Parelli world wide!

Har börjat maila lite med två tjejer i Polen. (nu är min skriftliga polska rätt kass så jag skriver på engelska) Men det som fascinerar mig är hur något som Parelli kan förena folk, världen över. Vi vet att vi har en sak gemensamt, att vi vill ha den bästa relationen med vår häst, och att den ska älskar att leka och göra saker för oss. För tyvärr, bara för att man har häst så betyder det inte att man är så samma sida för det.

Jag lärde mig faktiskt rida i polen, gick två år på ridskola där. Vilken skillnad det är från Sverige! Ponnysarna, som var av rasen Konik Polski, (altså Polsk ponny) gick lektion på bett, utan nosgrimma, och barbackasadlar med stigbyglar. Ridskolan hade även ridterapi som två av ponnysarna turades om på. Till skillnad från storhästarna som stog i varsin box, stog ponnysarna i en stor grupp box. Och, ponnysarna gick barfota. Någon hade möjligtvis skor på fram. Det roliga är att se skillnaderna tycker jag. Sen vet jag även att den traditionella Svenska hästhållningen även är vanlig i polen.

I ett program av landet brunsås så frågade de en expert vart de bästa köttet kommer ifrån. Svar: Polen. Där blir inte djuren lika pumpade med kraftfoder, utan lever mer på gräs, och måste därför leva längre innan slakt för att uppnå samma storlek. Så är Polen föra eller efter? Var utvecklingen med kraftfoder bra?

 

/ Joanna