Desto mer man kan, desto mer inser man hur mycket det finns kvar att lära sig

Jag är mitt uppe i mina studier till min kurs på Parelli University i USA. Jag bara måste få över 75% på proven, annars vet jag inte vad jag gör (då får man gå vidare till instruktörs-kurserna). Så för att ”Set it up for success” så pluggar jag på allt jag kan hitta. Har ett dokument med antekningar på det viktigaste, jag har bara börjat och det är redan på 10 sidor..

Det ni ser på bilden ovan är bara de material jag ser framför mig till vardags, men nu när jag grävde lite till så hittade jag ännu lite fler filmer! (sen har Malin lånat 15 filmer som inte heller är med på bilden) The game of contact som ligger i hörnet kom här om dagen och jag vill verkligen verkligen se det, men jag sparar det ett tag till. Har ändå ingenstans att rida finess just nu.

Nedan ser ni en bild på min garderob. Den är inte färdig. Men ganska snart när jag känner mig 110% säger på det som redan nu hänger där och jag kan rabbla det utan problem och förstår innebörden av allt utan och innan. Då kommer resten.  Som Pat säger, ”It should be tattooed to the inside of you eyelids” ( Det bör bara intatuerat på insidan av dina ögonlock)

Det som hänger där just nu är Pats 45 Ps, The 8 principles of horse training, the 8 responsibilities, the 7 keys to success (som jag redan skrivit om tidigare), och lite Pat Parelli fraser/citat. Allting kommer nog vartefter att komma upp på bloggen, orginal och på Svenska, mest för mig, men när jag ändå skriver det kan jag lägga upp det här så andra kan dra nytta av det.

 

Så det är vad jag gör om dagarna, pluggar parelli, ger hästarna mat, har lektioner och skriver mil långa inlägg här. Igår smälte den lilla snön som fanns, innan jag hann rida lite i paddocken. Men idag hade jag tänkt att utnyttja vägarna eftersom den otroligt jobbiga isen hade smält, men istället passade det på att spö regna, fram till klockan halv fyra. Eftersom jag mitt på dagen är (har precis blivit) lite rädd för att rida ut så tänker jag verkligen inte riskera att bli uppäten av en älg när det är skymning.

Men här om dagen lekte jag ändå lite med Mr ledar-hingst (vallack, Nicke) jag satt en stund först och bara var med honom medan han pillade med sitt hö. icke krävande tid – Undemanding time. Sen klappade jag honom bara över hela kroppen (friendly game) och sen jobbade vi på att han inte skulle tycka det var läskigt att jag ville lyfta hans bakben. (han lyfter men drar upp högt och vartefer slappnar av och släpper ner) Det är ett av hans stora stora problem, så vi fick inga super stora resultat, men jag vet att de kommer dagarna efter.

Imorgon är det hö hämtning och lektioner, eleverna fick ganska så viktiga läxor sist så vi får se hur bra det har gjort de. Sen åker jag ner till Jönköping och hälsar på min pojkvän. På hemvägen ska jag träffa två nya elever i Mjölby, ska bli superkul!

/ Joanna

One thought on “Desto mer man kan, desto mer inser man hur mycket det finns kvar att lära sig

Kommentarer inaktiverade.