Rättvis användning av nosgrimmor

Den internationella föreningen för ridsport har släppt en rekommendation för alla hästsporter om hur hårt nosgrimmor bör dras åt och användas rättvist och objektivt.Extrem åtdragning av nosgrimmor kan tvinga slemhinnorna i kinden mot tänderna så för varje tugga hästen tar så tuggar den på sina egna slemhinnor. Det är tänkt att öka hästens medgörlighet och respons för ett tygeltryck, kanske genom att göra munnen känslig.

Detta blir till en fördel för ryttaren eftersom hästen oftast får en lättare kontakt i tygeln genom att bli mer ”undergiven”. Men att dra åt nosgrimman är att maskera hästens sökande efter naturlig trevnad genom att begränsa käkens och tungans rörelser som avslöjar motståndet och beteendemässiga konflikter.Nyare bevis tyder dessutom på att hästar som bär åtdragna nosgrimmor genomgår en psykologisk stress, är känsligare för trycket mot bettet och kan ha minskat blodflöde (McGreevy et al. 2012). Alltså, av välfärds skäl, bör användande av nosgrimmor som snöras åt så att det orsakar skador inte vara tillåten i träning eller tävling.

Åtdragna nosgrimmor kan maskera oönskat beteende hos hästar, vilket kan tyda på antingen smärta eller brister i utbildning, eller, faktiskt, både och. Om man därefter skulle börja lossa på nosgrimman kan oönskade reaktioner uppkomma som kan vara farliga för ryttare och andra häst och ryttarekipage runt omkring. Ryttare bör därför utesluta all smärtrelaterad träning med sina hästar och se till att deras hästar tränas i enlighet med principerna att lära teori för att möta konkurrensen.

I de flesta hästsport discipliner, kontrollerar ordningsvakter att all utrustning som används på hästarna som konkurrerar överensstämmer med de angivna föreskrifterna. Genom att implementera en process som kan användas för att ta bort eller lossa åtsittande nosebands kunde ordningsvakter se till att de skadliga effekterna av dessa produkter kan elimineras eller åtminstone minska.
Dessutom är det en etablerad princip av etisk ridsport att hästens avslappning måste utvärderas. Detta innebär träning med lätt kontakt i tyglarna genom att noggrant eliminera uttryck för munnen som tyder på obehag, som att öppna munnen, gapande eller att hästen korsar käken.

Vissa hästsportshandböcker och reglerl föreslår att ”två fingrar” skall användas som en en minimungräns för att skydda mot över-åtstramning, men misslyckas med att ange var denna mätare ska tillämpas eller, faktiskt, storleken på fingrarna.
På en genomsnittlig vuxen är långfingrarna och pekfingrarna på andra leden gemensamt: 1,59 × 3,87 × 9,89 cm. Detta utrymme under nosgrimman gör att hästarna får uttrycka konfliktbeteende och är i linje med principerna för etisk ridsport. Dock tillåter det inte hästar för att utföra full repertoar av beteenden, inklusive gäspningar (McGreevy et al. 2012).

Rekommendation

ISES rekommenderar att all hästsport bör kräva att tätheten hos en nosgrimma kontrolleras genom en förtroendeman. För rättvisa och objektivitet, bör ett mindre måttband föras in under nosgrimman. Mätaren bör placeras utan kraft och vara tydligt märkt för att visa önskad stopp, alltså två fingrar av en genomsnittlig vuxen. Ryttare bör dessutom iakttas och uppmuntras att använda samma tjocklek i praktiken.

Jag har gjort så gott jag kunnat och översatt den här texten som handlar om nosgrimmor vid tävling och träning.

Detta inlägg postades i Konsten att rida Dressyr, Utrustning den av .

Om malinstenstrom

Mitt hästintresse började redan när jag var 2 år. Jag växte upp på landet i Kolmården där vi bodde några meter ifrån en liten hästgård. Jag fick hjälpa till med alla möjliga hästar och ponnys i det stallet, och var mer i stallet än vad jag var hemma. På den vägen började mitt hästintresse och jag började även på ridskola som 7 åring. När jag var 13 år tröttnade jag på att gå på ridskola och började leta foderhäst. Jag hittade då en enögd liten ponny som fångade mitt hjärta med en gång. Midnight Special heter han men kallas Snobben. Nu, 7 år senare har jag fortfarande kvar honom och har även tillökat familjen med en liten lusitano vallack på snart 2 år vid namn Exito. Som många andra red jag vanlig traditionell dressyr, och tränade för tränare väldigt regelbundet. Under alla dessa år kände jag att Snobben och jag inte arbetade med varann, vi arbetade emot varann. Såfort jag bad om arbete så bockade han och sparkade bakut och flög rätt upp i luften, han stenvägrade med andra ord. Jag tog ut en equiterapeut för att kolla igenom honom och det visade sig att han var dubbelsidig halt i både kot och knäleden. Det blev en lång vila och många sprutor. Jag blev helt förkrossad över att min lilla älskade ponny har haft ont hela tiden, och började ifrågasätta varför det blir såhär. Varför så himla många hästar råkar ut för inflammationer i alla möjliga leder. Jag började läsa allt jag kom åt på internet, och kom fram till att så man tränar i traditionell dressyr är inget jag vill göra med min ponny. Jag tog kontakt med en tränare inom Akademisk Ridkonst, och fick även upp ögonen för Natural Horsemanship. I samband med detta släppte jag ut snobben på lösdrift, med nästintill fri tillgång på mat och tog strax därefter av skorna på honom. Det var inte förrän 2 år senare som jag hittade min Parelli instruktör Joanna, som jag nu även har fått äran att ha en blogg tillsammans med.

2 thoughts on “Rättvis användning av nosgrimmor

  1. Camilla

    När man tävlar körning är det obligatoriskt med nosgrimma, är inte det i hoppning, dressyr vet jag inte..
    Men i funktionskontrollen man har innan man får komma in på banan på körtävlingar så kollar de igenom all utrusting så det sitter rätt, även nosgrimman kollas så att den är lagomt åtspänd. Är bra att ha en sån kontroll, borde vara det i alla grenar.

    Jag använder i princip bara nosgrimma vid tävling, just för att jag måste ha det där.

    1. malinstenstrom Inläggets författare

      Vad bra att de har det i körning! I dressyren måste man ha nosgrimma, dock är jag mycket tveksam på om de kontrollerar den, då det är väldigt vanligt att de är extremt åtspända.

Kommentarer inaktiverade.