helgens kurs och lektioner

I helgen var det dags för mig att ha kurs och lektioner med mina elever i Norrköping.

Det är så himla roligt att tänka på hur hästarna har förändrats, hur parelli just ger oss kunskap om det många missar, det mentala och känslomässiga biten hos hästarna. Oavsett gren är många tränade duktiga på det fysiska, men om hästen är rädd för ex. staketet, eller hindret så kan man glömma det fysiska. Det är faktiskt det första av hästens ansvar som vi måste hjälpa den att hålla,

Inte bete sig som ett bytes djur, utan en partner. Alltså bli mer mentalt, känslomässigt och fysiskt stark. 

Just det fick flera av mina elever jobba med. Tre av fyra hästar på kursen gäspade även i slutet av deras lekpass, det är ett underbart täken! Det visar att man just har hjälp hästen med någon spänning, mental eller känslomässig.

Vi pratade även om att hästar kan reagera på, människor, platser, förändringar och saker. (horses are perceptive to people, places, changes and things.) Hur olika hästar har olika styrkor och svagheter. Glaeda skulle inte vara en bra ridskolehäst då ”människor” är hennes svaghet, allt det andra är knappast några problem. Vilken är din häst svaghet?

Sen blev det en hel del varvbyten! Där jag gärna simulerade och låtsades vara hästen. Det viktiga är att låta hästen springa förbi naveln, och vara noga med att använda sig av draw.( lek n3 driving game, består av driva och draw, hästen ska lika lätt kunna gå iväg och till dig med enast hjälp av energi) Det är lätt att många gör en bring back / game over och ber hästen korsa bakbenen, men det kan i början lätt förstöra den ”inkallningen” då vi får hästen att tro ”yes du har super duktig!” ” UT MED DIG IGEN!”

På teorin repeterade vi de sju lekarna, stoppade in de i vardagen. Det är lätt att många ”går till paddocken och gör de sju lekarna”. Lekarna är inte några övningar som man gör då och då, utan det är ett SPRÅK som ni talar med hästen. Och det är  samma språk som den använder sig av i hagen med de andra hästarna. Det spelar ingen roll om ni står i gången och borstar er häst och vill flytta den åt sidan, eller om ni står i paddocken och vill lära den lek nr 2, porcupine game, som är att hästen ska flytta för stadigt tryck. Det är samma sak oavsett vart och när ni är med er häst.

Sen berättade jag även om de 8 ansvaren, och hur viktiga de är när man kommit förbi ”kontroll” stadiet. Vi vill att hästen själv ska tänka och agera som en partner. Även chefen på jobbet antar att ni gör det ni ska, och gör ni inte det så blir han säkert mindre trevlig, samtiigt som han tillåter sjukskrivningar, semester och åsikter.

Jag längtar tills det är lekdags med mina egna hästar imorn. Tillsammans med Anne så gjorde jag och Nicke ett stort framsteg i fredags. Tyvärr kom vi inte riktigt fram till någon stor lösning för Glaedas osäkerhets-problem, hon kräver savvy hon! Men jag har kommit en bit med mitt krav på kontakt i frihet i hagen innan hon får på sig grimman. Men jag tycker det ska bli superspännande att se vad hon mer kan lära mig.

Glaeda gillar sin långa hals, hon kan pussas utan att jag behöver vara henne för nära

Be safe – be savvy!

/ Joanna