De 8 principerna inom häst-träning Nr. 6

Dessa 8 principles of horse-training kom Pat Parelli fram till och förmedlade på hans allra första clinic, många många år sen. Det är de allra viktigaste grunderna som hans mentorer har lärt honom.

Desto mer jag lärt mig dessa, desto mer har jag använt mig av de i vardagen.

6. Body language is universal.

Hästar föstår inte engelska, tyska, italienska, japanska… de förstår ”häst”. Hästar kommunicerar igenom kroppspråk mer än något annat. Jämför de med de mer verbala hundarna. Vilken kommer ge dig mest sömn, att bo nära ett stall eller en hund kennel?

Kropsspråk kan krossa vilken som hälst språkbarriär. Vi måste stänga våra munnar och använda vår kropp och uttryck för att komunnicera med hästar.

(fun fact : (om jag kommer ihåg rätt) I hästsporten Trec finns en hinderbana, ett av dessa hinder består av att ryttaren hoppar av och hästen står still och stannar innanför markeringarna. Det är förbjudet / ger avdrag om man använder rösten. Men man får använda kroppen. Jag kan backa mina hästar ca 13 meter igenom att bara vicka på ett finger. Genomtänka regler?)

1. Horse-man-ship är naturligt

2.Gör eller lär aldrig ut att anta

3. Kommunikation är två eller fler individer som delar och förstår en ide

4. Hästar och människor har ömsesidigt ansvar

5. En rättvis attityd, är en effektiv attityd

6. Kroppsspråk är universellt

7. Hästar lär människor, människor lär hästar

8. Principer, syften och tid är undervisningens verktyg

 



