Om ni vill ha önskeinlägg

Är det någon som skulle vilja att vi skrev om något speciellt, eller något de undrar över, är ni jättevälkomna att säga till! Ibland är det väldigt svårt att komma på vad vi ska skriva om men vi försöker så gott vi kan 🙂 Eller om det är något speciellt ni vill se bild eller film på när vi gör eller på någon av våra hästar, så ska vi göra så gott vi kan för att försöka ordna det.

Nedan kommer en liten bildbomd på diverse bilder på mina, Malins, hästar. Som jag har nämnt tidigare har jag ingen möjlighet att ha med mig någon som fotar, så det blir en hel del gamla bilder tyvärr. Men det kan vara kul det med!

Exito första dagen hos mig

Ryggning ur 4e zonen

Exito första gången med sele. Fotad av Lizette Pressfeldt

 

 

Träning i somras

Skönare sovstil får man nog leta länge efter..

Exito som retade gallfeber på farbror Snobben i våras

Saknar sommaren lite..

Längden på manen vid 1,5 års ålder. Får ta en bild om ett tag och jämföra igen, lite har den växt iaf!

Gammal bild på mig och Snobb. Har faktiskt aldrig varit ett fan av nosgrimmor. Snobbens ägare lärde mig att det är handen man ska skola, inte munnen man ska stänga igen.

En flygande Exito

Detta inlägg postades i Uncategorized och taggad den av .

Om malinstenstrom

Mitt hästintresse började redan när jag var 2 år. Jag växte upp på landet i Kolmården där vi bodde några meter ifrån en liten hästgård. Jag fick hjälpa till med alla möjliga hästar och ponnys i det stallet, och var mer i stallet än vad jag var hemma. På den vägen började mitt hästintresse och jag började även på ridskola som 7 åring. När jag var 13 år tröttnade jag på att gå på ridskola och började leta foderhäst. Jag hittade då en enögd liten ponny som fångade mitt hjärta med en gång. Midnight Special heter han men kallas Snobben. Nu, 7 år senare har jag fortfarande kvar honom och har även tillökat familjen med en liten lusitano vallack på snart 2 år vid namn Exito. Som många andra red jag vanlig traditionell dressyr, och tränade för tränare väldigt regelbundet. Under alla dessa år kände jag att Snobben och jag inte arbetade med varann, vi arbetade emot varann. Såfort jag bad om arbete så bockade han och sparkade bakut och flög rätt upp i luften, han stenvägrade med andra ord. Jag tog ut en equiterapeut för att kolla igenom honom och det visade sig att han var dubbelsidig halt i både kot och knäleden. Det blev en lång vila och många sprutor. Jag blev helt förkrossad över att min lilla älskade ponny har haft ont hela tiden, och började ifrågasätta varför det blir såhär. Varför så himla många hästar råkar ut för inflammationer i alla möjliga leder. Jag började läsa allt jag kom åt på internet, och kom fram till att så man tränar i traditionell dressyr är inget jag vill göra med min ponny. Jag tog kontakt med en tränare inom Akademisk Ridkonst, och fick även upp ögonen för Natural Horsemanship. I samband med detta släppte jag ut snobben på lösdrift, med nästintill fri tillgång på mat och tog strax därefter av skorna på honom. Det var inte förrän 2 år senare som jag hittade min Parelli instruktör Joanna, som jag nu även har fått äran att ha en blogg tillsammans med.

9 thoughts on “Om ni vill ha önskeinlägg

  1. Annie

    Hej! Först vill jag bara säga att ni har en superbra blogg! Jag har inte hittat hit föräns idag men jag har ägnat eftermiddagen åt att läsa era mycket intressanta texter.
    Det skulle vara intressant med något åsikts inlägg där ni skriver om ex kraftfoder osv. Jag skulle också behöva tips om vad man skulle kunna ge sina hästar istället för kraftfoder? 🙂

    1. malinstenstrom Inläggets författare

      Hej! Gud vad kul att höra! 😀 Absolut, vi fixar ett sånt inlägg under morgondagen. Håll utkik framåt kvällen imorgon så bör det ha kommit upp ett!

  2. Emma

    Tycker ni gör ett fantastiskt bra jobb med bloggen, det är så intressant att läsa och jag kikar in flera gå ger om dagen 🙂 jättebra urval och bra fakta. Något som jag tycker ni gör väldigt bra är också att ni förankrar era påståenden och det ni skriver i tillförlitliga källor, det gör det hela mycket mer trovärdigt och seriöst. 🙂

  3. Sanna

    Eran blogg är jätte intressant att läsa och jag lär mig mycket! Såg i ett inlägg där ni skrev att ni masserar era hästar alltid inför träning för att få igång blodcirkulationen. Hur och vart masserar ni? Och varför på just de ställena? /Sanna.

  4. Annie

    Hej igen!
    Det skulle vara kul om ni skrev ett inlägg om hästar som är väldigt omotiverade. Som när man tränar exempelvis fryser fast i marken och tycker inget är kul 🙂

  5. Linnea

    Heej! Jag är nyläsare så vet ej om ni skrivit om detta-länka det gärna isåfall till mig .)
    Jag skulle vilja veta eran syn på hästen som vanedjur- alltså om den vill ha rutiner mm.
    Jag skulle även vilja veta eran syn på flocken-rang mm.
    Tack om ni orkar/vill :))

Kommentarer inaktiverade.