Barfotahästar lever dubbelt så länge

Enligt denna forskning lever barfotahästar dubbelt så länge än vad skodda hästar gör. Jag tycker filmen var mycket sevärd och jag rekommenderar er väldigt mycket att se den! Hästarna i filmen tar sig fram på underlag som en skodd häst aldrig någonsin skulle klara av. Det är sten, det är berg, och ingen häst visar någorlunda tecken på att ömma. Kanske för att man har gett de förutsättningarna för att ha en fungerande barfotahov?

Detta inlägg postades i Film, Forskning, hovar den av .

Om malinstenstrom

Mitt hästintresse började redan när jag var 2 år. Jag växte upp på landet i Kolmården där vi bodde några meter ifrån en liten hästgård. Jag fick hjälpa till med alla möjliga hästar och ponnys i det stallet, och var mer i stallet än vad jag var hemma. På den vägen började mitt hästintresse och jag började även på ridskola som 7 åring. När jag var 13 år tröttnade jag på att gå på ridskola och började leta foderhäst. Jag hittade då en enögd liten ponny som fångade mitt hjärta med en gång. Midnight Special heter han men kallas Snobben. Nu, 7 år senare har jag fortfarande kvar honom och har även tillökat familjen med en liten lusitano vallack på snart 2 år vid namn Exito. Som många andra red jag vanlig traditionell dressyr, och tränade för tränare väldigt regelbundet. Under alla dessa år kände jag att Snobben och jag inte arbetade med varann, vi arbetade emot varann. Såfort jag bad om arbete så bockade han och sparkade bakut och flög rätt upp i luften, han stenvägrade med andra ord. Jag tog ut en equiterapeut för att kolla igenom honom och det visade sig att han var dubbelsidig halt i både kot och knäleden. Det blev en lång vila och många sprutor. Jag blev helt förkrossad över att min lilla älskade ponny har haft ont hela tiden, och började ifrågasätta varför det blir såhär. Varför så himla många hästar råkar ut för inflammationer i alla möjliga leder. Jag började läsa allt jag kom åt på internet, och kom fram till att så man tränar i traditionell dressyr är inget jag vill göra med min ponny. Jag tog kontakt med en tränare inom Akademisk Ridkonst, och fick även upp ögonen för Natural Horsemanship. I samband med detta släppte jag ut snobben på lösdrift, med nästintill fri tillgång på mat och tog strax därefter av skorna på honom. Det var inte förrän 2 år senare som jag hittade min Parelli instruktör Joanna, som jag nu även har fått äran att ha en blogg tillsammans med.

5 thoughts on “Barfotahästar lever dubbelt så länge

  1. Sanna

    Intressant film!
    Men min ponny har mer eller mindre allltid gått med skor.
    Jag kan tänka mig att för henne är det inte bara att dra av skorna och hoppas att det fungerar.
    Finns det nåt sätt att vänja av skorna så att hon får en tålig hov. Eller det kanske finns någon sko som du skulle kunna rekomendera?
    Tack /Sanna.

    1. malinstenstrom Inläggets författare

      Det är jättesvårt att säga! Jag vet hästar som inte reagerat alls efter att de blivit avskodda, och hästar som har tyckt att det varit mer jobbigt. Därför måste man först ge dem rätt förutsättningar för att de ska fungera barfota. En stor fördel är att de går på lösdrift eller iaf vistas så många timmar utomhus som möjligt, och att man då fixar hagen så den inbjuder så mycket rörelse som möjligt (mat på flera ställen, mat och vatten långt ifrån varann, osv). Sedan är en bra hovvårdare nummer 1. Jag rekommenderar absolut inte en hovslagare, hur bra den än är på att sko är de aldrig tillräckligt utbildade för att få en fungerande barfotahov.
      Sedan bör man också se över maten, hästen bör inte vara allt för överviktig och bör äta så lite socker som möjligt, alltså inget kraftfoder utan enbart grovfoder (självklart får man ge diverse tillskott, men inte fodra för energins skull). Om din häst skulle visa sig ömma under övergångsperioden, är ett par boots väldigt bra att ha. De jag rekommenderar är Cavallo sport boots, men det finns säkert andra bra också. I bootsen kan man dessutom lägga i ilägg som gör det ännu mjukare för hovarna. Vanligtvis är det strålen som är problemet vid övergången, då strålröta är alldeles för vanligt. ALltså är det viktigt att behandla den under övergången, eller så länge din häst visar sig ha problem med detta.
      Äppelcidervinäger är väldigt bra mot röta, antingen att man sprejar på en gång om dagen på strålarna eller låter hovarna stå i fotbad där du har i äppelcidervinäger.

      Hoppas du har fått lite mer kött på benen! 🙂 Kram / Malin

      1. malinstenstrom Inläggets författare

        Vill bara tillägga att anledningen att det är viktigt med mycket rörelse är för att blodcurkulationen ska komma igång ordentligt vilket läker hoven och strålen betydligt mycket fortare. Har du inte möjlighet att låta din häst röra sig jättemycket i hage så är det viktigt att du kan rida/motionera på annat sätt 🙂

  2. Sanna

    Tack så mycket! Jätte bra svar.
    Jag ska pröva mig fram och se hur mycket av detta jag kan genomföra. Tyvärr står hon inte på lösdrift men tränas mycket regelbundet 🙂

    1. malinstenstrom Inläggets författare

      Lycka till! Jag håller tummarna för er 🙂 Det är bara att fråga om det är något mer du undrar över!

Kommentarer inaktiverade.