Tips – Sårbehandling – tradition och forskning

Detta är taget ur ett inlägg ifrån veterinärstudenterna.

I höstas hade jag kursen ”Allmän kirurgi” som bland annat behandlade sårbehandling och sårläkning. Vi fick då lära oss att INTE under några omständigheter använda oss utav vare sig tvål, jodopax, klorhexidin, blue-spray eller andra kemiska medel på sår. Inte heller salvor ska kladdas på och absolut INTE antibiotika i ett sår. Det enda som eventuellt kan användas på såret efter rengöring med steril koksalt eller vattenslang är en hydrogel som återfuktar området, skyddar och stimulerar så kallad kollagenasproduktion för att sårläkningen ska komma igång. Gelen ska dock bara användas i inledningsfasen av läkningen och exempel är Tegaderm, Intrasite eller Normgel.

Vi fick lära oss att kroppen ensam klarar av att läka sårinfektioner bättre så länge man tagit bort synlig smuts och avlägsnat död vävnad (så kallad debridering). Allt utöver detta stör kroppens egen sårläkningsmekanism och det tar längre tid att läka. Det finns dock några undantag och det är om hästen är allmänpåverkad (feber), sår nära en led, senskida, bursa, öppen fraktur eller en mycket stor vävnadsskada. Då är antibiotika indicerat men denna ska ges systemiskt. Alltså, inte läggas i såret utan sprutas eller ges i munnen. Förr var det vanligt med exempelvis Socatyl-salva som man hällde i såren – NEJ NEJ idag! Dels hämmar det sårläkning och dessutom driver man på antibiotikaresistensen mycket mer.

/ Joanna

One thought on “Tips – Sårbehandling – tradition och forskning

  1. Caroline Fredriksson

    Hej Joanna!

    Jag hittade ditt inlägg när jag sökte på sårvård. Jag fann det du skrev mkt intressant, då jag själv just nu brottas med ett sår som inte vill läka, på min häst. Det du beskriver ovan är ungefär samma bild som jag har fått förklarad för mig av min veterinär. Det jag dock reagerade på är att du skriver att man bara ska använda sig av tex Intrasite i inledningsfasen. Jag har fått ordinerat att jag ska hålla på med det i ca 2-3 mån. Skulle du säga att det är fel?

    Jag har också ett problem med vart såret är placerat… Det sitter på min hästs bog, vilket gör att det är MKT svårt att lägga om (går inte att linda runt ju). Det finns ingenting som fäster och verkligen håller! Jag har testat det mesta, det enda som sitter hyfsat är Snugg (Animal Polster), men jag kan ändå inte rida med det för då åker det av. Och vissa dagar jag kommer till stallet har det lossnat helt.

    Men min veterinär säger att jag MÅSTE ha förband på även under ridturen, för att huden ska hålla 37 grader (samma som hästens temp). Anledningen till det är för att cellerna ska kunna jobba på bästa sätt och såret ska läka. Men detta har jag aldrig hört och det gör att jag just nu inte kan rida alls. Undrar om du vet hur man kan resonera kring detta?

    Har du kanske ngr tips och ge en för närvarande frustrerad hästägare??? Jag hade varit sååå tacksam!

    MVH
    Caroline Fredriksson

Kommentarer inaktiverade.