sedan bära ut de fyllda näten.

Det spelar ingen roll hur gammal eller ung, eller tränad eller otränad hästen är. Detta är bra för alla, både mentalt, känslomäsigt och emotionellt. Frodi fick förra året hjälpa till och fodra med höbalar på ryggen innan han blev inriden. Inridningen gick sedan hur lätt som helst. (såklart inte bara på grund av fodrings-hjälpen, men jag tror på att den gav honom en inblick i att han kan behöva bära något på sin rygg från punkt a till b, precis som med en ryttare.)

I framtiden vill jag även köra in våra hästar så att de kan hjälpa till mer effektivt. Samtidigt som det spar på miljön om man väljer att använda en (eller flera) körhäst istället för en fyrhjuling eller liknande.

Hos parelli i Colorado finns det två körhästar som hela dagarna går runt och sköter ranchen, som riktiga arbetshästar.

/Joanna

2 thoughts on “Tips – Hjälp vid fodring

  1. Camilla

    Önskar att jag hade en egen gård så att Dacke kunde få arbeta med det han gillar mest, att göra vettiga saker såsom att köra ut vatten/hö, harva paddock och sånt.
    Han älskar att få dra tungt och arbeta, tror han gillar att ha uppdrag och veta vad det är han ska göra. Han är mycket mer harmonisk när han får dra än när han rids.

    Är mycket praktiskt att ha en körhäst, kan nog underlätta arbetet på gården mycket. Är glad att jag faktiskt köpte en redan körd häst så att jag inte behövde köra in den, lätt så att man känner att det tar så mycket tid och energi.
    Kommer alltid ha i alla fall en körhäst, dom är ju så praktiska att ha. 🙂

    Vore roligt om du skrev lite om inkörningen när du tar tag i den, spännande att höra hur folk lägger upp den.

    Är intresserad av gamla arbetsredskap till häst, hade gärna låtit Dacke harva åkrar eller använda till skogsarbete, då skulle han må som bäst, tror att de flesta hästar skulle må bra av det.
    Hade gärna gått den nyuppstartade utbildningen i brukskörning på strömsholm, lära sig jobba i skogen vore underbart.

Kommentarer inaktiverade.