Påskjut och bärkraft

Som man brukar säga så strävar man efter att hästen ska bära sig själv, alltså krävs det bärkraft för att hästen ska kunna göra det. Det är väldigt många som blandar ihop vad påskjut och bärkraft är, och vilket av dem som ger vilket resultat. När hästen rids med påskjut, skjuter hästen på med bakbenen och blir ofta framtung, så mycket som bakbenen skjuter på får frambenen sedan ta upp, vilket man självklart inte vill.
När hästen rids med bärkraft, bär hästen mer med bakbenen och arbetar med ryggen, för att avlasta frambenen. För att överhuvudtaget kunna utnyttja bärkraften, behöver det gå betydligt långsammare än vad många tror. Det är alldeles för vanligt att man rider i ett övertempo för  att aktivera bakbenen, men det ända man får då är en häst som skjuter på och inte bär.

Hur gör man då för att hästen ska använda sig av bärkraft?
Först och främst måste man skola hästens bakben, vilket man gör genom att rida mycket skolor. I skolorna får inte hästen trampa förbi sin tyngdpunkt utan ska svinga det inre bakbenet framåt inunder magen där tyngdpunkten är, alltså in under ryttaren (det kommer ett inlägg om skolor sedan). Skänkelvikning är inte ett sätt att stärka bakbenen på, det lösgör endast då hästen trampar förbi sin tyngspunkt i skänkelvikningen. En häst har mycket lättare att bära sig och gå balanserat när de går i ett långsammare tempo. Halvhalter är också självklart något som stärker bakbenen, dock tycker jag att en halvhalt ger bäst effekt om man enbart kan göra den med sitsen, utan att behöva använda tygeln.

Hur ser jag om en häst använder sig av påskjut eller bärkraft?

Nu har jag inte världens bästa exempel, då att bära med sina bakben är det som Snobben har allra svårast för, pga hans spatt. Men till vänster ser ni ett exempel då han bär sig någorlunda för att vara honom, hans vänstra bakben är inte bakom hans kropp utan rakt under rumpan, hans andra bakben är på väg inunder mig, istället för att hans framben är på väg inunder mig.

Här är ett exempel då han använder sig av mest påskjut, hans högra bakben är bakom hans kropp, och hans framben är påväg inunder tyngdpunkten istället för hans bakben. Nu är inte bilderna exakt i samma steg men ni förstår säkert principen. Det här är väldigt basic, för att vara mer exakt och säker så måste man kolla hur hästen vinklar sitt bäcken, sina leder i bakbenen, använder sig av magmusklerna, ryggen, överlinjen osv. Men detta är iaf en början till att lära sig veta hur en häst ska börja lära sig att bära med bakbenen.

Detta inlägg postades i Konsten att rida Dressyr och taggad , , , den av .

Om malinstenstrom

Mitt hästintresse började redan när jag var 2 år. Jag växte upp på landet i Kolmården där vi bodde några meter ifrån en liten hästgård. Jag fick hjälpa till med alla möjliga hästar och ponnys i det stallet, och var mer i stallet än vad jag var hemma. På den vägen började mitt hästintresse och jag började även på ridskola som 7 åring. När jag var 13 år tröttnade jag på att gå på ridskola och började leta foderhäst. Jag hittade då en enögd liten ponny som fångade mitt hjärta med en gång. Midnight Special heter han men kallas Snobben. Nu, 7 år senare har jag fortfarande kvar honom och har även tillökat familjen med en liten lusitano vallack på snart 2 år vid namn Exito. Som många andra red jag vanlig traditionell dressyr, och tränade för tränare väldigt regelbundet. Under alla dessa år kände jag att Snobben och jag inte arbetade med varann, vi arbetade emot varann. Såfort jag bad om arbete så bockade han och sparkade bakut och flög rätt upp i luften, han stenvägrade med andra ord. Jag tog ut en equiterapeut för att kolla igenom honom och det visade sig att han var dubbelsidig halt i både kot och knäleden. Det blev en lång vila och många sprutor. Jag blev helt förkrossad över att min lilla älskade ponny har haft ont hela tiden, och började ifrågasätta varför det blir såhär. Varför så himla många hästar råkar ut för inflammationer i alla möjliga leder. Jag började läsa allt jag kom åt på internet, och kom fram till att så man tränar i traditionell dressyr är inget jag vill göra med min ponny. Jag tog kontakt med en tränare inom Akademisk Ridkonst, och fick även upp ögonen för Natural Horsemanship. I samband med detta släppte jag ut snobben på lösdrift, med nästintill fri tillgång på mat och tog strax därefter av skorna på honom. Det var inte förrän 2 år senare som jag hittade min Parelli instruktör Joanna, som jag nu även har fått äran att ha en blogg tillsammans med.