Att börja med Natural Horsemanship

När jag själv började med Parelli NH så fanns det endast en instruktör i Sverige, som bodde(fortfarande bor) I Bureå. Därför var mina möjligheter att träna för henne ganska begränsade. Parelli har tänk på oss ensamma människor ute i världen och  därför utvecklat sina informations dvd:er som kurser du har hemma i din soffa, tillsammans med the savvy club / parelliconnect ska vi inte behöva tappa hoppet, inte känna oss ensamma och få stöd när vi behöver det. Det mesta jag lärt mig har kommit ifrån allt material parelli säljer, och skickar ut till sina medlemmar. Sen har jag gått flertalet kurser och lektioner för Erika Furberg.

 

parelliconnect får man tillgång till hela filmen om den första nivån, Level 1. Där förklarar och visar Pat Parelli grunderna i hans program. Sen får man även tillgång till filmer och tidningar, det kommer något nytt varje månad. 8 dvd:er per år, och 4 tidningar per år.

På sajten kan man även ta kontakt med och följa andra människor och deras hästar. Man kan själv föra en dagbok över sina pass med sin/sina hästar. och det finns även så kallade tasks, alltså uppgifter eller moment man kan använda sig av för att aldrig behöva vara fantasilös och känna att man inte kommer någon stans. Om man följer och klarar av momenten kan man själv klättra i nivå, från Level 1 upp till Level 4.

 

Parelliconnect kan man välja tre olika medlemskap:

Benefactor – donerar pengar till parellis välgörenhet + får dvd:er och magasin hem i brevlådan + får tillgång till allt på parelliconnect.com + rabatt i webbutiken

Savvy – får filmer hem i brevlådan + tillgång till allt på parelliconnect.com + rabatt i webbutiken

Digital – får tillgång till allt på parelliconnect.com (inklusive de filmerna som skickas hem till savvy och benefactor medlemmar) + rabatt i webbutiken

 

Den billigaste medlemskapet är Digital, som kostar 7,95 € i månaden eller 79 € per år. Vilket just nu är ca 70 kr i månaden /  700 kronor per år.

 

Sen säljer parelli även hemstudiekurser för de olika nivåerna, Level 1-2, Level 3, Level 4 men även inom specifika ämnen som ”rida ut”, ”inridning” och ”att börja leka med dressyr (the game of contact)”.

 

Att eleven själv är engagerad och på egen hand lär sig så mycket som den kan teoretiskt underlättar för instruktörerna. Men självklart kan man behöva hjälp ibland, och det är alltid super inspirerande att gå på kurs!

 

Det finns just nu 4 Parelli instruktörer i Sverige:

 

Erika Furberg 2* instruktör bosatt i Bureå men håller kurser över hela landet (har själv tränat mycket för henne)

Karin Petterson 2* instruktör bosatt i Halmstad.

Ingela Munther 1* instruktör bosatt i Målilla.

Sofie Svensson 1* instruktör bosatt i Halmstad.

 

Att höra av sig till instruktörerna själva är nog det bästa sättet att se vart och när de håller kurser, kanske i närheten av dig? Om du känner dig osäker, åk som fotfolk första gången!

 

Det finns många människor där ute som håller kurser och lektioner utan att ha en utbildning, eller i mitt fall innan min utbildning. Men genom att lära sig från en Parelli instruktör vet man vad man får, deras instruktörsutbildning är bred, och hästhantering och problemlösning är endast en del. En annan del handlar om att lära sig bemöta rätt människa med rätt strategi för att den ska lära sig så mycket som möjligt. Det ska göra instruktörerna så bra att eleven inte bli beroende av den. Finns många som rider en gång i veckan för sin instruktör, och det enda eleven gör är som tränaren säger, utan att riktigt veta varför. Parelli vill att deras elever ska bli problemlösare och själva förstå hur de utvecklar relationen med sin häst.

 

Alltså är mitt första tips att blir medlem på Parelliconnect.com (gratis testperiod i 30 dagar under vilka du kan avsluta ditt medlemskap). Där får man massor med bra information och man hinner känna efter om det passar just dig och din häst/ om man är redo att ta det stora steget in i en annan värld.

 

När man väl bestämt sig (som det var för oss) så finns det ingen annan väg än att skrapa ihop alla pengar man har och köpa parellis utrustning och hemstudie kurser. ”Det blir i längden inte lika dyrt som att inte ta tag i sin hästs problem och testa tränare efter tränare” har jag hört någon säga någon gång. Och en av mina elever sa här om veckan :”Jag köpte utrustning från Hööks för att snåla, men vilket skillnad det är, Det Går ju inte ens att leka ordentligt med hästen med det här!”

Utrustning är inte det viktigaste, med det är det 3e viktigaste. 

4 thoughts on “Att börja med Natural Horsemanship

  1. Camilla

    Har hållit på med parelli i ungefär tre år och har inte sett annat än några ett par filmer från dom och enda utrustningen jag har ifrån dom är ett hackamore som jag köpte i somras. Inte använt jättemycket..
    Heller inte tränat för någon av deras stjärn-instruktörer.

