Läsarfråga – het häst

Jag jobbar förtillfället på ett stuteri, här går hästarna ute dygnet runt i stooora hagar, (isläningar). Men de är ju ändå pigga, red hingsten här om dagen och hann bara hoppa upp och han galopperade runt som en tok i paddocken, blev bara värre om man tog honom i munnen, varför tror du han beter sig så? han är även sådann under tävlingar och kan bara sticka.

Hej. (Detta är förresten tjejen som gjort layouten till min hemsida, NaturligHästhantering.se, jag är fortfarande supernöjd med den! )

Till frågan. Det är väldigt svårt att kunna ge ett exakt svar om man inte ser hela situationen framför sig. Vi kan utesluta understimulans om de går på lösdrift i stora bra hagar, dock som hingstar brukar de ofta gå själva?

Det enda jag har något att gå på här är att han blev Värre vid tryck i munnen, vilket oftast brukar vara en klaustrofobisk reaktion, hästen reagerar alltså Right Brain Extrovert. ” Ahhh jag dör jag måste springa för mitt liv!, ahh och nu försöker någon hålla tillbaka mig! (tänk er om en vildhäst springer ifrån ett rovdjur, om den känner rovdjurens klor (våra tyglar) så finns det ännu mindre chans att han överlever, än Innan han kände de!)

Men en lite mer extrem Left Brain Extrovert kan också bli ”värre” vid tygeltag för att den avskyr allt vi vill att den ska göra, svaret på alla frågor vi stället blir Nej.

Hur man vet vilket av det hästen är,/ var i den situationen är ganska lätt. Right Brain Extrovert springer för sitt liv.De  håller huvudet högt, ögonvitorna syns och det går undan. Left Brain däremot tycker det är kul, är ganska så avslappnade och gör det för att retas, de kan göra super trippel bockningar och ha kul helt enkelt. Eftersom den här hästen också sticker vid tävlingar så tror jag mer på att den är Right brain extrovert.

Jag vet av erfarenhet att sadelproblem är vanligt bland islandshästar, och att ens hitta en sadel till Glaeda är mer eller mindre omöjligt, om man inte använder en parelli pad! I vilket fall, hon har haft mankmuskel inflamation och ofta blivit riden utan sadel just på grund av att det. Medan vi ridigt med sadel eller provat sadlar så kunde man snabbt avgöra om den passar henne inte. Hon var spänd, sprang och ibland stack. Smärtan från sadeln gjorde henne ofta okontrolerbar, och hon var minst sagt inte stadig i formen. Så sadel kan vara en sak, framförallt om beteendet upplevts fler gånger. Det kan även vara problem i munhålan, framförallt om hästen är mer framåt än av ryttaren önskar så kan det bli en del slit i munnen.

Först hade jag lekt med hästen ifrån marken (innan och efter att hästen sadlats) för att avgöra om det är sadeln. Är det inte det hade jag hade jag sett till att fixa hästens problem ifrån marken.

Skulle den plötsligt uppvisa detta beteende när jag ber om galopp, så hade jag troligtvis gjort en nödbroms, använt mig av staketet, vänt hästen mot det och försökt att få hästen vända 180° så den kommer ut åt andra hållet. Fortsätter den att vara spänd så fortsätter jag med att be den vända, gå några steg, vända ,gå några steg. (när zebror el vildhästar flyr ifrån ett rovdjur så flyr och flyr och flyr de, tills de är i säkerhet, och det de gör då är att korsa sina bakben och vända 180° och kolla åt hållet de spang ifrån. Vändningen sätter igång hästens hjärna istället för att den endast agerar på instinkt)

Man kan även böja hästen huvud mot staketet och be den gå så mycket sidvärsts den kan, tills den lugnar ner sig, eller kombinera dessa två. Men vilket strategi när beror på om det är själva galoppfattningen hästen är ”rädd” för, eller om det är själva galoppen. Dess strategier fungerar självklart äver ifrån marken, vilket jag hade gjort till en början.

Du får gärna fylla i en horsenality karta på hästen, hade varit väldigt kul att se den. Och sen säga vad du tycker om det jag precis skrivit 🙂

/ Joanna

