Häst Hjälpen – Het häst

Idén till häst hjälpen fick vi igenom tv programmet ponny akuten. Tanken bakom programmet är bra, och det Tobbe säger är bra, att problemet ofta ligger i kommunikationen mellan häst och människa och framförallt ifrån marken. Tyvärr är det många andra tränare som bjuds in till programmet, och jag har flera gånger varit tvungen att stänga av för att jag inte kunnat se mer då jag blir så ledsen av att se missförstådda hästar  och tränare som håller de tajt eller skriker ”fortsätt skänkla”. Så istället för att klanka ner på allt dåligt, eller ens allt jag hade gjort annorlunda i programmet, så kom vi på häst hjälpen, för det är faktiskt inte bara ponnyer och barn som behöver hjälp, många hästar och vuxna med!

Så varje söndag kommer jag att skriva om ett vanligt ”problem” och förklara hur jag ser på det och hur jag hade gjort om jag fick en sådan häst på träning, eller om någon av mina egna hästar hade uppvisat dessa beteenden, och många gånger så har de det! Vi får se hur det utvecklas, och om det ens uppskattas (vi vill väldigt gärna höra era åsikter!) I framtiden kan det komma att komma bilder och filmer!

Galopprace 2007 på Raudhetta

Heta Hästar

Orsaken till att en häst är Het, kan vara många. Först och främst bör man se på hästhållningen. Hur många timmar får hästen vara ute i en hage? Hur stor hage har den? Har den en flock den går med, har den lekkompisar? Hur mycket grovfoder får den? Tillfredsställs hästens tuggbehov? Står hästen mer än 2h utan mat? Hur mycket kraftfoder äter den, och behöver den verkligen det?

Alla hästar är olika, vissa kräver mer än andra och blir mer eller mindre understimulerade än andra. En häst som står i en hage, kan titta, och hitta på en hel del saker som en häst i en box inte kan. Det finns forskning på att unghästar som gått på lösdrift var lättare att träna än boxlevande.

Sedan är a och o att alltid kolla upp så hästen inte beter sig på ett visst sätt pga att den har ont. Hästen behöver inte vara halt för att ha ont utan det räcker med en liten låsning eller muskelspänning i kroppen. Sadeln bör också kollas över så den ligger bra och så bör man kolla upp hästen hos en hästtandläkare. Det kan vara så enkelt att hästen inte trivs med sin sadel, sitt bett, någon annan utrustning eller sin ryttare. Utrustningsfrågan är lätt att lösa om man är van att hantera och jobba(jag vill använda ordet leka) med sin häst ifrån marken. Hur rör den sig idag innan all utrustning åker på? Och hur rör den sig med utrustningen innan ryttaren tar sig upp. Detta kollar jag Alltid på med mina egna hästar.

Uttrycket att en häst är het är väldigt vanligt, de kan vara allmänt heta, eller endast heta ute i skogen. En het häst är känslig, och har mycket mycket lättare för att springa än att stanna, mer go än whoa. Flera gånger har jag hört kunder  i hästaffärer fråga expediten efter ”ett bett till en het häst”. Ryttare som rider dessa hästar använder troligen även olika sorters hjälptyglar oftare, då dessa hästar har en tendens att konstant hålla sitt huvud väldigt högt och möjligtvis även ”stegra” vid mer extrema situationer.

För mig finns det inga heta hästar. Dessa hästar är i många gånger rädda eller nervösa och missförstådda. Istället för att lösa hästens mentala eller känslomässiga problem så kallas de heta och ska fortfarande ridas ut på eller startas i tävlingar.

En het häst skulle jag alltså snarare kalla Right brain extrovert (var snäll och läs länken om Horsenality innan du fortsätter läsa, har du själv en het häst, kan det vara bra om du fyller i en horsenality karta om finns på länken.)

Om jag skulle få in en häst på träning, på grund av att den var för het så skulle jag först se till att få ett bra språk med hästen där vi båda förstår varandra ifrån marken. Kan jag inte känna mig säker ifrån marken med hästen, så kommer jag inte att rida. För vad händer om jag hoppar upp och det uppstår en situation där jag är tvungen att hoppa av, men inte kan hantera min häst ifrån marken?

En het häst visar alltså dessa tecken-

  • håller huvudet högt,
  • svårt att stå till,
  • svårt att gå rakt / följa ett spår – vänder gärna,
  • svårt att hålla samma gångart,
  • blinkar inte
  • är ”okontaktbar”
  • går emot tryck – hänger sig i grimman, går emot bettet – vägrar stanna
  • överreagerar

Så från och med att jag tar på hästen grimman i hagen, så är jag uppmärksam på om hästen visar några av dessa tecken, och om den gör det, så tar jag hand om det! Om den inte är lugn när den går till grinden, vad är det då som säger att den kommer vara lugn utanför grinden? Om hästen är rädd för transporten 10 meter ifrån den, varför skulle den vilja gå in i den och vara lugn där inne?

Just så kallade ”trösklar”, där hästen kan börja bli orolig, bara höja huvudet, kanske stannar eller ökar stegen, är det allra viktigaste att ta hand om. Hästen ska vara 100% lugn och med mig, varje steg den tar, vart den än är på väg, om det är mot grinden i hagen, eller till stallet, eller ute i skogen. För inte så länge sen så skrev jag ett inlägg om vad som hände mig och mitt varmblod Nicke när jag inte lyssnade på honom och inte tog hand om hans trösklar ordentligt. 