    Men jag har lärt mig en massa ändå och tränat upp två hästar till level 2-3. Inte så jätteutbildat kanske, men ändå. 🙂

    Haft turen att ha en riktigt bra tränare som hållit på med parelli länge och jobbat med problemhästar ännu längre.
    Hon har inte varit på någon instruktörsutbildning eller liknande, men på många kurser och lärt sig genom dvd’s.
    Väldigt erfaren hästmänniska alltså, kan en massa.
    Haft möjligheten att träna för henne varje/varannan vecka under en lång tid förut, dock mer sällan senaste halvåret då jag haft så mycket att öva på.

    Så man kan lära sig en massa utan att vara med i savvyclub, titta på filmer och sånt. Och bra utrustning finns på andra ställen än hos parelli, inte allt för miljövänligt att frakta från utlandet när det finns lika bra i Sverige. 🙂

    Men jag har iofs haft en väldig tur som har en så bra tränare i närheten. 🙂

    1. joannanieznaj Inläggets författare

      Yes självklart finns det det!
      Men när jag rekomenderar Parelli, vet jag vart jag skickar folk och vad de kommer få. Och av erfarenhet så fungerar t.ex. Sven Forströms utrustning inte lika bra som Parellis eller Parelli-kopior, då de faktiskt är skapta för andra tekniker. Sen håller jag med om att det inte är miljövänligt att frakta från england, men det är ekonomiskt! Ett 12″ rep kostar hos naturhästen 395 kr , och för mig som medlem hos parelli 272 kr inklusive frakt! På en 22″ sparar jag 138 kr, på en 45″ sparar jag 177kr och på en grimma 60kr.
      Sen som Pat säger, dock är det universalt : ”If you want to be good at something, study close to the source.”
      Tänk vad du hade kunnat om du sett mer än ett par filmer? 😛 Klart finns det andra sätt, andra filmer och metoder. Men det är inte av en slump Parellis välarbetade hemstduieprogram och tv-serier vunnit mängder av priser.

      kram

      1. Camilla

        Fast jag lär mig mer av att ha en tränare som kan titta på mig och se vad det är jag gör fel när något inte fungerar och kan ge mig övningar varje gång som passar just oss, än att titta på film som inte är specialgjord för mig.
        Dessutom är det bra med en tränare som kan ta över min häst och hjälpa mig om det är något jag inte får till.
        Efter att hon har visat Dacke vad det är som förväntas av honom blir allt så mycket lättare för mig, numera behövs inte det så ofta men första tiden med honom behövdes det verkligen.

        En timmes interaktiv undervisning ger mer för mig än att titta på film en timma där de kanske visar saker som inte fungerar så bra för just oss eller passar just oss i det skedet som vi befinner oss i.
        Om du förstår vad jag menar. 🙂

        Fast min tränare kan väl lika gärna vara en lika bra källa till kunskapen som Parelli är, hon är ju också väldigt duktig. Hon har hjälpt folk med problemhästar sedan början av 90-talet och hållit på med olika typer av NH och sedan Parelli länge, så även om hon använder mycket av Parellis metoder så är nog hon en minst lika bra källa som just Parelli.
        Handlar väl om att kunna förmedla de kunskaper och erfarenheter man har, och det gör hon bra. 🙂
        Jag tror inte på att man blir duktigare bara för att man går så nära källan som möjligt, det viktigaste är ju att den personen som undervisar källans metoder är bra.

        Ville väl mest mena på att det finns så många bra instruktörer att använda sig av trots att de inte har någon stjärna.

        Jag lär mig förresten inte så bra av att titta på film, har problem att sitta still och koncentrera mig så länge som det krävs, behöver röra på mig och kunna interagera för att lära mig bra.
        Men vi är alla olika och lär oss på olika sätt. 🙂

      2. joannanieznaj Inläggets författare

        Jag menar inte att din tränare är dålig, det finns många där ute som är bra. Finns även de som är mindre bra. Du vet själv hur brett begräppet NH är. Men hur ska jag veta vilka som är bra och dåliga när alla kallar sig NH? Men har de Parellis stämpel kan jag vara säker, de är genom kontrakt bundna till att endast förmedla parellis metoder, PNH, inget annat.

        Om en person hör av sig till mig och frågar om jag vet någon i hennes område som lär ut parelli, så om jag inte känner någon person i hennes område hänvisar jag till instruktörerna. De har ofta kurser runt om i landet, och igenom de kan man komma i kontakt med andra, som kanske till och med kan hjälpa en. Vilket är vad man är ute efter?

        Du har haft tur som hittat en erfaren person som du trivs med. Men vad händer om man inte har, eller känner någon tränare i närheten? Därför kan det vara bra att höra av sig till instruktörerna om man är intresserad, har man tur bor man nära dom, eller så vet de någon annan som bor nära som de rekomenderar. Jag tycker inte att det skadar det att börja titta på filmer och börja få ett grepp om metoden teoretiskt innan man hinner gå en kurs.

        Dock förstår jag inte ditt resonemang om att din instruktör kan förmedla parelli lika bra som parelli själva. Pat, som själv kommit på metoden och som fortfarande är vid liv, är väll den som kan förmedla sin metod bäst? Visk-leken tycker jag är ett bra exempel. Det den första personen säger behöver inte vara det samma som den 10e personen.

        Som jag sagt, det finns många olika vägar. Detta var mitt inlägg om hur min väg såg ut och vad jag tycker är den bästa vägen att börja med Parelli natural horsemanship på, och den vägen jag tipsar mina elever och andra som frågar. Men de är upp var och en att välja vilken väg den vill gå.

Kommentarer inaktiverade.