Det gäller att passa på

Nu är jag tillbaka framför min dator och skriver ett inlägg om min vardag. Malin har tjatat och jag har flera gånger sagt att ikväll kommer det! Men så har andra saker kommit i vägen. I veckan har jag passat på att vara social men även sagt åt mig själv att jag måste börja jobba med hästarna igen, trots vädret och underlaget, sen har jag och mamma även kollat på två gårdar!

Dagen jag bestämmde mig för att leka rida och last träna sattes min diciplin på prov. Det hade kommit lite snö så paddocken var nog lite ridbar, och solen sken och det var en jätte fin dag. Så fort jag tagit på Glaeda grimman gick solen i moln och blåst blev till regn.. Det blev lite verkning istället, och lite last träning i regnet, jag kan ju inte ge upp på grund av lite regn.

Kort och gott så har jag dessa dagar verkat nästan alla våra hästar, och allas hovar har blivit bättre, vissa mer än andras. Mest förvånad är jag över Glodis som hade både hålväggar och strålröta på alla hovar. De senaste veckorna har hon endast mått ren koppar 5 dagar i veckan, och jag har inte sprayat hovarna med äppelcidervinäger eller kratsat de överdrivet mycket. Men de är näst in till helt friska och fina!

Glaeda Nicke och Snaelilja har last tränasts. Glaeda och Nicke är  RB hästar och relativt lätta att lasta, bara de kommer över rädslan av transporten. Glaeda var så söt. Hon vart ganska snart på lite kaxigt LB humör, och svaret på alla frågor var NEJ!. Så jag använde mig av det! Vill du backa ut ur transporten? NEJ – jag vill gå in. Så varje gång jag tänkte backa ut henne och testa igen sa hon nej och tog ett eller flera steg frammåt. Vem idee är det nu att gå in i transporten?

Att lasta Snaelilja är däremot en helt annan sak. Hon är relativt orädd, hon är inte Direkt rädd för att dö som RB hästarna, hon är mer rädd för att tappa kontrollen. Efter fyra timmar (som faktiskt inte kändes så långa, tack Glodis för att du lärt mig att ha tålamod) så fick jag fortfarande knappt 4 fötter på rampen, och inte ett hårstrå innanför själva transporten. Däremot sa Snaelilja- Jag kan vända på mig och backa in i den! Det är inga problem!  = Backa hon in ser hon fortfarande ut och hon därför koll på läget, går hon in -> 0 kontroll på läget.

Så idag stannade jag hemma inte bara på grund av att jag måste hitta några tips till hur jag ska lyckas övertyga Snaelilja om att det inte alls är så farligt att inte ha kontroll på allt hela tiden. Men jag har även inte hunnit plugga på mycket parelli som jag önskat under veckan så det ska tas igen lite.

/ Joanna