Kraftfoder behövs det?

Läste en en gång en blogg, det var en tjej som var superduktig, kan till och med varit så att hon var med i något landslag. Hon skrev något i stil med

” Hästen kan inte bara leva på hö, de måste ha lite ”kött” – kraftfoder! Det är som att vi människor skulle försöka överleva utan kött!”

Jag måste erkänna att jag skrattade en bra stund, sen blev jag otroligt ledsen över att denna okunskap om hästar (och människor! jag är själv vegetarian) finns bland människor som tävlar väldigt höga klasser och blir därför lätt en förebild för många…

Först vill jag att ni tar er igenom vår sida om Hästen, där hästen som bytesdjur beskrivs och dess grundläggande behov. Oavsett hur länge den varit tam och avlad kommer den att alltid förbli av samma art, ett bytesdjur, med samma tarmfunktioner och tänder anpassade efter att leva på gräs. De är alltså skapta växtätare, de kan spjälka växtfibrer som vi människor inte kan göra.

Hästens matsmältning börjar i munnen, där den finfördelar maten och tillsätter stora mängder saliv.  När en häst äter gräs som den är skapt att överleva på, gör den stora och effektiva tuggrörelser, vilken den inte gör när den utfodras med spannmål. Därför beror problem i hästens munhåla ofta på vilket foder den äter dagligen. Därför kan undervikt hos en häst även bero på problem med tänderna.

Saliven gör så maten lättare glider ner igenom strupen och reglerar matsmältningen. Den neutraliserar även den frätande magsyran som bildas i magsäcken. När en häst äter fiberrik mat (gräs, hö) bildas det ca 4 gånger så mycket saliv som vid utfodring med spannmålsprodukter. Inte nog med att utfodring av dessa gör så att det bildas mindre saliv  (-> syran i magsäcken neutraliseras inte lika bra, ) så ökar de även syra produktionen i magsäcken. Vilket ökar risken för magsår ännu mer.

Fodret kommer sedan ner till magsäcken där det efter bara 30 minuter redan går vidare. Magsäcken på en häst är otroligt liten i förhållande till hästens storlek, den utgör endast 10% av hela hästens matsmältningssystemet. (stor skillnad om man jämför med oss rovdjur). En häst på 500kg kan alltså som mest spjälka 2-2,5kg per måltid. Om måltiden skulle vara större än så kommer fodret att passera magsäcken ospjälkat, vilket innebär sämre utnyttjande av fodret men även risk för matsmältningstörningar. Spannmål höjer pH värdet i magsäcken, vilket enligt forskning lett till beteendestörningar som krubbitning, som 60% av våra fritishästar lider av. Krubbitningen stimulerar salivproduktionen som då höjer pH värdet i magsäcken.

Man bör även inte motionera hästen tidigare än en timme efter måltid, för vid fysiskt arbete leds större delen av blodförsörjningen bort ifrån matsmältningen till musklerna. Om fodret inte hunnit vidare ut i tarmen kan det börja jäsa i magsäcken och kan leda till kolik. (Hästar kan inte kräkas utan vid förstoppnings eller tarmparalys bli livshotande för en häst då magsäcken kan sprängas)

Fodret åker vidare till tunntarmen som även den har en kort passagetid på en timme. Enzymerna som tunntarmen producerar är tillför att spjälka : lättsmälta kolhydrater, stärkelse, proteiner. Även nedbrytningen och upptaget av fett, spårmineraler och kalcium sker här. Om det mesta av kolhydraterna och stärkelsen inte tas om hand i tunntarmen, går dessa vidare i systemet och slår ut maskineriet som ska ta hand om fibrer, detta kan då leda till kolik eller diarré.

Det är i tunntarmen alla spannmål hästen utfodras med Måste spjälkas ned och tas upp. Olika spannmål har olika bra nedbrytningsförmånga. Bland annat har korn, betfor, morötter, vete och majs dålig nedbrytningsförmåga och risken finns att de går vidare och istället förhindrar upptaget av grovfodret. Havre är ett av spannmålen som har ovanligt bra nedbrytningsförmåga, det tas upp redan i den första tredje delen av tunntarmen.

