Hur jag rider en sluta

Slutan, är precis som öppnan, en av skolorna som är till för att skola hästens bakben. Anledningen till att den heter just Sluta är för att hästen ska röra sig likadant i kroppen som när den avslutar en volt. Alltså att bakdelen rör sig innanför spåret och framdelen på spåret. Även i slutan är det en fördel att hästen ska gå på 3 spår och ha lagom med böjning och ställning. Om hästen blir för rak och/eller tvärar för mycket blir det istället samma effekt som en skänkelvikning.

När jag ska göra en sluta så kollar jag först av så att ställning och böjning fungerar som det ska. Sedan vrider jag mitt bäcken inåt,  om hästen går i vänster varv kommer då min vänstra höft att föras framåt och min högra bakåt. Om jag behöver förtydliga så vrider jag även min inre häl något utåt samtidigt som jag trampar ner lite i den, för att öppna upp den sidas bäcken så hästen får ”plats” att föra sin bakdel inåt. Om jag även behöver förtydliga med tygeln så för jag innertygeln mot hästens hals och kramar den i samma ögonblick som hästen lyfter sitt inner framben. Denna hjälp är även bra att göra om man har en häst som skjuter ut sin inre bog och/eller drar sig inåt med framdelen.

På bilden ovan ser ni när Joanna och Mathilda rider i en sluta. Här ser ni tydligt att hästen går på 3 spår, där inner fram och ytter bak rör sig på samma spår. Något som är väldigt lätt hänt när man rider är sluta, är att man skjuts över på yttersidan och tappar kontakten med sitt innersittben. Förutom att fokusera extra mycket på att hålla kontakten med sittbenet, kan man överdriva rörelsen från sida till sida i sitt bäcken (alltså följa hästens rörelser överdrivet mycket) för det kan också vara så att bröstkorgen på hästen har slutat rotera och man får ”gunga igång” det igen.
Detta inlägg postades i Konsten att rida Dressyr den av .

Om malinstenstrom

Mitt hästintresse började redan när jag var 2 år. Jag växte upp på landet i Kolmården där vi bodde några meter ifrån en liten hästgård. Jag fick hjälpa till med alla möjliga hästar och ponnys i det stallet, och var mer i stallet än vad jag var hemma. På den vägen började mitt hästintresse och jag började även på ridskola som 7 åring. När jag var 13 år tröttnade jag på att gå på ridskola och började leta foderhäst. Jag hittade då en enögd liten ponny som fångade mitt hjärta med en gång. Midnight Special heter han men kallas Snobben. Nu, 7 år senare har jag fortfarande kvar honom och har även tillökat familjen med en liten lusitano vallack på snart 2 år vid namn Exito. Som många andra red jag vanlig traditionell dressyr, och tränade för tränare väldigt regelbundet. Under alla dessa år kände jag att Snobben och jag inte arbetade med varann, vi arbetade emot varann. Såfort jag bad om arbete så bockade han och sparkade bakut och flög rätt upp i luften, han stenvägrade med andra ord. Jag tog ut en equiterapeut för att kolla igenom honom och det visade sig att han var dubbelsidig halt i både kot och knäleden. Det blev en lång vila och många sprutor. Jag blev helt förkrossad över att min lilla älskade ponny har haft ont hela tiden, och började ifrågasätta varför det blir såhär. Varför så himla många hästar råkar ut för inflammationer i alla möjliga leder. Jag började läsa allt jag kom åt på internet, och kom fram till att så man tränar i traditionell dressyr är inget jag vill göra med min ponny. Jag tog kontakt med en tränare inom Akademisk Ridkonst, och fick även upp ögonen för Natural Horsemanship. I samband med detta släppte jag ut snobben på lösdrift, med nästintill fri tillgång på mat och tog strax därefter av skorna på honom. Det var inte förrän 2 år senare som jag hittade min Parelli instruktör Joanna, som jag nu även har fått äran att ha en blogg tillsammans med.

3 thoughts on “Hur jag rider en sluta

  1. ponnyflickan

    Lagom är ett sådant bra ord, hur vet du när du har lagom ställning och böjning i skolan? När går det från skola till skänkelvikning? Inom AR så pratas det mycket om var bogarna tar vägen, men har aldrig nånsin hört att det är innerbogen man pratar om som försvinner iväg i böjning utan ytterbogen, vart tar den vägen? Har du några knep för att dubbelchecka att du har en bra skola? Du skrev att du checkar ställning och böjning före, hur gör du det? Sedan får du gärna förklara mer om det där med att ‘gunga igång rotationen’.

    1. malinstenstrom Inläggets författare

      Tack för din kommentar! Jag svarar på den i ett inlägg i veckan 🙂 / Malin

  2. Ping: Lite dressyrtips! | Lycklig Häst

Kommentarer inaktiverade.