Så fort jag upptäcker att min häst har en tröskel och visar till och med bara ETT av de tecken jag listade ovan, så går jag inte mer framåt. Antingen stannar jag tillsammans med hästen tills den själv slappnar av och börjar gå fram igen, eller så ber jag hästen att vända. Jag kan till och med gå tillbaka några steg, och be hästen gå i en halvmåne, fram, vända (viktigt att den korsar bakbenen) gå tillbaka, vända, gå fram igen o.s.v. Halvmånen går alltså både tillbaka till där hästen redan varit och var lugn, men även en bit framåt dit den började bli orolig. Det är inte förrän den kan utföra denna halvmåne lugnt och sansat som jag går framåt igen. Hästen ska vara lugn, ha sänkt huvud, gå rytmiskt, avslappnat, hålla samma gångart och vara ”connected” /”kontaktbar”.

Det är alltså viktigt att hela tiden läsa av sin häst. Även när man rider. Många gånger har jag sett hästar som är oroliga och uppvisar några av tecknen listade ovan, redan på stallplan. Vad hade jag gjort då? Varit kvar på stallplan, och om hästen behöver röra på benen hade jag gjort mycket vändningar (ju mer hästen korsar bakbenen desto bättre) tills hästen lugnat sig, och gärna se var, på vilket ställe är hästen lugnast. Den kanske är orolig bara för att det hoppas upp en människa på ryggen?!

Det viktiga är att inte hålla in eller stanna hästen med två tyglar, oberoende på om den rids med bett eller bettlöst. Två tyglar kommer att göra hästen Mer rädd igenom klaustrofobin den upplever. Det är därför bättre att stanna hästen med en tygel igenom att böja in hästens huvud mot sitt ben, vilket ofta kallas ”one rein stop”. ”Får man stopp på vänster sida kommer höger sida också att stanna” säger Pat Parelli ofta.

Sidvärts rörelser, Sideways, är även något som är bra att göra med en häst som är spänd/nervös. Rörelser där de måste korsa bakbenen och/eller föra benen åt sidan eller bakåt får hästarna att använda sin hjärna mer. Hästar är skapta för att springa frammåt, och just heta hästars instikt är att springa springa springa. Så att fortfarande hålla igång deras ben är bra, då en halt skulle få de att känna sig ihopträngda, klaustrofobiska och därav göra de ännu värre. Alltså är skänkelvikning superbra för en häst som är lite nervös, men fortfarande kontrolerbar. Det viktiga är att fortsätta tills hästen slappnad av, ibland bara några steg och ibland kan det ta några meter.

Det handlar även om att våga låta hästen gå på helt långa tyglar emellanåt. Att inte sitta och smyg hålla eller hålla för att ”ifall att”. Tyglarna finns fortfarande där ifall något skulle hända! Detta kan vara mycket svårt för en hel del ryttare, och är därför viktigt att träna på i ett säkert ställe först, att man vågar släppa tyglarna och låta hästen känna sig fri i formen, någonstans där det inte kan hända så mycket skada som i ett ridhus eller paddock. För även om ryttaren har långa tyglar så kan den vara spänd i kroppen och hämma hästens rörelsefrihet med sin egna rädsla. Det gäller att ”lita på att hästen kommer göra rätt, men vara beredd på att korrigera, inget mer än det andra!” Det är väldigt tydligt om man delar upp det ännu mer, och tänker att ”tryck/press motiverar, och eftergift lär. Om vi vill att hästen ska svara för våra skänklar, så måste vi vara noga med att sluta använda skänklarna när hästen gör rätt. Samma sak om vi vill stanna eller sakta ner, vi saktar av i vår kropp, stänger av vår energi, tar sakta upp tyglarna, men släpper blixtsnabbt så fort hästen svarar. Alltså måste man vara noga med, och Våga ge eftergiften, Helt. Inte smyghålla.

Så ofta handlar det om att lägga mycket mycket tid i början, vid stallet. Så fort hästen förstår att jag inte kommer att be den att fortsätta trots att den är rädd, så kommer den även att våga mer. Det är så vanligt att vi ber om mer, även om vi vet att hästen är orolig, de gör ofta som vi vill, men desto mer vi vill att de ska fortsätta framåt, desto lättare är det att bägaren rinner över och de blir väldigt väldigt rädda och okontrollerbara. Om man själv skulle vara rädd för något, ex. berg och dal banor, så kanske man skulle börja med att inte vara rädd för radiobilar, eller barnens små attraktioner, innan man går på världens värsta.

”Horsemanship can be obtained naturally through psychology, communication and understanding, versus mechanics fear and intimidation.” – Pat Parelli

Alltså finns det ingen anledning för mig att använda ett skarpare bett eller inspänningstylgar på en het häst.

/ Joanna

5 thoughts on “Häst Hjälpen – Het häst

  1. Olivia

    Bra inlägg och det låter ju jättespännande med ”hästhjälpen”! Kommer ni att själv välja ämne eller tar ni emot problem från läsare och skriver utifrån era tankar?

    1. malinstenstrom

      Vad kul att höra! Vi kommer först och främst att välja själva, men får vi in problem från läsare så tar vi självklart med det också, eller svarar på det problemet i ett eget inlägg bara. Så undrar ni något är det bara att fråga på så lovar vi att svara! 🙂

  2. yrsa

    Jag jobbar förtillfället på ett stuteri, här går hästarna ute dygnet runt i stooora hagar, (isläningar). Men de är ju ändå pigga, red hingsten här om dagen och hann bara hoppa upp och han galopperade runt som en tok i paddocken, blev bara värre om man tog honom i munnen, varför tror du han beter sig så? han är även sådann under tävlingar och kan bara sticka.

  3. mia

    Väldigt klokt inlägg. Tänk om alla hästägare hade den insikten i stället för att försöka gena med skarpa bett, grahmanyglar o annat otyg.

Kommentarer inaktiverade.