Stortarmen – bildtarmen och grovtarmen, maten kan befinna sig här i upp till 60 timmar. Det är miljoner bakterier och mikroorganismer bryter ner växtfibrerna. De omvandlas till energi, proteiner, vitaminer (B-vitaminer) och mineraler. Hästen är alltså väldigt beroende av en välfungerande stortarm, annars skulle den inte kunna överleva. Hästens immunförsvar är beroende av en väl fungerande tarmflora, därför kan flera olika sjukdomstillstånd som inte direkt är kopplade till matsmältningen bero på en icke korrekt fungerande tarmflora. De allra vanligaste sjukdomarna orsakade av detta är : förstoppning, feljäsning, diarré, kolik och kroniska infektioner.

Mikroorganismerna i stortarmen är beroende av växtfibrer i form av cellolusa (därför är för mycket halm i hästens utfodring inte heller bra), utan detta blir de försvagade. Varje gång ett foderbyte eller om hästens utsätts för stress dör många av dessa mikroorganismer och andra dåliga bakterier kan börja ta plats.

Hästen har heller inte automatiska tarmrörelse, utan behöver fysiskt aktivitet för matsmältningen. Gräset växer inte på hög, utan betande hästar rör sig hela tiden steg för steg.

Kraftfoder är ofta rikt på socker, vilket är beroendeframkallande för hästar (även människor). För mycket socker kan även leda till strålröta, då svamparna i rötan lever på socker. Ett överskott på socker och stärkelse kan även leda till fång och dålig tillväxt hos unghästar.

Alltså klarar sig hästen på enbart grovfoder hur hårt de än presterar, ju hårdare de presterar desto större krav är det på näringsinnehållet i grovfodret och att hästen får ännu större mängd. Det är alltid bra att analysera sitt grovfoder, det är oftast vanligare att hästarna klarar sig för bra på sitt grovfoder, än att de behöver extra.

Tyvärr är mycket av dagens grovfoder inte skapat för hästar, utan för kött eller mjölk – kor. En riktigt högpresterande häst är möjligen den enda som skulle behöva detta kraftiga foder. Men vad händer med fritidshästarna, eller desto värre de lättfödda. Halm är ett bra komplement för att hästen fortfarande ska få den tuggtid den önskar utan att få i sig en ohälsosam mängd mat, men halm är inte det samma som gräs, hö och hösilage det innehåller inte cellolusa och kan därför endast ersätta en mindre del av hästens tuggbehov.

Om man har en häst som lätt blir överviktig,  är det bara att fodra i små maskiga hönät, det finns nät i olika storlekar, allt ifrån små till sådana som täcker stora rundbalar.

Malins hästar, Snobben (före detta fång ponny) och (Exito lusitano unghäst) går med andra unghästar och har fri tillgång på hösilage med extra melassfri lusern på deras hösilage är lite proteinfattigt.

Mina hästar får både hö och hösilage, tyvärr hade bonden inte tillräckligt med hö för att det skulle räcka hela vintern för våra hästar. De får allt sitt grovfoder i nät, ett stort nät över hösilage balen, eller så lägger jag flera hö-balar i det (från profarma) och mindre nät (ifrån hasteriet.com)

Mina hästar får inte per automatik extra mineraler då de har fri tillgång på alger i vindskyddet. Men de som ska få mineraler får  dessa med svart havre, kokad linfrö eller melass fri lusern. Lusernen köpte vi framförallt för mitt varmblod Nicke, och möjligtvis även Nordisen Mathilda. Den enda som äter det är Mathilda, och såklart islandshästarna om de får chansen, men det finns inte mycket de inte äter.

