Lösdrift – svaret för skadade hästar!

På denna blogg hittade jag detta (hennes häst har varit skadad och åkte nu på återkoll till en veterinärklinik):

Tess är frisk!!!!!!!!!!!!!!!!!! 😀 Så nu ska jag sätta igång henne lite lugnt! ÄNTLIGEN! Ledbandet såg jätte fint ut 🙂 Han sa att det var jätte bra att hon gått på lösdrift under tiden det höll på att läka, för nu har ledbandet stärkt upp sig väldigt bra eftersom det under hela läktiden utsatts för någon form av belastning! Det hade varit mycket svagare om hon hade stått i box under natten och gått i en liten hage, då hade jag fått ta det lugnare med igångsättningen.

Tycker det är på tiden att veterinärer erkänner detta. Boxvila är sällan svaret, för att veta mer kan ni läsa våt inlägg om Boxvila.

/ Joanna

2 thoughts on “Lösdrift – svaret för skadade hästar!

  1. isabella

    Det var okej att du lånade det =) Kan också säga att Jonas, veterinären som vi åker till alltid är positiv till att ha de på lösdrift under tiden en skada håller på att läka. Det var samma med min andra häst som hade kotledsinflammation, hon hade boxvila/gick i sjukhage 2 dagar sen gick hon ut i lösdriften igen som vanligt. Det var inga problem med henne och hon blev frisk!

    Lösdrift är också svaret för ickeskadade hästar 😉

    1. joannanieznaj Inläggets författare

      Va kul! Såna veterinärer finns det av min erfarenhet inte jätte många av. Men de är förebilder!
      Ja visst är det det allra bästa för alla 🙂

Kommentarer inaktiverade.