De 8 principerna inom häst-träning Nr. 1

Dessa 8 principles of horse-training kom Pat Parelli fram till och förmedlade på hans allra första clinic, många många år sen. Det är de allra viktigaste grunderna som hans mentorer har lärt honom.

Desto mer jag lärt mig dessa, desto mer har jag använt mig av de i vardagen.

1. Horse-man-ship is natural

Om du blir en savvy hästman, hästen kommer då vilja att acceptera dig som hans alfa, hans ledare.

Med en sann hästman, kommer en häst lära sig att bli lugnare, smartare, modigare och mer atletiskt. Med en häst, kommer hästmannen att vara snabbare, starkare och mer lyhörd till vad som än händer kring honom. Han kommer  att utveckla alla de kvalitéer en ledare behöver: oändligt tålamod, bestämdhet, mindre aggressiv, mindre svag, ha sina känslor under kontroll och att vara ansvarig för riktning och beslut.

1. Horse-man-ship är naturligt

2.Gör eller lär aldrig ut att anta

3. Kommunikation är två eller fler individer som delar och förstår en ide

4. Hästar och människor har ömsesidigt ansvar

5. En rättvis attityd, är en effektiv attityd

6. Kroppsspråk är universellt

7. Hästar lär människor, människor lär hästar

8. Principer, syften och tid är undervisningens verktyg


One thought on “De 8 principerna inom häst-träning Nr. 1

  1. Jonna

    Måste bara säga att jag ääälskar eran blogg! Hittade den idag och har suttit och läst igenom nästan alla inlägg! Jag är verkligen intresserad av horsemanship och liknande och har haft möjligheten att få träna det några få gånger och det är ju helt underbart. Jag rider också på ridskola och där får man se en helt annan sida av hästhållning. T.ex ”Om hästen biter dig bit tillbaka.” Jag föredrar absolut horsemanship och skulle vilja veta mer om det och kanske till och med träna lite mer! Kommer absolut kika in här varje dag!
    Mvh Jonna

Kommentarer inaktiverade.