Melass fri lusern Green Power Alfalfa

Källor:

St. Hippolyt föreläsning – Skärblacka 2010

Margatera Rundgren föreläsning – Norrköping 2011

Stora Foderboken – vet. Nanna Luthersson

http://www.hastfolk.se/index.php?option=com_content&task=view&id=258&Itemid=47

http://forskning.equinfo.se/#post120

http://www.hastmagazinet.com/newsItem.aspx?id=47729

http://www.forskning.se/pressmeddelanden/pressmeddelandenarkiv2009/bragrovfodertillrackligtfortavlandehastar.5.343737ae1213a2bc0b58000865.html

9 thoughts on “Kraftfoder behövs det?

  1. Emma

    Superbra inlägg, som vanligt!🙂 undrar vad ni tycker om betfor som fodermedel till hästar? Själv är jag väldigt tveksam men när de i stallet frågar varför så har jag inget riktigt bra svar, tycker bara det känns väldigt ohälsosamt att ge en ren sockerprodukt till vilket djur som helst. Visserligen innehåller det ju en del fibrer och är bra för vattenmängden, men ändå…Ni kanske har lite mer argument?
    Mvh Emma

    1. malinstenstrom

      Tack så mycket!🙂 Absolut, vi fixar ett inlägg om det. Håll utkik så kommer de upp ett inom de närmsta dagarna!

  2. Annie

    Intressant text! Jag håller med er och lärde mig mycket. Även om jag tyckte det var lite krångligt med alla tarmarna och så. Så för en fånghäst är det inte alls bra att ge kraftfoder? Jag ger mina hästar lite grann för att jag inte får sluta med det för min mamma. Jag måste ha mer argument varför det är bättre utan och det fick jag nu😀 tack för en superbra blogg!

    1. malinstenstrom

      Precis, en fånghäst ska ha så lite socker som möjligt och behöver en bra tarmflora och pH värde. De har redan en mage i obalans och är då av ännu större behov av rätt mat. Tack så jättemycket!🙂

  3. Annie

    Jag fattar inte riktigt vad ni menar med:
    Oavsett hur länge den varit tam och avlad kommer den att aldrig förbli av samma art, ett bytesdjur, med samma tarmfunktioner och tänder anpassade efter att leva på gräs. De är alltså skapta växtätare.
    Ska det inte stå ”oavsett hur länge den varit tam och avlad kommer den ALLTID förbli av samma art osv?

    Jag har troligtvis fel men bara en liten fundering🙂

  4. Linnéa

    Riktigt bra skrivit!
    Jag undrar om ni kan skriva om att ge hästarna fri tillgång på hö?
    Jag vill nämligen ge det till mitt halvblod men undrar hur man ska göra- är det bara att börja ge massa hö i SMHN eller hur gör man? heheh, om ni orkar vill säga, annars får ni gärna (om ni kan) länka en sida som det finns svar på min fråga🙂

    Tack för en awesome blogg!

  5. Julia

    Skitbra inlägg! För det första vill jag säga att om hon som sa att det är som att människor skulle överleva utan kött har rätt så skulle jag varit död för lääänge sedan xDD Sen har jag en fråga, man kan väll träna en häst även om det inte har gått en timme om den bara har ätit gräs eller hö?😮 Jag ger alldrig Hugo kraftfoder för jag tycker att det är väldigt onödigt! Många säger (bl.a min kusin och min mamma) att man mååste ge sin häst kraftfoder om man ska rida, tävla eller dylikt. Det är väll inte sant??? :O För hästar i det vilda flyr ju ifrån vilddjur och får inte kraftfoder! Men en sak till bara, förlåt om jag är jobbig! Men hästar i det vilda får ju alldrig sina hovar verkade, men dom sliter väll ner sina hovar rätt så mycket när dom vandrar så långa sträckor och flyr från rovdjur? Asså, tro inte att jag tror att vildhästar inte klarar sig i det vilda pågrund av att deras hovar inte blir verkade men jag undrade bara ^^

    1. joannanieznaj Inläggets författare

      Hej. Helt rätt, hästar behöver inte och är inte skapta för att ära kraftfoder tex havre, korn, pellets müsli, det är inte naturligt för hästar.

      Hästar har hovar som är skapta för att användas, vilda hästar vandrar emellan 10-20 km om dagen, och hovarna slits då som de ska.

Kommentarer inaktiverade.