Hästen är alltid lika bra som du är

Dagen började när vi fick ett samtal om att hästarna var på rymmen. Allihopa denna gång.. Men det var bara att få tag på Glaeda(vilket inte alltid är lätt då hon inte alltid är övertygad om att hon vill bli fångad, + det är hon som gärna sätter fart och sticker åt fel håll med hela flocken) Sen är det bra att hästarna vet att en hink med havre alltid är gott. Så jag gick med Glaeda med grimma på, Glodis med Glaedas korta rep runt sig, och en havre hink. Resten av hästarna följde mer eller mindre med tillbaka till hagen.. Det är skönt att de står en mil in i skogen, där det knappast finns trafik eller folk man inte litar på.

Sen blev det en snabb liten frukost för mig och sen iväg för att ha lektioner. Idag fick de jobba extra med grunderna, lek 1, 2 och 3. Är det något som inte fungerar eller går bra, då är det alltid någon av de tre första lekarna som har gått ”sönder”. Friendly, porcupine eller driving grame.

men ”Hästen är alltid lika bra som du är” . Alla elver säger alltid : Det där ser lätt ut. -> Det ser lättare ut än vad det är! -> Det ser så lätt ut när du gör det!

Jag vet vad jag gör, har gjort det många många gånger, och har en hel del strategi-pilar att ta av 🙂

Men saken är den att kan inte hästen göra de tre första lekarna bra, då kommer resten av lekarna inte heller gå bra, och det kommer alltid att vara något i er hantering och/eller realtion som inte fungerar. Hästen ska kunna lära sig detta för att ni senare faktiste ska kunna komunicera med varandra. Om en person inte förstår ” Hej jag heter Joanna, vad heter du?” hur ska vi då kunna sikta mot att bli bästa vänner och kanske tävla ihop?

Visst är de duktiga?!

Nu väntar jag på att min vän Carolina ska komma hit, så ska vi åka till mina hästar och prata, mestadels hovar, men säkert en hel del mer, som bland annat hennes veterinärutbildning 🙂

