Dagens framgångar!

När jag går in i vå hage så blir jag varmt välkommen av alla hästar, och till och med Glaeda idag! Jag skrev för en vecka sen ett inlägg på en liten ny teknik jag kom på och började testa på henne. Vilket innebar att hon inte bara skulle komma till mig utan även följa mig mer.

Igår tog vi det ett stg till och gjorde bara friendly game och friendly game. Jag började vid zon 4 (bakbenen) vilket hon inte alls bryr sig om. Och så tog jag mig zon för zon frammåt. Så fort hon slappnade av i zon 3 så återgick jag till zon 4. Sen tog jag änden på repet och kastade över hennes rygg, fram och tillbaka fram och tillbaka tills hon slappnade av, då gick jag till baka till zon 4 en stund. Sen tillbaka igen. Vi höll på ett ganska bra tag (kändes det som) och fick till och med på grimman, av och på av och på.

Jag tänkte också hela tiden att jag ska kunna ha min armbåga på hennes hals när jag tar på grimman, så det hade jag. Sen när grimman var på gjorde vi samma friendly game igen. Jag tog allt steg för steg och gick inte till nästa steg förrän hon var 110% kolugn. Trots det vågade hon inte äta den spillda havren ifrån marken när grimman åkt på. I liberty åt hon nästan hela tiden.

Idag, kom hon och mötte mig! Jag hade inte ens tänkt att ta henne idag. Men hon kommer fram och ”hänger på” direkt. (förra veckan tog det fem minuter innan hon valde att vara så nära mig att jag kunde ta på henne) Så vi gjorde friendly game och det var inga problem, tog på grimman och det gick bättre den med. Och lite mer friendly game. OCH HON ÅT HAVRE FRÅN MARKEN! wooohooo

Det är alltig lika kul när man som ”otraditionell” kan bli så glad för saker som ”traditionella” ”aldrig” skulle tänka på, oj min häst vågar inte äta havre ifrån marken när jag står i närheten..

Så där fick det räcka för idag. Så var det Nickes tur att bli verkad, och riden. Ridningen hann vi inte med eftersom jag verkar så sakta och det hann komma en liten snöstorm..

När jag var färdig med verkningen passade jag på att träna Nickes träsning igen. Tog 15 minuter, och vips så tar han bettet helt själv! Utan att gnissla tänder!! 😀 tjooohoo! jag tror faktiskt jag och Malin ska försöka filma det när hon kommer, och när jag tränar med Glodis så ni får se hur det ser ut med en otränad häst. Och jag försöker att skriva en sida var om alla mina hästar, men ha rinte kommit så lång, så var tålmodiga!

/ Joanna

