Lösdrift med ansvar

När man har sin häst på lösdrift, får man absolut inte glömma bort att man har precis samma ansvar om hästen som man har när den står på box. Bara för att man inte behöver mocka och göra mat varje dag så betyder det inte att hästen inte behöver tillsyn varje dag, och gärna motion eller annan stimulans utanför hagen, och självklart vanlig omvårdnad.
Det är allt för vanligt att man ”dumpar” hästar på lösdrift för man inte har samma tid eller ork med dem längre, detta är nog som mest vanligt när det gäller unghästar. Man vill att de ska gå på en lösdrift o växa till sig o få vara ”häst” tills man den dagen har användning av dom och ska börja rida/köra in dom, eller vad det nu är man ska ha hästen till. Det finns också dom som blir helt förskräckta när de dumpat sin unghäst på lösdrift i tex ett halvår, och när de ska hämta hem den så ser den rent av förjävlig ut, mager och eländig, och resonerar att hästen genast måste stallas in för den klarar då absolut inte av att gå på lösdrift. Jag själv har varit med om att folk har sagt det här till mig, bara för de vet hur mycket jag förespråkar lösdrift, som att försöka säga att alla hästar faktiskt inte kan gå på lösdrift.

Jag kallar det rättare sagt att det är dom människorna som inte klarar av att ha sin häst på lösdrift med ansvar.

Har man sin häst på lösdrift kan man väldigt svårt veta exakt hur mycket sin häst äter om dagarna, det vi har att gå på är hur hästen ser ut i hullet. Och för att veta hur sin häst är i hullet, behöver den tillsyn, gärna dagligen. Så att man kan åtgärda problemet innan det har gått för långt och hästen blivit mager eller fet. Om hästarna har fri tillgång genom att man ställer ut en bal i hagen, men en häst inte får i sig riktigt så mycket som den behöver medan alla andra är i bra hull, får man antingen ställa ut en till bal eller stödfodra den hästen med sämre hull. Har man problem med överviktiga hästar men ändå vill ha fri tillgång, kan man ha så kallad begränsad fri tillgång genom att klä in balen i små maskiga hönät, räcker det inte med ett kan man ha dubbla.

Man får verkligen inte glömma bort att lösdrift inte är till för att dumpa sin häst på, för det slutar då upp i väldigt många fall att hästarna blir bortglömda och tillslut ser allmänt skabbiga och eländiga ut. Det är då självklart att lösdrift förknippas med något negativt! Det går faktiskt att ha en häst i tävlingsform och ändå ha den på lösdrift. De klarar det alldeles utmärkt, till och med ännu bättre än uppstallade hästar!

Detta inlägg postades i Hästhållning, Hästtankar och taggad , , , den av .

Om malinstenstrom

Mitt hästintresse började redan när jag var 2 år. Jag växte upp på landet i Kolmården där vi bodde några meter ifrån en liten hästgård. Jag fick hjälpa till med alla möjliga hästar och ponnys i det stallet, och var mer i stallet än vad jag var hemma. På den vägen började mitt hästintresse och jag började även på ridskola som 7 åring. När jag var 13 år tröttnade jag på att gå på ridskola och började leta foderhäst. Jag hittade då en enögd liten ponny som fångade mitt hjärta med en gång. Midnight Special heter han men kallas Snobben. Nu, 7 år senare har jag fortfarande kvar honom och har även tillökat familjen med en liten lusitano vallack på snart 2 år vid namn Exito. Som många andra red jag vanlig traditionell dressyr, och tränade för tränare väldigt regelbundet. Under alla dessa år kände jag att Snobben och jag inte arbetade med varann, vi arbetade emot varann. Såfort jag bad om arbete så bockade han och sparkade bakut och flög rätt upp i luften, han stenvägrade med andra ord. Jag tog ut en equiterapeut för att kolla igenom honom och det visade sig att han var dubbelsidig halt i både kot och knäleden. Det blev en lång vila och många sprutor. Jag blev helt förkrossad över att min lilla älskade ponny har haft ont hela tiden, och började ifrågasätta varför det blir såhär. Varför så himla många hästar råkar ut för inflammationer i alla möjliga leder. Jag började läsa allt jag kom åt på internet, och kom fram till att så man tränar i traditionell dressyr är inget jag vill göra med min ponny. Jag tog kontakt med en tränare inom Akademisk Ridkonst, och fick även upp ögonen för Natural Horsemanship. I samband med detta släppte jag ut snobben på lösdrift, med nästintill fri tillgång på mat och tog strax därefter av skorna på honom. Det var inte förrän 2 år senare som jag hittade min Parelli instruktör Joanna, som jag nu även har fått äran att ha en blogg tillsammans med.

One thought on “Lösdrift med ansvar

  1. Q med ridtravare i fokus!

    sv:precis.Det var lite det jag var ute efter i inlägget jag skrev.Får många ggr förfrågan om inte jag kan hjälpa och fixa och trixa med olika hästar för de anser att jag kan.Men det hjälper liksom inte eftersom det är just ett handhavande fel som jag som tredje part sällan kan lösa.Det skulle ju i så fall betyda att jag skulle få vara med en längre period dagligen med hästen och någon sådan möjlighet har inte jag.Det hjälper ju sällan att lämna iväg hästen och sedan få tillbaka den för det brukar bara fungera ett tag och sedan är det tillbaka på ruta noll igen.Det är ju människorna kring hästen som kräver utbildning inte hästen i sig oftast.Och så är det i ridningen också många ggr.Därför rider jag inte andras hästar heller i dagsläget.
    mvh/Q

Kommentarer inaktiverade.