Ny affärsidé?

Jag måste säga att det finns en nackdel med att bli duktigare och komma till högre nivåer. Det blir KALLT! Varför, jo för att jag ska inte jobba hårdare än hästen, jag ska kunna tå still och be min häst att backa 13 meter, eller gå sideways 13 meter (glodis fick jobba på det) eller hålla gångarten på den långa linan under flera varv.

Jag älskar verkligen att jobba på ”lassot” /45an (13,7meter lång) förutom att det tar sönder mina handskar och vantar, de är inte helt sönder än men efter någon månad hårdträning med flera hästar om dagen på den linan så har jag inga vantar kvar.

Glodis, Snaelilja, Mathilda, Nicke

Nicke, Mathilda, Snaelilja, Glodis

De senaste dagarna har jag lekt med alla 6 hästar i hagen, Nicke, Glaeda, Snaelilja, Lilja, Mathilda och Glodis. När jag lekte med Snaelilja så blev Nicke avundsjuk och var bestämd om att han skulle vara med mig trots att jag inte var färdig med Snae. Sen när jag leker med Nicke då har Glodis hälsat på. Lilja och Mathilda har även de till och med velat ha uppmärksamhet. Men Glaeda då?

Glaeda är den absolut svåraste hästen jag har och som jag stött på. Svårfångad är bara förnamnet. Men det har vi löst mer eller mindre. Men det är inte så bra som jag skulle vilja ha det. Så i veckan testade jag en ny idé jag kom att tänka på.

Under veckan har jag funderat mycket kring nosgrimmor samtidigt som Pats ramsa klingar i mitt huvud

”Horses are born

sceptics

cowards

claustrophobic

and panicoholics by nature in various degrees.”

Alltså, om en häst känner behovet av att gapa redan för att den känner sig trängd (klaustrofobi) av tyglarna, så kommer en nosgrimma att göra klaustrofobin större. Denna tanke ledde senare till en otrolig affärsidé, nosgrimma med resår! Då finns nosgrimman där som kan hjälpa till att hålla tränset mer på plats som många säger, eller helt enkelt se väldigt fin ut! Utan att det stör hästen! En löst eller ospänd nosgrimma kan nog tyvärr ”slå” hästen om den lyfter eller rör på huvudet en del.

Sen gick tankarna vidare tillbaka till Glaeda. Hennes bästa områden, savvys,  är utan tvekan Freestyle (lösa eller inga tyglar) och Liberty (frihet). Vad har de områdena gemensamt? Just precis ingen som håller i hennes huvud med något eller på något sätt.

Här ser ni även en film på lite Liberty ifrån sommaren 2011. Detta filmades precis efter att Glaeda och jag haft den underbaraste stunden i Liberty, någonsin. Sen kom vi på att det där kan ju vara kul att filma! Men det blir ju aldrig lika bra andra gången..

Så när jag gick in för att ”fånga” henne så gick jag snarare in med tanken att hon ska hänga på mig, även om jag går! Inte bara komma till mig och stanna en meter ifrån mig som hon alltid gör. (Detta borde jag kommit på mycket mycket tidigare då Pat alltid säger ”Gå inte in och fånga din häst, låt hästen fånga dig!”)

Första gången tog det ett litet tag (inte mer än 15 min max) men sen var hon med och VALDE att gå vid sidan av mig så nära att jag kunde klappa henne. Dagen och dagarna efter är hon som förvandlad! Vanligtvis kan hon gå undan även när jag går runt och mockar eller packar nät, bara för att inte riskera att bli fångad, men vissa dagar hoppas hon på godis, men allra oftast är det, det första alternativet. Så jag är ganska så överlycklig med hur fort det jag kom på, visade sig fungera, och att det blir bättre och bättre för varje dag! J

även om Glaeda nu valt att vara med mig så betyder det inte att jag kan göra vad som helst, minsta fel och hon är Borta! Det kan  vara en liten detalj som att jag bad henne upprepa någonting hon redan gjort, till inte slappna av tillräckligt.. Den bästa läraren är vår häst! De kommer alltid att säga det de tycker. En människa kan utelämna mycket information för att vara snäll, men en häst säger det den känner, alltid!

Så vi får se hur detta utvecklas och hur jag faktiskt ska få henne att känna sig fri trots att hon har en grimma på sig..

Idag var vädergudarna emot mig dock ,så mina fina lek OCH RID (känns som om jag inte ridit på evigheter) gick åt skogen, kall kall snö piskade mig i ansiktet. Nicke höll mig sällskap medan jag packade nät, han var så himla söt och undersökte Allt, D.v.s även grepen som åkte ner och slog mig i huvudet.. ”Never knock the curiosity out of a young horse” – eller en häst som precis fått tillbaka sin nyfikenhet som Nicke har!

Sen hade jag med mig bettet i skottkärran för att träna tränsning. Och Nicke vet gott och väl att bett, det betyder godis! Men han är så jäkla duktig med mulen så han gör allt för att undvika bettet och sno godiset. Glodis är ett stort godis-monster så kom även hon och ville träna tränsning. Så det blev faktiskt varannan glodis, varannan Nicke. Nickes min när Glodis kom och fick uppmärksamhet var enastående, han blev så sur, men han vet att det inte är upp till honom att bestämma vem som är vart när jag är i närheten. Likaså var Glodis min enastående när hon fick vara där och ”överlista” Nicke. (dessa två hästar ”hatar” varandra, Glodis försöker gång på gång att säga vad hon tycker om saker och ting, men det är alltid Nicke som säger sista ordet)

För att toppa det så var Glaeda omkring och önskade lite godis också. Men det var lite hjärtskärande att gå ifrån hagen, Snaelilja kände på sig att det var hennes tur att leka så hon följde med mig bort till grinden och försökte till och med krypa under den efter mig innan jag hann stänga…

Hoppas det går bra för er alla läsa där ute. Vi har allt sett er! Vi blir så otroligt glada när vi ser att folk tycker om och uppskattar det vi skriver. Tack så mycket! (men ni får gärna säga ett ord här och där i kommentarerna, eller i alla fall trycka en tumme upp, (syns om ni läser sjävla inlägget och inte på bloggens framsida) så vi inte måste leta med ljus och lyckta efter era tankar!

Think Natural

/ Joanna

(hemskt ledsen över att inlägget blev så långt, en eloge för er som kommit ända hit!)

2 thoughts on “Ny affärsidé?

  1. Emma

    Jag skulle tycka att det vore jätteintressant om du kunde förklara lite mer ingående hur du får henne att följa med dig, är det vanlig stick to me eller gör du på något annat sätt? Och vad gör du ifall du går och hon står kvar?
    Mvh Emma 🙂

    1. joannanieznaj Inläggets författare

      Hej Emma. Ska se till att det kommer upp på bloggen på något sätt. Kanske lättare om jag och Malin kan filma det så blir det lättare att förstå. Det är ett så kallat ”cathing game” där jag leker med driving game på zon 4 eller 5, och så fort jag får uppmärksamhet eler draw ifrån hennes sida så slutar jag.

      Kram J

Kommentarer inaktiverade.