Missuppfattningar inom dressyren – utbuktande nackmuskler

överböjd vid 3e kotan, utbuktande muskulatur

En vackert fylld överlinje på halsen är alltid önskvärt. När det sväller med muskler, visar det hästens lämpliga utbildning för att kunna välva halsen (och ryggen) in i samling. Tyvärr kan musklerna bukta ut på ett felaktigt sätt också, som observeras allt för ofta i tävlingsarenan. Att överböja leden mellan den 2:a och 3:e halskotan producerar också svällande muskler, men dessa kommer från att hästen sänker ryggen, inte från välvning.

Välvd, rund nacklinje

Den korrekta ”utbuktningen” går hela vägen från skulderbladen till nacken, och är smidig som en limpa bröd. Detta är tecken på en ryggrad upphängd i överlinjens starka muskler, precis som det ska vara. Vad det inte ska se ut som, är en utbuktning endast vid vardera sida på toppen av halsen, oftast med en skarp skugga under den. Detta är ett säkert tecken på att hästen böjer alltför mycket vid leden  mellan den 2: a och 3: e halskotan. Detta avbrott i halskotpelaren ger en utbuktning, eftersom musklerna som är tänkta att spänna den övre linjen från manken till toppen av halskotorna inte längre är ovanför halskotpelaren. De har sin insättning på nacken (occipital benet) och / eller Atlas och axis. Eftersom denna del nu är lägre än toppen (övre kanten av axis) flyttar de till sidan av halsen i stället för att kunna spänna över överlinjen. Ganska anmärkningsvärt.

Texten är hämtad härifrån och jag har gjort mitt bästa för att översätta den så bra som möjligt.

Detta inlägg postades i Konsten att rida Dressyr den av .

Om malinstenstrom

Mitt hästintresse började redan när jag var 2 år. Jag växte upp på landet i Kolmården där vi bodde några meter ifrån en liten hästgård. Jag fick hjälpa till med alla möjliga hästar och ponnys i det stallet, och var mer i stallet än vad jag var hemma. På den vägen började mitt hästintresse och jag började även på ridskola som 7 åring. När jag var 13 år tröttnade jag på att gå på ridskola och började leta foderhäst. Jag hittade då en enögd liten ponny som fångade mitt hjärta med en gång. Midnight Special heter han men kallas Snobben. Nu, 7 år senare har jag fortfarande kvar honom och har även tillökat familjen med en liten lusitano vallack på snart 2 år vid namn Exito. Som många andra red jag vanlig traditionell dressyr, och tränade för tränare väldigt regelbundet. Under alla dessa år kände jag att Snobben och jag inte arbetade med varann, vi arbetade emot varann. Såfort jag bad om arbete så bockade han och sparkade bakut och flög rätt upp i luften, han stenvägrade med andra ord. Jag tog ut en equiterapeut för att kolla igenom honom och det visade sig att han var dubbelsidig halt i både kot och knäleden. Det blev en lång vila och många sprutor. Jag blev helt förkrossad över att min lilla älskade ponny har haft ont hela tiden, och började ifrågasätta varför det blir såhär. Varför så himla många hästar råkar ut för inflammationer i alla möjliga leder. Jag började läsa allt jag kom åt på internet, och kom fram till att så man tränar i traditionell dressyr är inget jag vill göra med min ponny. Jag tog kontakt med en tränare inom Akademisk Ridkonst, och fick även upp ögonen för Natural Horsemanship. I samband med detta släppte jag ut snobben på lösdrift, med nästintill fri tillgång på mat och tog strax därefter av skorna på honom. Det var inte förrän 2 år senare som jag hittade min Parelli instruktör Joanna, som jag nu även har fått äran att ha en blogg tillsammans med.

3 thoughts on “Missuppfattningar inom dressyren – utbuktande nackmuskler

  1. Elise

    skriv mer vad du själv upplevt och dina erfarenheter, än att kopiera text ifrån olika sidor. Oftast om samma sak.

    1. malinstenstrom Inläggets författare

      Anledningen till varför jag har kopierat från just den sidan är att jag tycker den är väldigt bra och vill dela med mig av den, dock är den på engelska och jag tror då med all rätt att många skippar att läsa igenom den, därför har jag valt att översätta vissa delar och då delat med mig av det här.
      Varför jag inte har mycket egna upplevbelser och erfarenheter just nu är för att jag helt enkelt inte har någon häst att träna med. Sedan vill jag även att det ska vara trovärdigt det jag skriver och inte något som jag själv hittat på, utan vill ha en ordentlig källa till min information.
      Det kan bli en viss repetition vad gäller dressyren, att vissa saker nämns flera gånger i olika inlägg, men det är väl behövligt om du frågar mig då det finns alldeles för många brister inom tävlingsdressyren och folk behöver bli påminda och för att det ska fastna kan det vara bra att ha läst det flera gånger.
      Men jag lovar att i framtiden då jag har en häst att träna med, kommer det upp mer om mina egna upplevelser och erfarenheter 🙂 Men just nu är det lite svårt.

  2. Pia

    Jag tycker det du skrivit här är bra, jag är funderar fortfarande på alla dessa olika inriktningar och vad som är bra och inte bra.
    Pia

Kommentarer inaktiverade.